Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Verkopers coachen

Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Een betrouwbare salesforecast? Vermijd deze drie valkuilen (Marcel Hoefman)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
De dagstart – ideaal voor de retail (Jan-Willem Seip)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Een andere kijk op sales (Natasja Hoogenboom)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Succesfactoren van topverkopers (Michel Hoetmer)
Verkooptrainingen, hoe effectief zijn die nou eigenlijk? (Toine Simons)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
We houden (te veel) van eenvoud (Peter Stinckens)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
De plaag van goede gesprekken (Frank Wouters)
De gemiddelde verkoper bestaat niet (Rene Knecht)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Verandering van koers: van onmogelijkheden naar ‘opportunities’! (David Bloch)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
De kracht van salescoaching (Ronald van den Berg)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Slapend rijk worden (Richard van Houten)
Salescoaching - do’s en don’ts (Alexander Loudon)
Pas uw verkoopstijl aan (Redactie Verkopersonline.nl)
Sales coaching – vier modellen (Alexander Loudon)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
De enorme voordelen van negatief denken (Michel Hoetmer)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Bent u een topverkoper? (Verkoop Succes;)

De dagstart – ideaal voor de retail

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

6 tips om de verkoopdag gezamenlijk, verrassend en energiek te beginnen. Doe er uw voordeel mee!

De dagstart – ideaal voor de retail
U geeft leiding aan een team met mensen dat in uw winkel mooie producten verkoopt. Legio (grote) winkels werken met een dagstart. U ook? Bij een dagstart trapt u in 5 minuten samen de dag af met als gevolg een beter verkoopresultaat, blije medewerkers en gelukkige klanten.

Tip 1. Hoe doet u de dagstart?

  1. Kort en bondig, in maximaal 5 minuten.
  2. Hele team.
  3. Altijd!
  4. Vast tijdstip.
  5. U bereidt zich goed voor.
  6. Wissel onderwerpen af.
  7. Licht het onderwerp ‘van vandaag’ toe + vraag waarom het belangrijk is.
  8. Inspireer!
  9. Actief.
  10. Positieve ‘vibe’ + energie en het is ook nog eens ‘leuk’! 
  11. Houd het interactief.
  12. Extra: wissel de rol van ‘voorzitter’ eens af met elkaar.

Tip 2. Kies één onderwerp
Twee onderdelen worden er uitgelicht, te weten nummer zes en twaalf. Nummer zes: kies voor elke dagstart één specifiek thema, bijvoorbeeld warm contact maken met gasten óf LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen) en oefen daarop met zijn allen.

Tip 3. Rouleer
Met nummer twaalf wordt bedoeld dat u de dagstart de volgende keer door uw assistent laat doen en daarna – op alfabet – de volgende medewerker. Hij/zij doorloopt als voorzitter dan de elf stappen. Ook daar leer je van als voorzitter.

Tip 4. Wat speelt er?
Zet met z’n allen onderwerpen op de agenda voor volgende dagstarts. Dit zijn thema’s die bij u spelen of waar aandacht aan gegeven moet worden.

Tip 5. Borging van de verkooptraining

Een bijkomend voordeel van werken met een dagstart is dat u gedurende een langere periode focus houdt op de inhoud van een trainingsprogramma van – zeg – een maand geleden.

Tip 6. Dagstart: oefening baart kunst
Werkt u nog niet met een dagstart? Experimenteer er vanaf volgende week dan eens mee en kondig het morgen alvast aan (denk aan stap vijf!).

Tot besluit: deel
Werkt u al wel met dagstarts? Of bent u dat gaan doen naar aanleiding van dit artikel? Mist u nog iets in dit artikel, terwijl u er zulke goede ervaringen mee hebt…? Laat het me weten via een reactie hieronder.

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(3 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel