Follow-up loont!
Na 5 weken heeft u nog steeds geen nieuws over uw offerte. Geeft u het op of blijft u de klant 'lastig vallen'? 
U heeft een offerte gemaakt, het zag er goed uit. Maar vijf weken later heeft u nog steeds geen nieuws. U heeft al drie keer gebeld om te vragen wat de status is, maar het antwoord blijft uit. Wat doe u? Geeft u het op, of blijft u achter de klant aanjagen?
Omdat de klant u vroeg een actie te ondernemen, mag u in alle redelijkheid hierover feedback verwachten. Beslissingsprocessen zijn vaak gebonden aan interne procedures (een vakantie van enkele weken kan al voor een behoorlijke vertraging zorgen) of zijn gebonden aan specifieke behoeften van klanten.
► Volhouden is dus gerechtvaardigd en als u blijft volhouden zal de kans op succes sterk toenemen. Enkele adviezen
Kondig aan dat u gaat reageren Als de klant u bij het eerste contact laat weten dat hij nog geen antwoord heeft gehad, geef dan aan dat u binnen twee weken (stel zelf een termijn voor, laat dit niet afhangen van wanneer zij denken een antwoord te hebben!) zult terug bellen.
Let op de vervaldatum van de offerte Bel op de vervaldag terug om aan te geven dat het aanbod nog een maand geldig blijft.
Stuur een update Stuur extra technische info, nieuwe ontwikkelingen, gebruiksvoorbeelden met de referenties van andere klanten. Doe dit maximaal één maal per maand.
Tip Gebruik voor deze actie maximaal 5 minuten per week. Zo zorgt u niet voor overlast bij uw klant, verliest u geen tijd en blijft de offerte toch actueel bij uw klant.
Peter Stinckens House of Imagination
Peter Stinckens
|
Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
|
|