In 6 stappen meer reactie op je mail
Veel sales mensen klagen dat ze weinig tot geen reacties krijgen op hun mails. Zou dat ook aan die mails zelf kunnen liggen? 6 tips om wel binnen te komen met je mailbericht. Als ik zie wat ik zelf allemaal voor matige mails binnen krijg vind ik het niet heel onlogisch dat er weinig op zulke berichten wordt gereageerd. Het zijn veelal verkapte folders die in een email zijn gepropt om over prijzen en producten te communiceren. Geen wonder dat je daar geen reactie op krijgt, toch?!
Zelf reageer ik nooit op standaard sales mails. Onderstaande principes helpen je om vaker in gesprek te komen met prospects via je e-mail communicatie. - Personalisatie
Heel simpel: als jij niet de moeite neemt om je mail te personaliseren, waarom zou een prospect dan de moeite nemen om te reageren?
- Lengte
Mensen zijn enorm druk, zorg dat je triggert in de eerste twee zinnen. Hou qua lengte in je achterhoofd dat veel mensen hun mail via hun telefoon lezen. Zorg dat je mail in één scherm te lezen is.
- Extreme relevantie
Je mail moet gaan over iets wat de lezer bezighoudt. Het helpt daarom om je te richten op een niche. Zorg dat je weet wat de 2 tot 3 grootste pijnpunten zijn die daarbinnen spelen en laat ze de inhoud van je mail bepalen.
- Referenties
Niemand wil een proefkonijn zijn. Bevestig met goed passende referenties dat soortgelijke bedrijven enorm veel hebben aan jouw oplossing.
- Duidelijke CTA
Zorg dat je mail 1 duidelijk doel heeft. Denk daarbij aan het achterhalen van de juiste contactpersoon of het verkrijgen van een referral. Reken er niet op dat je ontvanger terugbelt.
- Geef niet op
De belangrijkste reden dat mensen niet reageren is omdat ze te druk zijn. Geef niet op na 1 of 2 contactmomenten. Let wel op dat je niet irritant wordt, dus zorg voor wat tijd tussen de contactmomenten.
Tot besluit E-mail is binnen Match-day een onmisbaar kanaal waarmee we goede conversies behalen voor meer dan 100 partners. Deze principes zijn dus niet uit de lucht gegrepen, maar worden dagelijks getoetst in de praktijk.
Good luck!
PS Mocht je het lastig vinden deze principes toe te passen, dan kan je dit e-book downloaden. Daarin staat een aantal praktische voorbeelden.
Jorg Hartog
|
Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en nieuwe klanten genereert? Ik geloof erin dat je prospects moet behandelen als mensen en niet als leads of kansen; met behulp van ABM-strategieën, gepersonaliseerde calls, e-mails en inmails bij ieder contact. Dat is voor mij het fundament een succesvolle new business machine. Ik ben graag in gesprek met vakgenoten over het salesvak en deel daarover veel op Linkedin.
Alle artikelen van deze auteur
|
|