In 6 stappen meer reactie op je mail

Veel sales mensen klagen dat ze weinig tot geen reacties krijgen op hun mails.  Zou dat ook aan die mails zelf kunnen liggen? 6 tips om wel binnen te komen met je mailbericht.

In 6 stappen meer reactie op je mail
Als ik zie wat ik zelf allemaal voor matige mails binnen krijg vind ik het niet heel onlogisch dat er weinig op zulke berichten wordt gereageerd. Het zijn veelal verkapte folders die in een email zijn gepropt om over prijzen en producten te communiceren. Geen wonder dat je daar geen reactie op krijgt, toch?!

Zelf reageer ik nooit op standaard sales mails. Onderstaande principes helpen je om vaker in gesprek te komen met prospects via je e-mail communicatie.
  1. Personalisatie
    Heel simpel: als jij niet de moeite neemt om je mail te personaliseren, waarom zou een prospect dan de moeite nemen om te reageren?

  2. Lengte
    Mensen zijn enorm druk, zorg dat je triggert in de eerste twee zinnen. Hou qua lengte in je achterhoofd dat veel mensen hun mail via hun telefoon lezen. Zorg dat je mail in één scherm te lezen is.

  3. Extreme relevantie
    Je mail moet gaan over iets wat de lezer bezighoudt. Het helpt daarom om je te richten op een niche. Zorg dat je weet wat de 2 tot 3 grootste pijnpunten zijn die daarbinnen spelen en laat ze de inhoud van je mail bepalen.

  4. Referenties
    Niemand wil een proefkonijn zijn. Bevestig met goed passende referenties dat soortgelijke bedrijven enorm veel hebben aan jouw oplossing.

  5. Duidelijke CTA
    Zorg dat je mail 1 duidelijk doel heeft. Denk daarbij aan het achterhalen van de juiste contactpersoon of het verkrijgen van een referral. Reken er niet op dat je ontvanger terugbelt.

  6. Geef niet op
    De belangrijkste reden dat mensen niet reageren is omdat ze te druk zijn. Geef niet op na 1 of 2 contactmomenten. Let wel op dat je niet irritant wordt, dus zorg voor wat tijd tussen de contactmomenten.

Tot besluit
E-mail is binnen Match-day een onmisbaar kanaal waarmee we goede conversies behalen voor meer dan 100 partners. Deze principes zijn dus niet uit de lucht gegrepen, maar worden dagelijks getoetst in de praktijk.

Good luck!


PS Mocht je het lastig vinden deze principes toe te passen, dan kan je dit e-book downloaden. Daarin staat een aantal praktische voorbeelden.

Jorg Hartog

Jorg  Hartog
Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en nieuwe klanten genereert? Ik geloof erin dat je prospects moet behandelen als mensen en niet als leads of kansen; met behulp van ABM-strategieën, gepersonaliseerde calls, e-mails en inmails bij ieder contact. Dat is voor mij het fundament een succesvolle new business machine. Ik ben graag in gesprek met vakgenoten over het salesvak en deel daarover veel op Linkedin.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: E-mail, Communicatie, Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,7
(22 stemmen)
Reacties

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Prima tips!

Jan de Jong

Goed stuk, in het E-book staat ook een handig template die je kan gebruiken!

Karlijn Hardeman |  http://www.beplatingswinkel.nl/

Had ook eens gehoord om je mail geen nieuwsbrief of salesvoorstel te noemen. En geen lappen tekst. Blokjes van 4 zinnen maakt het ook leesbaarder.

hill climb racing |  https://hillclimb-racing.com

Ik snap precies wat je bedoelt! Het is echt frustrerend om zulke e-mails te krijgen, vooral als ze duidelijk alleen maar gericht zijn op verkopen zonder enige echte personalisatie of relevantie. Het voelt alsof ze gewoon een massamailing doen zonder echt na te denken over wie de ontvanger is.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..