Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Verkopers coachen

Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Verandering van koers: van onmogelijkheden naar ‘opportunities’! (David Bloch)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
De kracht van salescoaching (Ronald van den Berg)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Slapend rijk worden (Richard van Houten)
Salescoaching - do’s en don’ts (Alexander Loudon)
Pas uw verkoopstijl aan (Redactie Verkopersonline.nl)
Sales coaching – vier modellen (Alexander Loudon)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
De enorme voordelen van negatief denken (Michel Hoetmer)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Bent u een topverkoper? (Verkoop Succes;)

Een andere kijk op sales: zo kan het ook!

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

Moeiteloos verkopen? Het inzicht dat we altijd alleen onze gedachten ervaren helpt. Lees meer in dit artikel over een andere kijk op sales.

Een andere kijk op sales: zo kan het ook!

Onlangs raakte ik aan de praat met iemand die overweegt te stoppen met haar baan als salesmanager. “Werken in de sales is zo stressvol”, zei ze stellig. Ze legde me uit waarom: deadlines, werken in avonden en weekenden, files, in haar nek hijgende bazen en targets.

Ik liet vallen dat ik zelf ook in de sales werk. Ik heb immers een eigen bedrijf én help bedrijven met het binnenhalen van grote klanten via aanbestedingen. “Ja, maar dat is wel leuk”, zei ze. Grappig, want ook ik heb deadlines, werk regelmatig in avonden en weekenden, sta weleens in de file en ik ben mijn eigen (strenge) baas die haar eigen centjes verdient.

Misverstand
Het is een misverstand dat werken in de sales (of wat voor situatie dan ook) stress geeft. We krijgen geen stress door werk of überhaupt door omstandigheden van buitenaf. Toen ik haar dat vertelde, ging dat er natuurlijk niet in als zoete koek. Misschien bij u ook niet? Logisch, want het lijkt zo echt dat iets van buitenaf onze staat van welzijn bepaalt.

Ik pakte een stapel papieren erbij om te illustreren wat ik bedoelde. Ik legde haar uit: “Voor mij is dit nu slechts papier: witte blaadjes met zwarte streepjes en tekens erop. Pas als we betekenis geven aan deze papieren, ervaren we de stapel wellicht als stressvol. (“O jee, ik heb het al zo druk, nu moet ik ook nog die hele offerteaanvraag met al die bijlagen doorspitten.”) Terwijl een ander heel blij wordt van dit stapeltje, omdat diegene er een hele andere betekenis aan geeft. (“Jippie, weer een leuke aanbesteding!”) De papieren zelf geven dus geen stressgevoel, maar wel onze gedachten erover. Net zoals dat de een bang is voor spinnen en een ander totaal niet. De spin zelf veroorzaakt echt geen angstige gevoelens.”

We ervaren onze gedachten
Het enige wat zij dus beleeft rondom haar baan in de sales zijn haar gedachten. Dit betekent niet dat ik haar nu adviseer om vooral in die baan te blijven, dat ze haar mindset moet veranderen of vooral maar positief moet gaan denken. Er zit helemaal geen advies of opdracht in. Inzien dat we altijd (ja echt altijd!) alleen maar onze gedachten ervaren is voldoende.

Drie principes in de sales
Het inzicht dat we echt altijd alleen maar onze gedachten beleven, kreeg ik door me te verdiepen in 'de drie principes' van Sydney Banks. Die principes zijn niet meer dan alleen maar een uitleg hoe het menselijk systeem eigenlijk werkt. Het is dus geen methode, geen stappenplan of techniek. Er is niets te doen, alleen iets te zien. In Amerika en Engeland is dit nieuwe paradigma al veel meer ingeburgerd. Ook in de sales!

Bijwerking: moeiteloos verkopen
Als een soort bijwerking van dit inzicht vielen bij mij veel onnodige gedachten van me af. Of beter gezegd: ze poppen gewoon niet meer zo vaak op. Want wees eerlijk: de meeste gedachten zijn toch volkomen onnodig? Het is een en al illusie!

Het denken creëert een wereld en zegt dan: dat heb ik niet gedaan’.
David Bohm


Stelt u zich eens voor wat er gebeurt als veel van die gedachten er gewoon niet meer zijn. Dan luistert u waarschijnlijk tijdens een verkoopgesprek echt met een helder hoofd en heeft u contact met de klant zonder ruis. Alsof u beiden aan dezelfde kant van de tafel zit.

Conclusie
Zo stopt u met verkopen (met van die gekke techniekjes, trucjes en scripts) en helpt u de ander oprecht inkopen. Dan schrijft u offertes zonder enige weerstand. Kortom: dan gaat verkopen heel natuurlijk, ontspannen en moeiteloos.
Wie wil dat nou niet?


Natasja Hoogenboom

Natasja   Hoogenboom
De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(11 stemmen)
Reacties

walter spruyt |  http://www.salescoach.be

To the point. Inzicht een leidraad voor velen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel