Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Verkopers coachen

Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Verandering van koers: van onmogelijkheden naar ‘opportunities’! (David Bloch)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
De kracht van salescoaching (Ronald van den Berg)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Slapend rijk worden (Richard van Houten)
Salescoaching - do’s en don’ts (Alexander Loudon)
Pas uw verkoopstijl aan (Redactie Verkopersonline.nl)
Sales coaching – vier modellen (Alexander Loudon)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
De enorme voordelen van negatief denken (Michel Hoetmer)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Bent u een topverkoper? (Verkoop Succes;)

Twee soorten succesvolle verkopers

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Er zijn twee soorten succesvolle verkopers. Korte termijn scoorders en relatiebouwers. Tot welke soort behoort u?

Twee soorten succesvolle verkopers

De eager beavers zijn een bepaalde termijn enorm assertief, leuk, spontaan en enthousiast en weten menig klant te overreden met hun gedrevenheid en positieve energie. Echter, loopt het een tijdje minder of komt er wat anders voorbij, dan zijn ze weg. Kortom, ze zijn vaak loyaal aan hun eigen ego. En veel minder loyaal aan u, aan uw winkel, noch aan het winkelpersoneelsteam. En over winkels gaat het hier.

Loyaliteit
Je moet ze er zeker bij hebben, maar ook moeten er loyale mensen in het team zitten, die de winkel er in mindere tijden doorheen slepen. Zelf kom ik uit een horecafamilie en in de winter in een badplaats zijn er dagen te over dat je veel mensen wílt bedienen, maar er eenvoudigweg niemand rondloopt. Uitgezonderd de senioren die alle tijd hebben voor één koffie. Waar overigens niets mis mee is, maar omzettechnisch schiet het natuurlijk niet op.

Extra kwaliteiten
Zeker als het niet je eigen winkel is, moet je over andere kwaliteiten beschikken. Namelijk over creativiteit en over het gevoel dat je de mensen die binnen zijn een moment kan geven waar ze het maanden lang nog over hebben. Een belevenis die rondgaat als een lopend vuurtje. Positieve energie motiveert en enthousiasmeert de rest van het team, en dat straalt de winkel uit tot ver de winkelstraat in.    

Ontwikkel daarom een attitude die uitstraalt dat het belangrijkste voor u is dat de klant met een glimlach de winkel verlaat. Sterker nog: liever een bezoeker die niets koopt en glimlachend de deur uit loopt, dan een klant met een chagrijnig hoofd weg laten gaan.

Tip
Werk sterk aan uw eigen motivatie. Zorg dat deze niet stuk te krijgen is. Verzin elke dag weer iets nieuws, waarmee u uw klanten, de andere verkopers, de baas en uzelf meer verrast. De klanten bepalen niet het succes van uw dag. Dat bepaalt u zelf… Als u dat tenminste echt wilt.

Richard van Houten
Bluetree

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,1
(17 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Geachte heer van Houten,

Of een verkoper een voorkeur heeft voor de korte termijn verkoop of de lange termijn verkoop (de relatiebouwer zoals u ze noemt) heeft vaak helemaal niets te maken met het loyaal zijn naar het eigen ego. Het heeft te maken met hoe zij in hun hersenen tijd organiseren en persoonlijke voorkeuren met betrekking tot mensen, dingen, activiteiten en plaatsen.

Natuurlijk ben ik het met u eens wanneer u in dit artikel zegt dat enthousiasme aanstekelijk werkt. Dat is algemeen bekend. Ook de mensen die in de winkel verkopen weten dat heus wel. Ze weten alleen vaak niet hoe ze het moeten doen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel