De dagstart – ideaal voor de retail
6 tips om de verkoopdag gezamenlijk, verrassend en energiek te beginnen. Doe er uw voordeel mee!  U geeft leiding aan een team met mensen dat in uw winkel mooie producten verkoopt. Legio (grote) winkels werken met een dagstart. U ook? Bij een dagstart trapt u in 5 minuten samen de dag af met als gevolg een beter verkoopresultaat, blije medewerkers en gelukkige klanten. Tip 1. Hoe doet u de dagstart?- Kort en bondig, in maximaal 5 minuten.
- Hele team.
- Altijd!
- Vast tijdstip.
- U bereidt zich goed voor.
- Wissel onderwerpen af.
- Licht het onderwerp ‘van vandaag’ toe + vraag waarom het belangrijk is.
- Inspireer!
- Actief.
- Positieve ‘vibe’ + energie en het is ook nog eens ‘leuk’!
- Houd het interactief.
- Extra: wissel de rol van ‘voorzitter’ eens af met elkaar.
Tip 2. Kies één onderwerpTwee onderdelen worden er uitgelicht, te weten nummer zes en twaalf. Nummer zes: kies voor elke dagstart één specifiek thema, bijvoorbeeld warm contact maken met gasten óf LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen) en oefen daarop met zijn allen. Tip 3. RouleerMet nummer twaalf wordt bedoeld dat u de dagstart de volgende keer door uw assistent laat doen en daarna - op alfabet - de volgende medewerker. Hij/zij doorloopt als voorzitter dan de elf stappen. Ook daar leer je van als voorzitter. Tip 4. Wat speelt er?Zet met z’n allen onderwerpen op de agenda voor volgende dagstarts. Dit zijn thema’s die bij u spelen of waar aandacht aan gegeven moet worden. Tip 5. Borging van de verkooptrainingEen bijkomend voordeel van werken met een dagstart is dat u gedurende een langere periode focus houdt op de inhoud van een trainingsprogramma van - zeg - een maand geleden. Tip 6. Dagstart: oefening baart kunstWerkt u nog niet met een dagstart? Experimenteer er vanaf volgende week dan eens mee en kondig het morgen alvast aan (denk aan stap vijf!). Tot besluit: deelWerkt u al wel met dagstarts? Of bent u dat gaan doen naar aanleiding van dit artikel? Mist u nog iets in dit artikel, terwijl u er zulke goede ervaringen mee hebt…? Laat het me weten via een reactie hieronder.
Jan-Willem Seip
|
Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
|
|