Geluk of pech in de verkoop

Bestaat er zoiets als geluk of pech in de verkoop? Iedereen heeft hier wel een idee over, dus het voelt niet als arrogant om de mijne hier aan toe te voegen.

Geluk of pech in de verkoop

Pech en geluk zijn woorden die mensen hebben uitgevonden om iets wat ze niet kunnen of willen verklaren te etiketteren als verantwoord. Ik zelf geloof sterk in de werking van de natuurwetten, waaronder de wet van de zwaartekracht, de wet van de aantrekkingskracht en de wet van oorzaak en gevolg.

Grondhouding
Ik geloof ook in de combinatie van een goede voorbereiding, vakkennis, geloof in eigen kunnen, actie en succesgerichtheid. Dit laatste is geen werkwoord, maar een grondhouding. Dit geloof is me door de jaren ingegeven door keiharde persoonlijke ervaringen en kennis. Ik kan u alleen niet vertellen hoe u voorbereiding er concreet en exact uit moet zien, want dat verschilt van situatie op omstandigheid en al evenmin kan ik u vertellen wat u allemaal aan kennis moet bezitten, hoeveel bezoeken u moet afleggen op een dag en hoelang uw werkdagen dienen te zijn.

De reden waarom ik u dat niet kan zeggen, is omdat er zoveel ervaringen zijn die niet in rationele logica te vervatten zijn. Ik ken namelijk verkopers die consequent weinig uren nodig hebben om grote orders te maken of respectabele opdrachten te scoren en daarmee veel geld verdienen. Ik ken aan de andere kant ook verkopers die lange dagen maken met keihard werken en nagenoeg weinig binnenbrengen.

Ook ken ik verkopers met een HBO of academische opleiding die het niet weten te maken en verkopers met nagenoeg geen opleiding die op een integere en eerlijke manier het ene succes bovenop het andere bouwen.

En ter aanvulling op het bovenstaande heb ik een paar jaar geleden een documentaire gezien over mensen die een miljoenenprijs wonnen en een jaar later diep in de financiële ellende zaten…..

Factoren die het verschil bepalen
Waar gaat het dan wel om, wat zijn nu de essentiële factoren die hierin het verschil bepalen?

Neem voor uzelf de volgende aspecten eens in overweging en toets ze aan uw eigen aanpak:

  • Weet tot in detail wat u wilt bereiken
  • Weet tot in detail waarom u dit wilt bereiken
  • Weet dat u gaat bereiken wat u wilt bereiken
  • Blijf altijd denken in termen van succes en wijk hier nooit vanaf
  • Wees dankbaar voor elke stap in de goede richting
  • Zorg voor mensen om u heen die u ondersteunen en die er voor u zijn wanneer u ze nodig heeft
  • Onderneem proactieve en gerichte actie
  • Verwacht succes

Succes willen en het bereiken is als autorijden in de nacht. Uw oog kan niet verder kijken dan het schijnsel van uw koplampen, toch gaat u verder, omdat u het vertrouwen en de zekerheid hebt dat u uw bestemming zult bereiken. Droom daarom zoveel als mogelijk over uw bestemming, maar vergeet niet daarbij uw voeten te bewegen.

Hans Oelen

Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(54 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Vooral wees dankbaar voor elk succes in de goede richting is duidelijk... Moet je leidinggevende er ook zo over denken...

Helemaal mee eens.

Vooral tot in detail weten wat je wilt, voorbereiden en uitvoeren heeft een belangrijk verschil voor mij gemaakt.

Wat ook veel helpt is blijven studeren, liefst elke dag.

Sinds ik de discipline van elke dat studeren heb opgepakt zijn mijn resultaten verdubbeld.

Hans bedankt voor deze bijdrage.

Vriendelijke groet,

Aswin Ganga

Dag Aswin,

Dank je wel voor je mooie reactie. Inderdaad, blijf studeren en daarmee investeren in jezelf en je kunde.
Waardevol advies.

Hans

Sjef Bastiaens |  http://www.bastrainingen.com

Uit een recent onderzoek dat wereldwijd is uitgevoerd op het gebied van sales, blijkt dat ongeveer 20% van de verkopers andere kwaliteiten en capaciteiten heeft dan de anderen. En deze groep is in het algemeen succesvoller dan de overige verkopers.

Men doet al jarenlang onderzoek naar de verbinding tussen commercieel succes en menselijke factoren. Je zult als verkoper dus ook op de juiste plek of branche moeten zitten die past bij jouw persoonlijke kwaliteiten en capaciteiten. Dan speelt geluk of pech nauwelijks een rol.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..