Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Afsluittechnieken

Help de klant aankopen in 2 stappen (Rene Knecht)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
Geld en Gedrag (Richard van Houten)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met ‘nadenkende klanten’? (Michel Hoetmer)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Verkopers die niet vragen worden overgeslagen! (Michel Hoetmer)
Een enthousiaste prospect die toch nog ‘nee’ zegt (Jan-Willem Seip)
7 zinvolle, moderne afsluittips om sneller te scoren (Michel Hoetmer)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Deals closen door de klant ‘NEE’ te laten zeggen (Rene Knecht)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Afsluiten bij projectverkoop (Walter Spruyt)
Verkoopt u brochures of oplossingen? (Rene Knecht)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Machtsrituelen: word zelf de gamechanger (Rene Knecht)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
De hot button close (Richard van Houten)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Afsluiten voor gevorderden (Peter Stinckens)
De opinievraag als opwarmer tot de afsluiting (Redactie Verkopersonline.nl)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
De isolatievraag (Redactie Verkopersonline.nl)
De afsluitfase (Piet Aarts)
Afsluiten zonder moeite (Peter Stinckens)
Snel afsluiten bij sterke koopsignalen (Redactie Verkopersonline.nl)
Afsluiten in vijf eenvoudige stappen (Peter Stinckens)
De uitgestelde afsluittechniek (Michel Hoetmer)
De 5 populairste afsluittechnieken (Richard van Houten)
Afsluiten: laat de klant kiezen (Redactie Verkopersonline.nl)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De laatste indruk (Tips & Advies Verkoop)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Mythe: succesvolle verkopers ondernemen meer afsluitpogingen (Michel Hoetmer)
Hoe krijg ik nu dat contract? (Steyn Elshout)
Help! De klant komt met bezwaren in mijn verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de klant? (Peter Stinckens)
Afsluiten zoals het moet (Redactie Verkopersonline.nl)
Afsluiten in een gesprek (Vladan Soldat)
Een slecht gesprekseinde ruïneert uw kansen (Yuri van der Sluis)
Afsluiten met alternatieven (Tips & Advies Verkoop)
Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Wanneer komt die deal nou eindelijk eens binnen? (Vladan Soldat)
Afsluittechnieken werken (Michel Hoetmer)

Afsluiten zoals het moet

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Het gesprek nadert de afronding en u wilt afsluiten, maar het lukt niet. Hoe krijgt u de klant toch over de streep?

Afsluiten zoals het moet

Ja, afsluiten is inderdaad een van de moeilijkste onderdelen van het verkoopgesprek. Veel verkopers vinden het lastig precies de juiste woorden te vinden in zo'n situatie. Begrijpelijk. Misschien kunnen de volgende voorbeelden u een stap verder helpen. 

Voorbeelden van afsluitvragen

  • Aan welke geeft u de voorkeur, de rode of de blauwe?
  • Als u hier tekent kunnen we nog net, zonder vertraging, het tijdschema aanhouden.
  • Kijk, zo werkt het dus. Ik heb dan vandaag uw handtekening nodig zodat we de informatie snel kunnen doorsturen naar de productie-afdeling. U ontvangt het dan binnen een week.
  • Wilt u de betaling de 1e of de 15e van de maand afgehandeld hebben?
  • Zullen we de bestelling naar uw kantoor versturen of naar een andere lokatie?
  • Vandaag bestellen betekent wel dat u nog net die 15 procents-korting meepikt.

Som de afspraken nog even op
Als u de klant zover heeft gekregen dat hij de order wil plaatsen, som dan nog even op wat u precies samen hebt afgesproken, plan een datum voor de volgende (bel)afspraak en bedank de klant.

Tip
Het belangrijkste: ga nooit weg zonder dat de klant zich op enige manier heeft gecommitteerd aan uw verkoopvoorstel, liefst natuurlijk met een handtekening. 

(red.)

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Afsluittechnieken
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   5,7
(9 stemmen)
Reacties

Mr Coldcalling

Dit is wel heel plat.
Niet iedereen verkoopt kantoorbenodigdheden/relatiegeschenken.

Gr Mr Coldcall

Markus

Hallo,

Ik ben het hier wel een beetje met Mr.Coldcalling eens, slappe hap.
Maar het kan wel als een goede basis dienen voor de verdere ontwikkeling als verkoper.
Al vind ik dit inderdaad meer passen bij de potlodenverkoper (no offense).

Vriendelijke groet,

Aanvullende opmerkingen op dit verhaal.
-Als de klant nee zegt, betekend niet dat hij geen behoefte heeft in jouw produkt of dienst! Je hebt alleen nog niet genoeg contact gemaakt om bij jou te kopen. Vraag naar en ga om met de bezwaren.
-Het probleem is niet altijd dat mensen niet kunnen afsluiten, maar hebben niet goed gekwalificeerd.

Cabeza

Goed afsluiten mag best plat zijn MITS in de eerdere fasen van het verkoopproces -en met name bij het inventariseren- maar voldoende diepgang is bereikt om wensen, behoeften en uitgangspunten van de klant boven water te krijgen.

Veel verkopers hebben dan ook mijns inziens helemaal niet zo'n moeite met afsluiten op zich, maar hebben het al eerder in het traject laten liggen. Natuurlijk krijg je het dan moeilijk als je alsnog die handtekening probeert te krijgen.

Roger

De schrijver doet er wel heel makkelijk over! Afsluiten is in veel gevallen een combinatie van durf en timing. Ik zit soms met mensen aan tafel 2 uur lang bezwaren weg te nemen voordat er een order gesloten wordt...en als het enige bezwaar de prijs is, en er korting gegeven moet worden om de order te schrijven, ben ik blij met de bon maar valt er verkooptechnisch voor mij geen eer aan te behalen...beter is om de order te sluiten en de prijs te rechtvaardigen aan de klant!! Helaas is dit in de praktijk niet altijd haalbaar.

Ik sluit me aan bij Cabeza. Je zult als een klant niet tot beslissen wil komen er achter moeten zien te komen waarom niet. Meestal betekend dat dat het bij een fase in je gesprek niet goed is gegaan. Naar die fase moet je dan terug om de klant weer "op de rails" te krijgen. Een andere methode is anti-verkoop toepassen. Dat wil ook nog wel eens lukken om het gesprek de goede kant uit te krijgen. Wij verkopen o.a. beveiligingscamera's en de meeste klanten weten altijd wel goedkopere te vinden bij de bouwmarkten. Als men onze offerte te duur vindt verwijs ik ze altijd door naar de bouwmarkt. Koopt u gerust daar uw camera's, veel goedkoper als bij ons. De lage prijs bent u echter snel vergeten als u dagelijks de beelden mag bekijken.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel