Overtuigende verkoopgesprekken voeren


Tip 3: Weet wat de klant bezighoudt
Goed koopmanschap berust op drie pijlers: 1) verkoopvaardigheden 2) doorzettingsvermogen en 3) kennis van de klant. Veel verkopers scoren prima op de punten 1 en 2. Waarop men soms vreselijk tekortschiet is punt drie: kennis van de klant en zijn beslommeringen. Wanneer ik aan verkopers vraag: welke problemen los jij voor je klanten op? Dan hoor ik soms absurde antwoorden. Veelal weten verkopers het niet en komen ze met een vaag verhaal. Een deel van de verkopers begint te praten over de problemen die ze zelf ervaren.

Met andere woorden: ga eens op de stoel van uw klanten zitten en vraag uzelf af welke problemen uw product of dienst voor ze oplossen. Elk product of dienst lost een probleem op. Een spelletjescomputer doet iets tegen verveling. Een Rolls Royce lost een statusprobleem op.

Vaak kunt u beginnen met uzelf af te vragen: hoe …? Bijvoorbeeld: Hoe zorgen wij er voor dat klanten niet lang hoeven te wachten? Hoe voorkomen wij uitval van onze productielijn? Hoe verkorten wij de tijd die nodig is voor het onderhoud van ons wagenpark? Hoe maken wij meer afspraken met prospects? Vul nu zelf maar in: hoe …?
Volgende Tip



Welk cijfer geeft u deze tip?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Lezerswaardering: 8,0 (1 stemmen)


Tip van: Michel Hoetmer 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
NOG MEER VERKOPEN?
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..