Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Theorieën

Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Tunnelen of lummelen (Vladan Soldat)
Veranderende eisen aan verkopers (Ronald van den Berg)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Hoe verkoopt u volgens de SPIN-methode? (Verkoopgesprek)
Overleef in steeds agressievere markten (Redactie Verkopersonline.nl)
De 80/20 regel van verkopers (Enno van Kersen)
Natuurwetten in de verkoop (Herman Meijer)
Klanten kopen ondanks uw presentatie (Enno van Kersen)
In deze tijd moet je vooral Vercoöpen (Redactie Verkopersonline.nl)
De 80/20 regel in sales (Alexander Loudon)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
SPIN, een veel toegepaste vraagtechniek (Peter Stinckens)
De 80-20 regel van communicatie (Richard van Houten)
Verkoop Methodieken: AIDA (Peter Stinckens)
Grote orders binnenhalen (Vladan Soldat)
Wetten van Succes (Verkoop Succes)
Omzet bepalen volgens de Scotsman-methode (Redactie Verkopersonline.nl)
Is salessucces gebaseerd op wetenschap? (Hans Oelen)

Grote orders binnenhalen

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

SPIN Verkooptechniek- Neil Rackham

Grote orders binnenhalen
Grote orders binnenhalen? Neil Rackham legt in zijn boek "SPIN Verkooptechniek" stap voor stap uit hoe u dat moet doen.

Een kleine order kunt u in één verkoopgesprek sluiten, maar een grote order kan vele gesprekken, verspreid over periode van maanden, van u eisen. Bij de meeste grote orders hoort een doorlopende relatie tussen u en de klant. Een kleine order daarentegen is vaak een eenmalig iets waarna u de klant nooit meer ontmoet.

Bij een kleine order kunnen klanten het zich veroorloven om meer risico te nemen omdat de gevolgen van foute beslissingen relatief klein zijn. Hoe groter de beslissing, hoe voorzichtiger uw klant wordt.

Met deze voor grote orders specifieke factoren dient u in uw aanpak terdege rekening te houden, want bij grote orders gedragen uw klanten zich plotseling heel anders.

Stel de juiste vragen
Rackham ontdekte dat er een terugkerend en reproduceerbaar patroon bestaat in verkoopgesprekken die resulteren in een grote order:

Succesvolle verkopers stellen aan het begin van het verkoopgesprek Situatievragen om feiten en achtergrondinformatie te achterhalen,

Als er voldoende informatie achterhaald is over de situatie van de klant, gaan succesvolle verkopers verder met het stellen van Probleemvragen waarmee ze problemen, moeilijkheden en ontevreden gevoelens boven water krijgen,

Door vervolgens Implicatievragen te stellen helpen succesvolle verkopers hun klanten inzicht te krijgen in de ernst of urgentie van een probleem,

Tenslotte stellen zeer succesvolle verkopers nog een vierde soort vraag, de Nuttig-effect vragen, waarmee ieder mogelijk nog resterend misverstand uit de weg geruimd wordt.
Deze vier soorten vragen – Situatie, Probleem, Implicatie en Nuttigeffect – vormen de ruggengraat van het door Rackham ontwikkelde SPIN-model.

In zijn 195 bladzijden tellende boek gaat Rackham uitgebreid in op het op de juiste manier stellen van deze vragen en het zo goed mogelijk omgaan met de antwoorden.

Het boek is doorspekt met onderzoeksresultaten uit maar liefst 35.000 geanalyseerde verkoopgesprekken. Toch is Rackham realist en expert genoeg om zich te realiseren dat het model niet meer dan een raamwerk is waarbinnen de kans op succes geoptimaliseerd maar niet gegarandeerd kan worden.

Rackham geeft duidelijke aanwijzingen hoe u uw verkoopgesprekken kunt verbeteren en hoe u daar bewust aan kunt werken. Hij adviseert een stap-voor-stap aanpak en doet die helder uit de doeken.

Een zeer lezenswaardig en praktijkgericht boek, vol met bruikbare schema's en illustraties.

SPIN Verkooptechniek
Auteur: Neil Rackham
Uitgever: TFC
Jaar: 1988, 2003
ISBN 90-76050-76-7


Henk Hemstra

Vladan Soldat

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,1
(15 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel