Reacties
Weer even bij de koffie een leuk artikel over het onderwerp "verkopen". Een leuke visie waar ik wat van opsteek. Dank!
Nico
Dit is duidelijke en verhelderende taal,.. en de klant ?
Hij wikt en hij weegt om tot een goed besluit te komen :-)
Ik vraag me af in hoeverre de klassieke verkoper nog een functie heeft en in welke branches. Persoonlijk denk ik dat het creëren van vertrouwen het belangrijkst is en dat je de klant helpt een juiste keuze te maken (ook als jij het niet kunt invullen).
Al mijn klanten komen via internet naar mij toe (ik help mensen van hun burnout af) en alleen op het moment dat ze burnout zijn. De rest van hun leven hebben ze mij niet nodig!
Op het moment dat ze bellen of mailen dan stemmen we samen af wat de beste aanpak is.
Naar mijn mening is dit het verkopen van dit moment en de toekomst. Een goede inhoudelijke presentatie op internet is de ingang. De verkoper is de persoon die het vertrouwen kan bevestigen.
ps. Daarnaast scheelt het een heleboel onnodige bezoekjes van verkopers.
@Jos Het is natuurlijk prachtig als klanten min of meer "vanzelf" naar je toekomen zoals in jouw situatie kennelijk gebeurt. Maar wat nu, als de klant niet meer vanzelf naar je toekomt? Dan zul je links- of rechtsom toch naar de klant moeten.
Door datzelfde Internet wordt het voor klanten bijna onmogelijk om een goede keuze te maken. Producten en diensten gaan steeds meer op elkaar lijken, hoe kun je je dan onderscheiden. Daar komt de verkoper in beeld die zijn klant helpt met aankopen.
Die gedachte vormt het bestaansrecht van mijn bedrijf, waarbij we potentiële en bestaande klanten helpen met het maken van de voor hen juiste keuzes bijvoorbeeld op het gebied van telecommunicatie.
@Ton. Ik begrijp dat ik vanuit mijn eigen belevingswereld praat. Als coach heb ik tienduizenden concurrenten die ook coachen. Daar ben ik dus maar mee gestopt. Ik ben burnout specialist en gebruik onder andere coaching en training als middel.
Klanten komen helaas niet vanzelf; ik heb enorm geïnvesteerd om die unieke specialist te worden en nog veel meer om op internet gevonden te worden.
Ik maak heel duidelijk dat ik maar één ding doe (burnout en sociale angsten hebben dezelfde structuur en worden in één adem genoemd) Al mijn blogs, mijn hele website, mijn eigen houding en levensstijl zijn daar volledig congruent mee.
Ik snap niet zo goed (wil het eigenlijk niet snappen!!!) dat in veel branches geen onderscheid gemaakt wordt in specialismen. Hierdoor wordt alleen maar op prijs geconcurreerd. Klanten gaan hier aan wennen en kopen alleen nog op prijs. Ze hebben groot gelijk; doe ik ook.
Mijn devies is dus duidelijk: Specialiseren en uniek zijn. Verkopers en marketingmensen moeten dit samen oppakken en uitdragen.
@Jos. Klopt helemaal. Kennelijk zijn we steeds minder in staat om werkelijk onderscheidend te zijn.
Voor mij geldt, dat we de echte prijzenkopers buiten proberen te houden, door juist in onze analyses uit te gaan van kwaliteitsverbetering en/of efficiency. De combinatie van die 2 levert overigens niet zelden als "bijvangst" kostenbesparing op.
Door echter vooral op betere kwaliteit en meer efficiency te speren, en dat ook waar te maken, onderscheiden wij ons en leveren we dus toegevoegde waarde.
Een goed artikel. Ik ben een groot voorstander van het opbouwen van goed imago en een lange termijn visie in plaats van een snelle verkoop
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|