Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Theorieën

Trek klanten aan met een wit papier (Jan-Willem Seip)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Tunnelen of lummelen (Vladan Soldat)
Veranderende eisen aan verkopers (Ronald van den Berg)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Hoe verkoopt u volgens de SPIN-methode? (Verkoopgesprek)
Overleef in steeds agressievere markten (Redactie Verkopersonline.nl)
De 80/20 regel van verkopers (Enno van Kersen)
Natuurwetten in de verkoop (Herman Meijer)
Klanten kopen ondanks uw presentatie (Enno van Kersen)
In deze tijd moet je vooral Vercoöpen (Redactie Verkopersonline.nl)
De 80/20 regel in sales (Alexander Loudon)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
SPIN, een veel toegepaste vraagtechniek (Peter Stinckens)
De 80-20 regel van communicatie (Richard van Houten)
Verkoop Methodieken: AIDA (Peter Stinckens)
Grote orders binnenhalen (Vladan Soldat)
Wetten van Succes (Verkoop Succes)
Omzet bepalen volgens de Scotsman-methode (Redactie Verkopersonline.nl)
Is salessucces gebaseerd op wetenschap? (Hans Oelen)

De 80/20 regel van verkopers

Iedereen die iets zakelijks doet heeft het wel eens over de 80/20-regel. Het gaat om een juiste balans tussen de tijd die u investeert en de opbrengst. Hieronder een paar extra wetenswaardigheden over de regel.

De 80/20 regel van verkopers

Vandaag gaat het over het verdelen van uw tijd tussen het vinden van leads (dat noem ik prospecting) en het aflopen van afspraken, het geven van presentaties en het schrijven van offertes (dit heet volgens de meeste mensen verkoop-tijd).

Voorbeeld
Mijn kapper had laatst een schitterend voorbeeld. Hij werd gebeld door een verkoper van een bedrijf dat marketingdiensten aanbiedt. Hij legde uit dat hij zijn marketing al zelf deed en niet geinteresseerd was. De verkoper drong aan en uit leedvermaak stemde mijn kapper toe. Dit leidde ertoe dat er twee jongens vanuit Breda naar Leiden reden om een gesprek te voeren waarvan de uitkomst al vaststond. 4 Uur salestijd verspild.

Veel verkopers houden niet van prospecting
Wat hadden deze heren dan moeten doen? Na twee keer doorvragen doorhebben dat hier geen prospect zat en beleefd bedanken voor het gesprek. In de 4 uur tijd die nu niet verspeeld wordt kunnen deze twee mensen dan veel en veel meer mensen bereiken en daar zitten dan ongetwijfeld één of meer échte prospects tussen. Het probleem is alleen dat de meeste verkopers niet van prospecting houden. Rondrijden, presenteren en offertes sturen voelt als 'je werk doen' en is veel minder bedreigend dan twintig keer per dag 'nee' krijgen.

Hier komt de '80/20-regel' om de hoek. Een goede verkoper spendeert maar 20% van zijn tijd aan offertes en presentaties, 80% gaat zitten in het vinden en kwalificeren van leads.


Gaan ze niet te snel op bezoek?
Dus een goede sales manager stuurt heel strak op Prospecting (Doen ze genoeg om aan nieuwe leads te komen?) en Kwalificatie (stellen ze wel de juiste vragen? Gaan ze niet te snel ergens op bezoek?).

Enno van Kersen
Sandler Training

Enno van Kersen

Enno van Kersen
Enno van Kersen is franchisenemer van Sandler Training, een zeer succesvolle methode die zo’n 30 jaar geleden door de Amerikaan David Sandler is ontwikkeld. Enno heeft een achtergrond in diverse internationale commerciële en managementfuncties bij o.a. IBM en Lenovo.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: 80-20 Regel, Prospects
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,8
(20 stemmen)
Reacties

Beste Enno,
Bij de start van mijn bedrijf heb ik mezelf betrapt op het maken van afspraken met bedrijven die (nog) geen potentie hadden. Nu maak ik veel concretere afspraken. Absouluut dus waar dat er vaak veel tijd verspilt wordt aan onnodige bezoeken als je niet tot inzicht komt.
Toch moet je niet vergeten dat een bezoek een goede indruk kan achterlaten over je bedrijf en dat dit sterk bijdraagt aan naamsbekendheid en een ambassadeurs rol.
Al mijn afspraken hebben niet direct maar wel indirect een meerwaarde gehad.
Het voorbeeld dat je schets is wat extreem. Die verkopers wil je niet in dienst hebben.

AC van Egmond

Enno,
Ik ben er zeker van overtuigd dat er door een groot aantal verkopers veel tijd verkeerd besteed wordt. Dit heeft allerlei oorzaken en het is zo dat het maken van offertes en het rondrijden het meest gemakkelijk en zonder tegenspraak is uit te voeren.Echter is er mijns inziens een groot verschil of dat je zelfstandig bent of dat je in een groot bedrijf zit met meerdere afdelingen. Ten alle tijde moet je zorgvuldig selecteren en die projecten die je aanbied moeten buitengewoon goed zijn uitgezocht. Daarnaast moet je offerte eruit springen. Al met al zie ik niet in dat dit 20/80 is. Ik kom dan uit op 20% van de offertes offreren (80% van de offertes afwijzen) en deze offertes kosten dan 80% van de tijd om te maken. Dus 20% voor de gesprekken. Werk je in een team waarbij de offerte worden gemaakt dan is de verhouding weer heel anders. En verkoop je handelsproducten dan gaat dit niet op maar bij het verkopen van projecten waarbij diverse onderdelen waaronder arbeid een rolspeelt ervaar ik dit zo.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel