Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Verkopers coachen

Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Een andere kijk op sales: zo kan het ook! (Natasja Hoogenboom)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Verandering van koers: van onmogelijkheden naar ‘opportunities’! (David Bloch)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
De kracht van salescoaching (Ronald van den Berg)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Slapend rijk worden (Richard van Houten)
Salescoaching - do’s en don’ts (Alexander Loudon)
Pas uw verkoopstijl aan (Redactie Verkopersonline.nl)
Sales coaching – vier modellen (Alexander Loudon)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
De enorme voordelen van negatief denken (Michel Hoetmer)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Bent u een topverkoper? (Verkoop Succes;)

Bent u een topverkoper?

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom een klant zijn producten of diensten bij een bepaalde zaak of verkoper afneemt? In veel gevallen is het niet het product of de dienst. Producten en diensten zijn zelden uniek en ze zijn meestal bij talloze andere leveranciers verkrijgbaar. Vaak is de enige reden de relatie die de verkoper en de afnemer met elkaar hebben. Producten, diensten, de service, de prijs en de marktomstandigheden zijn voortdurend aan verandering onderhevig. Maar een sterke relatie tussen verkoper en afnemer kan al deze stormen met gemak doorstaan. Het is uw taak als verkoper hard te werken aan de relaties met uw klanten.

Bent u een topverkoper?

Een belangrijk aspect in dit geheel is het aanleren van goede verkoopvaardigheden. In al de jaren waarin wij werken met verkopers is ons één ding in het bijzonder opgevallen. De meeste verkopers lezen nooit iets over hun eigen vak. Toch is lezen de makkelijkste en snelste manier om vooruit te komen in uw beroep. Lees 30 minuten per dag over het vak van verkoper en na enkele jaren bent u een expert. Rekent u eventjes mee:

30 minuten x 360 dagen = 10.950 minuten per jaar!

Wij doen ons best om u zoveel mogelijk te helpen op weg naar uw uiteindelijke doel: meer verkopen met minder inspanning, kortom een topverkoper worden!

Waarom de vier P's niet voldoende zijn
U vindt ze in elk boek over marketing: de 4 P's. De 4 P's staan voor:

  • product (of dienst)
    prijs
    plaats
    promotie.

De marketingwetenschap vertelt ons, als het u lukt om:

  • het meest geschikte product of dienst aan te bieden,
  • en het vervolgens op de juiste plek naar de kopers te brengen
  • en dat te doen tegen de optimale prijs
  • en u het ook nog goed weet te promoten

u succes zult hebben. Kortom zoek de juiste balans tussen deze 4 P's en u verovert de wereld. Dat lijkt allemaal een beetje te makkelijk. En dat is het ook. De dagelijkse praktijk is een stuk moeilijker.

De formule van de 4 P's houdt met één factor geen rekening: mensen. Het zijn mensen (personen) die de beslissingen nemen om een product of dienst te kopen. De menselijke factor heeft de grootste invloed op het koopgedrag. Wij stellen voor een vijfde P toe te voegen:

  • de P van personen.

De truc is een goede balans te vinden tussen deze vijf P's. Onderzoek in uw eigen bedrijf hoe de 5 P's op elkaar zijn afgestemd. Bedenk daarbij altijd dat de laatste P (de P van personen) verreweg de belangrijkste is!


Michel Hoetmer
Salesquest.nl

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,0
(13 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel