Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Verkopers coachen

Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Verandering van koers: van onmogelijkheden naar ‘opportunities’! (David Bloch)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
De kracht van salescoaching (Ronald van den Berg)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Slapend rijk worden (Richard van Houten)
Salescoaching - do’s en don’ts (Alexander Loudon)
Pas uw verkoopstijl aan (Redactie Verkopersonline.nl)
Sales coaching – vier modellen (Alexander Loudon)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
De enorme voordelen van negatief denken (Michel Hoetmer)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Bent u een topverkoper? (Verkoop Succes;)

Succesfactoren van topverkopers

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Weet u wat er voor nodig is om de top van het verkoopvak te bereiken? Deze negen factoren helpen u op weg.

Succesfactoren van topverkopers

Heeft u zich wel eens afgevraagd wat mensen succesvol maakt in de verkoop? Zijn er bepaalde vaardigheden voor nodig? Heeft het te maken met de mentale instelling? Kortom: wat is er voor nodig om de top in ons vak te bereiken?

Deze vragen zijn makkelijker gesteld dan beantwoord. Er is geen heldere formule die zegt 'als u deze dingen doet en als u zo en zo denkt, dan ligt de wereld aan uw voeten!' Was het maar zo makkelijk. Toch kunnen wij er gelukkig wel iets over zeggen. Doe uw voordeel met deze 9 succesfactoren:

1. Geloven dat het uiteindelijk gaat lukken
De kern zit hem in het woord 'uiteindelijk'. Het is een misverstand om te denken dat u zou moeten bulken van het zelfvertrouwen. Teveel vertrouwen in uzelf zou wel eens averechts kunnen werken. Het is heel gezond om af en toe eens te twijfelen. Het houdt u alert en scherp. Waar het om draait is dat u ook na een of meer mislukkingen blijft denken: 'als ik maar voldoende probeer en leer van mijn fouten, komt het allemaal in orde'.

2. Een gezond portie zelfkritiek
Mensen hebben de neiging om als het eventjes tegenzit de oorzaak buiten zichzelf te zoeken. Ze geven de schuld aan hun bedrijf, hun 'slechte' producten en hun klanten die alleen maar geïnteresseerd zijn in de laagste prijs. Daarmee veegt men het eigen straatje wellicht iets te gemakkelijk schoon. Vraag uzelf af: wat is mijn rol in dit geheel? Hoe kan ik het beter doen? Wat zijn onze sterke punten? Hoe communiceer ik dat naar mijn klanten?

3. Alleen is maar alleen

Het kan bepaald geen kwaad om regelmatig met anderen van gedachten te wisselen. Elkaar helpen en ideeën uitwisselen. Zorg er voor dat de mensen om u heen u ondersteunen.

4. Leergierig zijn
Echte toppers zult u zelden horen mopperen dat ze naar een verkooptraining moeten. En zij zeuren ook niet 'dat wist ik al'. Ze bekijken de zaak van de positieve kant en vinden het prachtig als ze enkele nieuwe ideeën opdoen. Kortom: zij realiseren zich dat ze altijd nog iets kunnen bijleren.

5. Doelgericht (maar niet te)
Het is prima om uw doelen na te streven. Toch is de grap juist dat u niet te doelgericht moet zijn. Als u uzelf eenzijdig op uw doelen richt, dan bestaat het risico van een soort tunnelvisie. Er komen kansen voorbij die u niet grijpt omdat u met uw doel bezig bent. Doelgerichtheid is dus prima voor, laten wij zeggen, zo'n slordige 60%. Maar houd uw ogen niet uitsluitend op de bal, kijk ook eens om u heen.

6. Weet waarover u spreekt

Toppers hebben een grondige kennis van hun klanten. Zij weten welke argumenten het goed doen en welke argumenten minder sterk zijn. Zij weten als geen ander de emoties van hun klanten te bespelen. Toppers verstaan hun vak. Ze weten veel, maar ze bedwingen de neiging om bij klanten hun kennis te etaleren. Ze beperken zich tot de hoofdzaak en verliezen zich niet in allerlei details.

7.  De antwoorden die uw klanten willen horen
Klanten zijn op zoek naar oplossingen voor hun problemen. Hoe meer problemen u aantoonbaar kunt oplossen, hoe meer u verkoopt. Daarom moet u alles van uw producten en uw klanten weten. Maar pas op! Klanten willen geen dorre feiten, ze willen antwoorden op hun meest brandende vragen. Daarom moet u eerst onderzoek doen en pas als dat volledig is afgerond, kunt u de juiste antwoorden geven.

8. Actie ondernemen
Actie slaat een brug tussen plannen en doelen. Er gebeurt niets totdat u iets verkoopt. En u verkoopt niets als u geen actie onderneemt.

9. Veerkracht

Dit is de belangrijkste eigenschap. Het kenmerkt toppers in alle denkbare disciplines. Iedereen heeft op zijn tijd te maken met tegenslagen of twijfel. Dat is gewoon een onderdeel van het leven. Waar het om draait is hoe u er mee omgaat. Gaat u bij de pakken neerzitten of denkt u 'daar moet ik iets aan doen!' Veerkrachtige mensen zijn als de bekende duikelaartjes. U weet wel van die poppetjes waar je tegenaan duwt en die altijd weer overeind komen. Veerkrachtige mensen geven nooit zomaar op. Ze zetten hun schouders eronder en doen juist een stapje extra. Zij gaan door waar anderen ophouden. De meeste mensen falen omdat ze te snel opgeven. Uiteraard geldt dat niet voor u. U maakt een plan en voert het gewoon uit.

Ik wens u veel succes in de verkoop!


Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Hij heeft jarenlange ervaring in de persoonlijke verkoop en advisering.
Bekijk de open trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,7
(47 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Marcel

Lekker helder en vanuit de praktijk weergegeven.

Martinet

Helemaal mee eens!!
ik zie het dikwijls als de zee: eens je door de branding bent, kan je surfen op datgene waarvoor je je daarvoor hebt ingezet.

Michel van Dam |  http://www.safetyintransport.nl

Heel goed om kort en bondig nog eens hierop gewezen te worden.

Gr. Michel

Bas van Turnhout |  http://www.demooikrant.nl

Men moet dit soort goede info stukken op hun verkoop afdeling verspreiden. Dan wordt het men er aan herinnerd wat men goed of juist fout doet. Sjapo dames en heren

Luc Overhof

Keurig artikel dat de kern van de uitdagiging raakt. Dit zijn precies de factoren die een verkoper suc6vol maakt of ook juist niet. Als je dit volgt zul je echt niet elke klant binnenhalen, maar gegarandeerd wel suc6voller worden.

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Van harte bedankt voor de fijne reacties!

Dag Michel,

Prima artikel! Ik merk zelf vaak dat punt 6 de doorslaggevende factor is of je een opdracht binnenhaalt of niet.

John van Riessen |  http://www.succes.nu

Goed artikel Michel, weet waar je over spreekt is eigenlijk vanzelfsprekend. Ik ben het helemaal met je eens dat veerkracht de belangrijkste eigenschap is.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel