|
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie?
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
U zult ongetwijfeld al het een en ander hebben vernomen over de nieuwe privacywetgeving. Wat is precies de impact op uw werk als verkoper?
GDPR, zo heet de nieuwe Europese wetgeving omtrent het verwerken van persoonsgegevens die van kracht wordt per mei 2018. De letters staan voor General Data Protection Regulation. In het Nederlands wordt dat AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming. Van alle organisaties verwacht men dat zij vanaf die tijd hun bedrijfsvoering in overeenstemming brengen met de GDPR.
Achtergrond Sinds 1995 bestaan er overkoepelende afspraken over privacy voor alle lidstaten. Deze wetgeving bepaalt op welke manier bedrijven persoonsgegevens mogen verzamelen, verwerken en delen met derden. Deze richtlijn is in ons digitale tijdperk volledig achterhaald en wordt nu vervangen door een veel strengere variant. De risico’s van het niet voldoen aan de nieuwe wetgeving zijn aanzienlijk. Zo kunt u een boete opgelegd krijgen tot maximaal 20 miljoen euro, of 4% van uw wereldwijde omzet indien uw omzet lager is.
Principes Hieronder een opsomming van de principes die gelden met betrekking tot de GDPR.
- Legitimiteit en transparantie
Als u data wilt verzamelen, moet hier een juridische basis voor zijn. Dit houdt in dat u transparant moet zijn over de reden waarom u persoonsdata vastlegt en hetgeen waarvoor u de data gebruikt. Iedereen moet vervolgens vrijwillig toestemming geven dat zijn/haar persoonsgegevens voor dit doeleinde gebruikt mogen worden.
- Dataminimalisatie
Dit houdt simpelweg in dat u alleen de data mag opslaan die u voor uw specifieke doeleinde nodig hebt. Voor een kapper is het vastleggen van de haarkleur relevant, maar voor een autobedrijf uiteraard niet. Ook moet alle data verwijderd kunnen worden na uitschrijving van een klant.
- Accuraatheid
U dient ervoor te zorgen dat data accuraat en actueel is. U moet redelijke stappen ondernemen om dit te bewerkstelligen. - Niet langer bewaren dan nodig.
Als het niet meer nodig is om persoonsgegevens te bewaren voor het doel waarvoor u de toestemming heeft gekregen, mogen ze ook niet meer bewaard worden.
- Inzage-, correctie- en verwijderrecht
Personen krijgen ook veel meer rechten aangaande hun data die u opslaat. Ze krijgen het recht om de data in te zien, aan te laten passen of om eerder verleende toestemming om persoonsdata te gebruiken in te trekken. Ook krijgen ze het recht om schadevergoeding te eisen in het geval dat hun gegevens op straat komen te liggen en daarnaast het recht om “vergeten” te worden.
- Beveiliging
U bent bij wet verplicht de juiste organisatorische- en technische maatregelen te nemen om persoonsgegevens te beveiligen. Hoe zwaar die beveiliging is, moet in verhouding staan tot de gevoeligheid van de data. Zo zal een financiële instelling haar data aanzienlijk zwaarder moeten bewaken dan bijvoorbeeld een restaurant.
Wat wordt er precies onder persoonsgegevens verstaan? De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geeft aan dat een persoonsgegeven elk gegeven is over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Dit betekent dat informatie ofwel direct over iemand gaat, ofwel naar deze persoon is te herleiden (Wikipedia). Een naam, een persoonsadres maar ook een zakelijk email adres wordt dus aangemerkt als een persoonsgegeven.
Wat betekent de GDPR voor u als verkoper? Er wordt door sommige bedrijven (met name bedrijven die lobbyen voor inbound marketing) hard geroepen dat de GDPR het einde betekent voor (koude) acquisitie. Daar zit een kern van waarheid in, want volgens de theorie mag u dus niet zomaar namen en e-mailadressen van prospects die u niet kent in uw CRM (of ander) systeem opslaan. U mag wel het algemene telefoonnummer van een organisatie (want niet herleidbaar naar een bepaald individu) opslaan, om er vervolgens naar toe te bellen. Overigens denk ik dat volledige, koude acquisitie sowieso waanzin is in deze wereld waar zoveel informatie voorhanden is, maar dat is een andere discussie.
- De GDPR heeft ook veel invloed op uw marketingactiviteiten. Denk hierbij aan: Emailmarketing - straks opt-in nodig voor elk verschillend doel waarover u per mail communiceert.
- Tracking: Cookies en klikpaden - als de tracking herleidbaar is naar individuele personen, dient u hiervoor apart toestemming te vragen. Mensen vergissen ze zich doordat ze geen rekening houden met bijvoorbeeld IP-adressen die wel degelijk onder “persoonsgegevens” vallen.
- Advertising: re-targeting, profilering, look-a-like doelgroepen zijn ook onderhevig aan de GDPR.
Beste advies Zoals u heeft gelezen heeft de nieuwe GDPR-privacy wetgeving die in mei 2018 van kracht is behoorlijk wat impact op u als professional. Dit artikel is geschreven met als doel u bewust te maken, niet om u inhoudelijk te adviseren. De wetgeving en de impact ervan is dusdanig uitgebreid, dat het beste advies is om een professionele partij in de arm te nemen en uw organisatie voor te bereiden op de nieuwe situatie.
Vladan Soldat
|
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
|
|
De auteur wil graag weten hoe u dit artikel waardeert:
Waardering 7,4
(22 stemmen)
Reacties
Hubert Sistermans
Prima artikel.
Leesbaar en praktisch.
Dolf
Slap verhaal dat goedkoop en makkelijk inspeelt op de angst van de nieuwe privacywetgeving. Op een site als verkopersonline.nl verwacht je een positiever verhaal die verkopers inspiratie en oplossing biedt. Ik werk zelf al jaren volgens de huidige AVG en bel dagelijks naar bedrijven en scoor gemiddeld 3 afspraken per week met 150 calls. Afgezien daarvan zijn de directeuren zeer blij met de afspraken omdat er mogelijk een oplossing komt voor het probleem dat ze hebben. Daarbij genereer ik met mijn 150 calls dag in dag uit nieuwsbriefleden, websitebezoekers, linkedin connecties, naamsbekendheid en toekomstige leads die mij allemaal toestemming geven. Hoezo angst en onzekerheid over de nieuwe AVG?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|
|
|
|