Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Theorieën

Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Tunnelen of lummelen (Vladan Soldat)
Veranderende eisen aan verkopers (Ronald van den Berg)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Hoe verkoopt u volgens de SPIN-methode? (Verkoopgesprek)
Overleef in steeds agressievere markten (Redactie Verkopersonline.nl)
De 80/20 regel van verkopers (Enno van Kersen)
Natuurwetten in de verkoop (Herman Meijer)
Klanten kopen ondanks uw presentatie (Enno van Kersen)
In deze tijd moet je vooral Vercoöpen (Redactie Verkopersonline.nl)
De 80/20 regel in sales (Alexander Loudon)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
SPIN, een veel toegepaste vraagtechniek (Peter Stinckens)
De 80-20 regel van communicatie (Richard van Houten)
Verkoop Methodieken: AIDA (Peter Stinckens)
Grote orders binnenhalen (Vladan Soldat)
Wetten van Succes (Verkoop Succes)
Omzet bepalen volgens de Scotsman-methode (Redactie Verkopersonline.nl)
Is salessucces gebaseerd op wetenschap? (Hans Oelen)

Mythbusting: fabels en feiten in sales

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Commissie belast met 52%? Vrouwen beter in sales dan mannen? Sales gaat over getallen? 3 verhalen die rondwaren in sales, waarvan niemand lijkt te weten of ze mythe of waarheid zijn. Vind de antwoorden nu.

Mythbusting: fabels en feiten in sales

1. U betaalt altijd 52% belasting over uw verdiende commissie
Als verkoper bent u vast bekend met dit scenario: U hebt veel tijd, energie en liefde gestopt in het realiseren van een moeizame deal. Maar na alle tegenslagen en het harde werk is het dan zover; de deal is rond en u krijgt uw commissie uitbetaald. Dan volgt de teleurstelling. Het percentage dat u van de deal krijgt is al niet om naar huis over te schrijven en dan ziet u op uw loonstrook dat 52% van uw commissie ook nog eens in de schatkist belandt. Hoe zit dat?

De belastingdienst houdt 52% in van commissies, maar aan het einde van het jaar (jaaropgaaf) wordt er een definitieve berekening gemaakt van het jaarinkomen, de ingehouden belasting en het schijvenstelsel. Stel: uw vaste inkomen is €40.000 en u heeft €25.000 aan commissie verdiend, waar 52% belasting over betaald is. Dan is uw jaarinkomen dus €65.000 en van de €25.000 had eigenlijk “maar” 40,4% ingehouden verrekend moeten worden. U krijgt dus een bedrag terug. En het ligt nog iets genuanceerder want ook de heffingskorting verandert in dit verhaal. Wilt u precies weten hoe het zit, kijk dan op de website van de belastingdienst. Of commissie met 52% wordt belast, hangt dus helemaal af van uw totaal inkomen op jaarbasis.
Conclusie: Fabel.

2. Vrouwen zijn beter in sales dan mannen

Veel bedrijven staan te springen om vrouwelijke verkopers. Maar komt dat omdat ze, zoals wel wordt gezegd, betere verkopers zijn? Of komt dat omdat de dynamiek op de werkvloer interessanter wordt? Het bedrijf Gong.io analyseerde onlangs meer dan 30.400 telefonische sales gesprekken en uit dat onderzoek zijn interessante resultaten gekomen.

De vrouwen in het onderzoek praatten 9% meer in gesprekken. Ze luisterden in verhouding dus minder lang. Ook onderbraken ze hun gesprekspartners vaker in gesprekken: 6,3x per gemeten uur, tegenover 4,2x aan de kant van de mannen. Deze bevindingen doen vermoeden dat de mannen betere resultaten zouden hebben, volgens de sales wetten. Niets bleek echter minder waar. De vrouwen hadden een win-rate dat 11% hoger lag dan dat van de mannen. Daarnaast bleken vrouwen ook vaker al tijdens een gesprek met hun klant een vervolgstap te maken. Om precies te zijn 54% ten opzichte van 49% bij de mannen.
Conclusie: feit.

3. Sales is a numbers game

Dit is toch wel een van de meest klassieke uitspraken in het verkoopvak. Er lopen veel salesmanagers rond die geobsedeerd zijn door call statistieken, aantal verstuurde e-mails en andere “KPI’s’ die in hun ogen een garantie zijn voor succes. Alhoewel er een kleine kern van waarheid in zit klopt deze uitspraak toch niet helemaal. Natuurlijk, als u nooit de telefoon oppakt of nooit op afspraak gaat, dan zal er inderdaad weinig resultaat geboekt worden. Maar goede verkopers zijn helemaal niet bezig met het aantal telefoontjes dat ze zouden moeten plegen of het aantal afspraken dat ze moeten scoren.

Goede verkopers zijn bezig met klanten, hun uitdagingen en de manier waarop ze die klanten zo goed mogelijk kunnen helpen. In de omgevingen waarin ik heb gewerkt, hebben de best presenterende accountmanagers zeker niet altijd de meeste “activiteit”. Sterker nog, in sommige gevallen hoorde ik ze het minste van iedereen bellen op een dag. Wat ze wel gemeen hebben, is het vermogen om echt contact te maken met mensen, klanten oprecht te willen helpen en lange termijn relaties opbouwen met hen. Sales is dan ook meer een quality game dan een numbers game. Conclusie: Fabel.

Conclusie
Als verkopers krijgen we regelmatig te maken krijgen met collega’s en managers die te pas en te onpas hun eeuwige sales-wijsheid met ons willen delen. Neem veelgehoorde uitspraken en adviezen niet zomaar voor waar aan. Ontdek zelf wat u nodig heeft om als verkoper te groeien. En kent u de realiteit van nog zo’n sales-cliché? Deel die dan vooral, als comment onder dit artikel.

Vladan Soldat

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,7
(9 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel