Overtuigende verkoopgesprekken voeren


Tip 1: Een goed begin van uw verkoopgesprek
Er zijn verkopers die veronderstellen dat ze eerst over koetjes en kalfjes moeten praten. Verkopers leiden zo’n rundveegesprek vaak in met een aardige opmerking over het interieur van het kantoor, zoals een schilderij of een trofee. Dat mag allemaal vreselijk aardig klinken, maar het is ook een beetje klef. Hoe vaak zou de prospect dit gehoord hebben? Met andere woorden: U zet u uzelf neer als clichémannetje of -vrouwtje. U scoort er niet mee.
Erger: soms leidt het tot een negatieve wending aan het gesprek. Het zal u maar overkomen dat u een compliment maakt dat helemaal verkeerd valt. Een verkoper maakte ooit een lovende opmerking over een foto van een kind. De klant trok wit weg en stamelde ‘dat was mijn zoon, die is pasgeleden verongelukt!’ Au!
U kunt dit gemakkelijk voorkomen: houd het gesprek zakelijk. Refereer aan uw eerdere contacten en vat kort samen wat uw bedoelingen zijn. De prospect weet namelijk ook dat u komt om een zakelijk gesprek te voeren. Hij verwacht dat u het zakelijk houdt. Veel later, als u uw gesprekspartner beter kent is er uiteraard meer ruimte voor het uitwisselen van persoonlijke zaken.
Uw cijfer:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
9,0 (3 stemmen)
Volgende Tip

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..