Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Theorieën

Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Tunnelen of lummelen (Vladan Soldat)
Veranderende eisen aan verkopers (Ronald van den Berg)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Hoe verkoopt u volgens de SPIN-methode? (Verkoopgesprek)
Overleef in steeds agressievere markten (Redactie Verkopersonline.nl)
De 80/20 regel van verkopers (Enno van Kersen)
Natuurwetten in de verkoop (Herman Meijer)
Klanten kopen ondanks uw presentatie (Enno van Kersen)
In deze tijd moet je vooral Vercoöpen (Redactie Verkopersonline.nl)
De 80/20 regel in sales (Alexander Loudon)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
SPIN, een veel toegepaste vraagtechniek (Peter Stinckens)
De 80-20 regel van communicatie (Richard van Houten)
Verkoop Methodieken: AIDA (Peter Stinckens)
Grote orders binnenhalen (Vladan Soldat)
Wetten van Succes (Verkoop Succes)
Omzet bepalen volgens de Scotsman-methode (Redactie Verkopersonline.nl)
Is salessucces gebaseerd op wetenschap? (Hans Oelen)

Is salessucces gebaseerd op wetenschap?

Dit artikel is geschreven vanuit enkele belangrijke fundamentele natuurwetten die altijd en overal actief zijn, zonder dat we ons dat meestal realiseren. Hoe vaak per uur, per dag, per etmaal of per week ben jij je er van bewust dat je ieder seconde van de dag en bij alles wat je doet te maken hebt en zelfs gehouden bent aan de wet van de zwaartekracht?

Is salessucces gebaseerd op wetenschap?

In feite werkt het met de meeste andere natuurwetten evenzo, want ze doen altijd en overal hun werk, terwijl wij zijn vergeten dat ze bestaan.

Door de eeuwen heen al stellen allerlei wijzen, van Aristoteles tot Albert Einstein en vele hedendaagse wijsgeren en onderzoekers, dat alles wat we doen en ondernemen verbonden is aan de universele natuurwetten en dat toeval niet bestaat. Een belangrijke universele wet waar je zelfs als verkoper niet aan ontkomt, is de wet van karma oftewel de wet van oorzaak en gevolg.

Een belangrijk onderdeel van deze wet is dat dezelfde actie altijd leidt tot hetzelfde resultaat. Het kennen van deze wet en het er mee leren werken is van groot belang, omdat velen van ons, zonder zich hier van bewust te zijn, denken en handelen in steeds terugkerende patronen, waardoor we ook steeds weer diezelfde resultaten bereiken. Dit roept de nieuwsgierigheid op, te willen weten waar dit gedrag nu eigenlijk vandaan komt en door wie of wat het wordt veroorzaakt?

Je dagelijkse acties zijn het directe gevolg van jouw aangeleerde gewoontes. Elke actie leidt tot een resultaat, gewenst of niet en omdat je acties je onbewust worden ingegeven door je gewoontes en die de oorzaak zijn van de resultaten die je bereikt, is het reëel om aan te nemen dat je gewoontes aan de basis staan van de resultaten die je bereikt.

Gewoontes zijn in feite gedragshandelingen die jij en ik natuurlijk en automatisch uitvoeren, zonder hier over na te denken. Deze gewoontes worden ons weer automatisch ingegeven door onze persoonlijke conditionering, de manier waarop wij door de jaren heen zijn geprogrammeerd. Onze persoonlijke en unieke conditionering is voornamelijk ontstaan op jonge leeftijd en alle informatie is vastgelegd in je onderbewustzijn.

Je huidige manier en kwaliteit van denken met betrekking tot de mogelijkheden die je jezelf toedicht en toestaat voor wat betreft je kansen, je potentieel, je positie en wat al niet meer, wordt je ingegeven door je programmering. Ook je persoonlijke waarden en alles waar je wel en niet in geloofd zijn in de vorm van persoonlijke overtuigingen opgeslagen in je onderbewustzijn en bepalen automatisch je dagelijkse gedrag.

Veel van deze programmeringen komen van buiten jezelf en zijn gericht op gebrek, tekorten, belemmering, begrenzing en limitering. Veelal komen ze van mensen die een belangrijk rol spelen of hebben gespeeld in je jonge jaren, zoals je ouders, grootouders, opvoeders, leraren en anderen, die je met de beste bedoelingen hebben willen beschermen tegen teleurstelling of omdat ook zij niet beter wisten.

Herhaaldelijke boodschappen hebben je bereikt, zoals "dat kan niet", "wees realistisch", "verwacht niet teveel", "het leven is hard", "in het leven krijg je niets cadeau", "dat is voor ons soort mensen niet weggelegd" en nog meer van dit soort ontmachtigende opmerkingen en overtuigingen.

Omdat dit soort opmerkingen met herhaling werden uitgesproken door mensen die het in jouw jonge ogen allemaal wel wisten, ben je erin gaan geloven, het zijn dus ook jouw (schijn)waarheden geworden. Vanaf dat moment zijn ze ingeprent op je onderbewustzijn en daarmee een wezenlijk onderdeel geworden van jouw persoonlijke programmering en conditionering.

Met deze informatie en programmering die jij tot jouw "waarheid" hebt gemaakt, werd en wordt tot op de dag van vandaag, onbewust en automatisch, dus buiten je eigen weten om, je gedrag gestuurd met als gevolg, de daar bij passende hedendaagse resultaten. Hier geldt dus eigenlijk hetzelfde principe als bij je computer, wat je er in stopt, komt er uit, input = output.

Wanneer je nu je resultaten structureel wilt veranderen, dan is het simpel en noodzakelijk, dat jij je gedrag en je gewoontes leert kennen en ze verandert. Met andere woorden, dat je gaat veranderen wat je dagelijks automatisch doet!

Hans Oelen

Hans Oelen

Hans  Oelen
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,5
(6 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel