De 80/20 regel van verkopers
Iedereen die iets zakelijks doet heeft het wel eens over de 80/20-regel. Het gaat om een juiste balans tussen de tijd die u investeert en de opbrengst. Hieronder een paar extra wetenswaardigheden over de regel. 
Vandaag gaat het over het verdelen van uw tijd tussen het vinden van leads (dat noem ik prospecting) en het aflopen van afspraken, het geven van presentaties en het schrijven van offertes (dit heet volgens de meeste mensen verkoop-tijd).
Voorbeeld Mijn kapper had laatst een schitterend voorbeeld. Hij werd gebeld door een verkoper van een bedrijf dat marketingdiensten aanbiedt. Hij legde uit dat hij zijn marketing al zelf deed en niet geinteresseerd was. De verkoper drong aan en uit leedvermaak stemde mijn kapper toe. Dit leidde ertoe dat er twee jongens vanuit Breda naar Leiden reden om een gesprek te voeren waarvan de uitkomst al vaststond. 4 Uur salestijd verspild.
Veel verkopers houden niet van prospecting Wat hadden deze heren dan moeten doen? Na twee keer doorvragen doorhebben dat hier geen prospect zat en beleefd bedanken voor het gesprek. In de 4 uur tijd die nu niet verspeeld wordt kunnen deze twee mensen dan veel en veel meer mensen bereiken en daar zitten dan ongetwijfeld één of meer échte prospects tussen. Het probleem is alleen dat de meeste verkopers niet van prospecting houden. Rondrijden, presenteren en offertes sturen voelt als 'je werk doen' en is veel minder bedreigend dan twintig keer per dag 'nee' krijgen.
Hier komt de '80/20-regel' om de hoek. Een goede verkoper spendeert maar 20% van zijn tijd aan offertes en presentaties, 80% gaat zitten in het vinden en kwalificeren van leads.
Gaan ze niet te snel op bezoek? Dus een goede sales manager stuurt heel strak op Prospecting (Doen ze genoeg om aan nieuwe leads te komen?) en Kwalificatie (stellen ze wel de juiste vragen? Gaan ze niet te snel ergens op bezoek?).
Enno van Kersen Sandler Training
Enno van Kersen
|
Enno van Kersen is franchisenemer van Sandler Training, een zeer succesvolle methode die zo’n 30 jaar geleden door de Amerikaan David Sandler is ontwikkeld. Enno heeft een achtergrond in diverse internationale commerciële en managementfuncties bij o.a. IBM en Lenovo.
Alle artikelen van deze auteur
|
|