Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Follow up

Scoren met e-mail: grijp direct de aandacht van uw prospect! (David Bloch)
De goede follow up (Peter Stinckens)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Mail gereed hebben (Victor Bonke)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Wanneer is het zinvol klanten informatie te sturen? (Peter Stinckens)
Hoe reageert u op offerteaanvragen? (Michel Hoetmer)
Laat uw brief of mail swingen (Redactie Verkopersonline.nl)
Efficiënte beantwoording van voice- en e-mail (Redactie Verkopersonline.nl)
Waarom u foldermateriaal beter thuis kunt laten! (Christiaan Knopper)
Acquisitie via e-mail (Richard van Houten)
De 10 e-Geboden, bewustwording met e-mail, deel 6 (David Bloch)
De 10 e-Geboden, bewustwording met e-mail, deel 5 (David Bloch)
De 10 e-Geboden, bewustwording met e-mail, deel 3 (David Bloch)
De 10 e-Geboden, bewustwording met e-mail, deel 2 (David Bloch)
De 10 e-Geboden: bewustwording met e-mail, deel 1 (David Bloch)
Referenties krijgen (Peter Stinckens)
Stuur geen informatie vooraf (Victor Bonke)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Follow-up loont! (Peter Stinckens)
Léést de klant uw prospectus wel? (Redactie Verkopersonline.nl)
E-mail kán effectiever (David Bloch)
E-mail: het communicatiespook (Herman Meijer)
10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen (Redactie Verkopersonline.nl)

10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

E-mail is hét 1op1 communicatiemiddel bij uitstek. Voor de dagelijkse communicatie tussen personen –en bedrijven-, is het zelfs belangrijker geworden dan de telefoon.

10 tips bij het verzamelen van e-mailadressen

E-mail is echter ook een uitstekend middel om als direct marketing middel in te zetten. Het is snel, flexibel, goedkoop en uitstekend meetbaar. Om het op de juiste manier in te zetten heeft u allereerst, het ligt voor de hand, de e-mailadressen nodig van uw klanten en prospects. Hoe komt u nu aan die e-mailadressen?

TIP 1 – Uw website. Breng uw nieuwsbrief onder de aandacht.
Afhankelijk van uw site zijn er veel plekken waar de klant kan denken, "daar zou ik wel van op de hoogte gehouden willen worden". De kans dat u de klant converteert naar een nieuwsbriefabonnee is het hoogst als hij op die momenten daar direct de mogelijkheid voor krijgt. Stop het inschrijfformulier in ieder geval niet –alleen- weg op een contact pagina zoals bij veel bedrijven het geval is. U hoeft ook niet op elke pagina een formulier te hebben. Het kan ook een eenvoudige link of een aantrekkelijk plaatje zijn die uw bezoeker leidt naar het inschrijfformulier.

TIP 2 - Zorg voor een kort inschrijfformulier.
Neem op het inschrijfformulier alleen de meest noodzakelijke velden op voor uw communicatie. Een veel gemaakte fout is een inschrijfformulier dat de klant gelijk het hemd van het lijf vraagt. Het is later altijd mogelijk om meer van uw (potentiële) klant te weten te komen. Op een later tijdstip zal een inschrijver ook minder moeite hebben om deze informatie aan u te verstrekken. U heeft dan al een relatie opgebouwd.

TIP 3 – Laat duidelijk de voordelen van het inschrijven zien.
Toon een link onder het inschrijfformulier naar uw laatste nieuwsbrief. Schrijf sterke pakkende kopij die de klant overtuigt van het nut. Laat een lezer op uw site aan het woord over de voordelen van uw nieuwsbrief.

TIP 4 – Archiveer uw nieuwsbrief online.
Twee voordelen. De eerste staat ook al in TIP 3. Door de nieuwsbrief te archiveren kan u deze online laten zien. De gebruiker ziet gelijk of de nieuwsbrief voor hem interessant is. Dit maakt de kans op inschrijven groter. Twee, door het goed opstellen van de nieuwsbrief kan deze geïndexeerd worden door een zoekmachine. Hierdoor wordt deze pagina gevonden door bijvoorbeeld Google indien er gezocht wordt op deze termen. Dit zorgt weer voor extra verkeer naar uw site en meer potentiële inschrijvers.

TIP 5 – Een leuk cadeautje werkt altijd.
Denk hierbij aan een white paper, bepaalde kortingen of een bepaald rapport met betrekking tot uw markt. Wij hebben bijvoorbeeld altijd een actie met white papers (waarvan deze er één is). De resultaten zijn uitstekend.

TIP 6 – Netwerken en follow-up.
Stel, u heeft een netwerk event gehad. U heeft met verschillende mensen gesproken en een goed beeld van wat zij doen en omgekeerd. Waarom zou u ze niet vragen, via een e-mail wellicht, of er interesse is om uw nieuwsbrief te ontvangen. Al is het alleen maar om elkaar niet uit het oog te verliezen.

TIP 7 – Optimaliseer uw site voor zoekmachines.
Hoe beter u gevonden wordt, des te meer verkeer naar uw website. Des te meer verkeer hoe groter de kans dat hier mensen tussen zitten die zich inschrijven voor uw nieuwsbrief. We hebben het dan over zoekmachine optimalisatie of Search Engine Optimalisatie.

TIP 8 – Zorg voor een regelmatige verschijning.
U bent snel vergeten. De hoofdreden om een nieuwsbrief te gaan versturen is om bij uw klanten en prospects onder de aandacht te zijn en te blijven. Hoe meer tijd er tussen het verschijnen van uw nieuwsbrieven zit des te groter is de kans dat uw nieuwsbrief in de virtuele oud papierbak terecht komt.

TIP 9 – Pay Per Click marketing zoals Google Adwords.
Zorg er dan voor dat de landingspagina* op uw site duidelijk promotie maakt voor uw nieuwsbrief. In bepaalde gevallen kunt u een link vanaf de zoekmachine laten uitkomen op de nieuwsbrief inschrijvingspagina. Betaalde zoekdiensten zijn weer een vak apart. Er is veel mogelijk. Kijk eens bij Google voor het Adwords programma. http://www.google.nl/intl/nl/ads/

* Landingspagina. Vrije vertaling van het Engelse "landingspage". Bij het versturen van een nieuwsbrief zult u artikelen hebben die de klant aansporen op de website verder te lezen. Zo kunt u de interesse van uw doelgroep meten. Een landingspagina is ook de pagina waar u uw klanten heen leidt als ze bijvoorbeeld op een banner klikken of op een gesponsorde link van Google Adwords. Een landingspagina gebruikt u om klanten te converteren naar één of meerdere geplande acties. Bijvoorbeeld, een brochure aanvragen of een inschrijving voor een seminar.

TIP 10 – Voeg bij elke online aanvraag een optie tot inschrijving toe.
Of uw klant nu op uw website een brochure aanvraagt of zich inschrijft voor een seminar, geef ze in ieder geval de mogelijkheid om zich te schrijven voor uw nieuwsbrief. Dit doet u met een eenvoudige checkbox op uw formulier. Uw webdesigner kan u meer vertellen over uitbreidingen op deze inschrijfformulieren.

Wilt u meer tips?

Vraag de whitepaper van Blinker aan.

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,4
(5 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Het cadeautje werkt inderdaad heel goed! Je hebt natuurlijk altijd mensen die het alleen daar om doen, maar voor de meesten is het toch dat beetje extra om ze over de streep te helpen als ze wel interesse hebben maar aanvankelijk geen zin hadden zich op te geven.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel