Overtuigende verkoopgesprekken voeren


Tip 5: Weg met de vrijblijvendheid
Bij aanbiedingen in advertenties of verkoopbrieven spoort men potentiële klanten geregeld aan met ‘neem geheel vrijblijvend contact met ons op’. In schriftelijke communicatie met klanten is dit een goede tactiek. Het probleem van dit soort communicatie is dat men de klant geen extra duwtje kan geven wanneer hij twijfelt. Vandaar dat men de risico’s voor de klant tracht te minimaliseren met woorden als ‘vrijblijvend’. Helaas hebben veel verkopers deze termen ook overgenomen.

Wanneer een klant vraagt ‘ja maar het is toch wel vrijblijvend?’ Reageren ze nederig met ‘ja natuurlijk!’ Deze verkopers zijn dan veel later tot in het diepst van hun ziel gekrenkt wanneer de klant hun voorstellen in de prullenbak deponeert. Neem het ze eens kwalijk. De verkoper had toch gezegd dat het vrijblijvend was?

Schrap het woord ‘vrijblijvend’ uit uw vocabulaire. Zeg ‘Nee, het is zeker niet vrijblijvend!’ Aardige kans dat de klant tegensputtert. Zeg dan ‘mijn voorstellen zijn nooit vrijblijvend. Ik steek er veel tijd en energie in en dan verwacht ik van mijn klanten ook dat zij er de nodige aandacht aan besteden. Dat is toch redelijk?’ Is de klant het niet met u eens? Maak u dan snel uit de voeten.
Uw cijfer:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
9,5 (2 stemmen)
Volgende Tip

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..