Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 24.315

Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel?

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Vanuit allerlei hoeken en gaten krijgen we tegenwoordig te horen dat technologie de mens voorbijstreeft. Hoe kunnen wij als verkopers onze toekomst verzekeren?

Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel?

Als u bang bent om (op termijn) uw beroep als verkoper te verliezen aan robots, dan zal ik u alvast van deze doemscenario gedachte afhelpen. Als u niet in een transactiegerichte markt zit, kunt u volgens honderden onderzoeken zonder zorgen uw beroep blijven uitvoeren in de toekomst. Zodra producten en/of diensten complex worden, zullen mensen (uw klanten) altijd geadviseerd en gehoord willen worden.

Bepaald routinewerk kan echter makkelijk geautomatiseerd worden. De beste sales professionals van nu (en de toekomst) gebruiken technologie als hulpmiddel om hun eigen doelstellingen te behalen.

Welke technologie heeft de verkoper tot zijn beschikking anno 2017? Hieronder een overzicht van mijn top 5 tools die u veel tijd kunnen besparen in het verkoopproces. Van prospecting tot de handtekening op het contract.

1.    LinkedIn Sales Navigator
Nederland heeft meer dan 6 miljoen LinkedIngebruikers en behoort tot de bovendien al jaren in de top-3 'most engaged LinkedIn countries'", aldus Bastian Verhulst van LinkedIn Nederland. De kosten van de “betaalde” versie van Linkedin zijn minder dag 30 euro per maand, dus de business case naar uw leidinggevende zou snel te maken moeten zijn. Met Sales Navigator kunt u (onbeperkt) leads zoeken en opslaan (tot 1.500), hun activiteiten bekijken zonder gelinkt met te zijn, inmails sturen en nog meer. Bekijk hier eventueel een demo.

2.    Skrapp.io
Deze handige tool is een stuk minder bekend, en werkt als browser extensie i.c.m. Linkedin Sales Navigator. Met de gratis variant kunt u zoekresultaten van een zoekopdracht in LinkedIn Sales Navigator extracten naar bijvoorbeeld een Excelbestand. Met de betaalde variant wordt er aan elke lead in het zoekresultaat een zakelijk email adres toegevoegd (gebaseerd op de e-mail formats die zij in hun eigen database hebben). Zie voor meer informatie de website van Skrapp.io.

3.    HubSpot (CRM & Sales)
Deze naam bent u ongetwijfeld tegen gekomen. Met een omzet van meer dan $270 miljoen dollar vorig jaar, timmeren ze hard aan de weg met hun Sales- en Marketingsystemen. Het CRM-systeem is erg gebruiksvriendelijk en biedt veel mogelijkheden die u als verkoper kunnen helpen. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld om automatische e-mail opvolgingen in te stellen, zodat wanneer een prospect of klant niet reageert, u niet zelf keer op keer handmatig mails hoeft te versturen. Ik vind de koppeling met Outlook en Gmail ook ideaal, die zorgt ervoor dat al het mailverkeer wordt opgeslagen onder de “contact record” binnen het CRM. Daarnaast kunt u met de koppeling zien of iemand uw mail daadwerkelijk heeft geopend en hoe vaak. Het CRM-systeem is gratis te gebruiken, de Salestools betaalt u €50,- per gebruiker per maand voor. Kijk ook op de website van HubSpot..

4.    Zoom.us
Al die meetings op locatie bij klanten kunnen soms best tijdrovend zijn. Als u ooit krap in de planning zit maar toch oogcontact wilt met uw prospect/klant, ga dan voor een videoconference. Zelf heb ik goede ervaringen met de (gratis) videoconference tool Zoom.us. Er is een webversie om te gebruiken, en een versie die je kunt installeren op je Mac/PC. Andere tools waar ik goede ervaringen mee heb zijn o.a. WebEx (betaald) en Google Hangouts (gratis).

5.    Preview
Als u elk contract, elke opdrachtbevestiging en andere documenten eerst uitprint, ondertekent en weer in-scant, bent u niet erg tijd efficiënt bezig. Ik ondertekenen zelf de meeste documenten elektronisch. Zelf gebruik ik een Mac en daar is Preview een standaard programma van (een soort pdf). Je kunt een handtekening tekenen op je trackpad en die vervolgens gebruiken hoe aak je wilt op elk pdf-document. Er zijn veel andere tools op de markt waarmee u documenten kunt bereiken, bijvoorbeeld HelloSign en DocuSign. Bij de laatste kunt u ook gemakkelijk contracten uitsturen naar klanten, en hebben zij de mogelijkheid om te ondertekenen. De documenten worden met encryptie beveiligd en voorzien van een audit trail.

Conclusie
Uw grootste bedreiging binnen het sales vakgebied zijn dus niet de artificial intelligence robots, maar collega verkopers die technologie omarmen en hun voordeel ermee doen. De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op, mijn advies is daarom om up to date te blijven en zoveel mogelijk te leren over de (technologische) ontwikkelingen in het verkopers vak.
Vladan   Soldat

Vladan Soldat

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,3
(7 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Account Management
Acquisitie
Klantgerichtheid
Leadgeneratie
Onderhandelen
Overige
Presenteren
Sales Management
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?