Reacties
Marco
Heerlijk stukje om te lezen. Tekst is uiteraard waar.
Ik trek me dus weer even terug naar mijn ontspanruimte alvorens weer in actie te komen.
Sander
Bij dezen de link naar de betrefende uitzending van topverkopers : http://topverkopers.kro.nl/uitzendingen/uitzending.aspx?afl=8886216
Jan
Deels mee eens. Ik ben ervan overtuigd dat je met een doel de markt moet benaderen anderzijds moet je ook goed inzichtelijk hebben hoe je de markt benadert en vooral met wie: korte/lange termijn handel, lage/hoge marges ? Verkoop via het indirecte kanaal leidt doorgaans tot lagere marges dan direct met de eindgebruiker. Niet altijd even interessant dus. Je hoort daarom regelmatig dat het beter is om juist de kleine consumenten te overtuigen. De marges zijn hoger maar de omzet per consument is veel lager. Uiteindelijk: meer omzet en meer marge………
Karel
Ik sluit me aan bij Jan. Hij zegt het er deels mee eens te zijn. Die opvatting heb ik ook. Het ligt er ook helemaal aan welk produkt je mag en kunt verkopen. Ik doe niet anders dan prospects rechtstreeks te benaderen. Ik ben ervan overtuigd dat je eerst goede afspraken moet krijgen. Als je de prospects in de ogen kunt kijken komen de verkopen vanzelf. (tenminste als je het verkoopvak beheerst)
Ans
Eerst zaaien, dan oogsten.
Jeffrey
Gelukkig denkt niet iedereen zo Richard, zoals je kunt lezen (Jan, Karel en Ans). Er moet immers onderscheid worden gemaakt tussen slimme top verkopers en verkopers. De omloopsnelheid bij bulk verkopen is veel groter per artikel.
Jammer van zo'n leuk verhaal, maar die "goede" verkoper heeft wel een hoge omzet, maar een lage winst. Omzet is niet belangrijk, winst wel.
Ondertussen heeft hij door uit te slapen en niets te doen, een complete omzet (naast zijn eigen omzet) laten liggen. Een echt goede verkoper had hier een dubbele omzet kunnen scoren.
Glenn
Ik kan mij in beide uitspraken vinden.
Het is belangrijk dat je de grote deals binnen kan halen om de productie van het product te halen maar het is even belangrijk om de kleinere verkopen te realiseren voor de omzet.
Eerst zaaien en dan oogsten zal in veel gevallen opgaan. Dat schrijft Richard ook. Ik weet uit ervaring dat 'het ijzer smeden als het heet is' evenzeer opgaat.
Groeten!
Paul
De titel is een contradictie met de werkelijkheid.
Het is makkelijk verhaaltjes te verzinnen.
Verkopen heeft veel te maken met inzet, doorzetten, de juiste persoon op het juiste moment tegen komen en een heel grote portie geluk.
Willie
Voor mij is het ook een gedeeltelijke waarheid, als manager heb je met enorm veel factoren te maken waarbij je een uiteindelijk resultaat wil halen, vanuit je gevoel alle details bekijken om zoveel mogelijk handel te pakken; voor nu, maar zeker voor de toekomst, daarnaast een gezonde mix in een klantenbestand zoeken en zijn waar de handel is! Zoals Paul schrijft, een verhaal schrijven is makkelijk, elke deal is een verhaal op zich!
Het verhaal van topverkopers, is denk ik niet zo' n goed voorbeeld, hij heeft verder niks als dit project te doen, in de dagelijkse verkoop zit je wel vol, als je actief bent, vaak met heel veel van dit soort "projecten" tegelijk bezig.
Ik heb geleerd dat kleintjes groot kunnen worden. Immers, dat is bij mij ook gebeurd.
Verder is alles heel afhankelijk van je persoonlijkheid. Zowel karakter als uitstraling. Sommige mensen geef je geen stuiver maar zodra ze bij een klant in het pand staan gaat er een knop om en veranderen ze in dat ene toptalent. Het is zo afhankelijk van enorm veel factoren.
De ene klant heeft weer een hekel aan de praatjesmaker, de ander dweept er uren mee weg onder het genot van een bak koffie. Of klanten staan simpelweg het gezicht van de persoon niet aan om hun eigen persoonlijke ervaringen met mensen met soortgelijk uiterlijk.
Mijn beste tip is een neusje ontwikkelen voor koopsignalen. Klanten verraden soms hun behoefte, ook al zeggen ze dat niet letterlijk. Beetje lef en brutaliteit om door te pakken is dan onontbeerlijk.
Predcies de informatie die ik zocht. Nu moet ik het in de praktijk brengen.
Dank u wel.
Dit is de essentie van verkopen...alleen pieken op het juiste moment en dit afwisselen met volledige rust. We hebben er zelfs een site voor in de lucht gebracht (in de tijd die we als verkoper over hebben)
Zedt
Een heel goed artikel. daarom wil ik ook wel een toelichting geven over 2 factoren.
Het cruciale verschil tussen de eerste vier verkopers en de vijfde is het vermogen te kunnen analyseren. De reden waarom de vier die feestjes optuigen is omdat ze niet weten welke factoren bepalend zijn voor de deal, waardoor ze maar alles naar de klant toegooien in de hoop dat minimaal een factor het verschil maakt.
Om die reden ook proberen ze halsstarrig zo veel mogelijk klanten te benaderen. Immers, had de groothandel niets afgenomen, dan had de vijfde een probleem. Hoe minder klanten je benadert, des te hoger je conversie moet zijn, des te afhankelijker je bent van het welslagen van elke deal, tenzij je business intelligence zo goed is, dat je al verkocht hebt, voor ze zelf zeggen dat ze willen kopen (Sun Tzu).
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|