Denken, daar gaat het om

Verkopen is een vak, het is zelfs een heel mooi vak en het wordt nog mooier wanneer je de inspanningen die je verricht vertaald ziet worden in succes, zelfs in "mindere" tijden.

Denken, daar gaat het om

Als we het over succes hebben, buig je dan eens oprecht over de volgende persoonlijke vragen:

  • Ben jij tevreden en gelukkig met je dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse resultaten?
  • Hoe DENK jij over de huidige economie, positief of negatief?
  • Heb jij deze gedachten zelf bedacht of heb jij je laten beïnvloeden door de media?
  • Heb jij een persoonlijke visie die het beste in je naar boven brengt?

In dit artikel wil ik je meenemen naar de meest essentiële factoren die allesbepalend zijn voor de commerciële resultaten die je NU scoort en die je graag zou willen. Veel verkopers maken namelijk de cruciale denkfout dat succes het doorslaggevende resultaat zou zijn van verkoopvaardigheden en kunde in combinatie met een gedegen vak- en productkennis. Mag ik je dan nu uit de droom helpen, want los van het feit dat deze aspecten belangrijk zijn, ze zijn niet het belangrijkst.

Herken je de volgende situatie?
Je hebt een nieuwe auto van merk X en je collega's en klanten komen naar je toe om je nieuwe trots te bewonderen. "Wat voor motor hangt er in?" Is het een 1.6 of een 1.8, een 2.0 of zelfs nog hoger, diesel, benzine of gas, turbo, injectie, hoeveel pk's en ga zo maar door. Enig idee wat de achterliggende waarde en betekenis van deze vraag is? Men wil graag een indicatie hebben van de mogelijkheden en het vermogen van jouw auto. Je auto wordt geclassificeerd op basis van de buitenkant ( merk en type) maar met name van de binnenkant (vermogen en prestaties).

Deze metafoor heeft alles met het verkoopvak en je prestaties te maken. Verkopers of voor de duidelijkheid iedereen die zich actief bezighoudt met het verkopen van diensten of tastbare producten hebben dagelijks te maken met hun eigen binnenkant en hun buitenkant.
Gemakshalve, je kennis, kunde, persoonlijke verzorging, presentatie, commerciële communicatie en gesprekstechniek horen bij de buitenkant. Al deze 'buitenkant' kenmerken spelen een belangrijke rol in het professioneel uitoefenen van je vak, maar maken het succesplaatje nog niet compleet, want alleen hier kom je er niet mee.

Wat je vandaag denkt, creëert de realiteit van morgen.
Zoals het vermogen van de auto primair wordt bepaald door de binnenkant van de motor, zo wordt jouw persoonlijke en commerciële vermogen primair bepaald door jouw binnenkant, namelijk, je denken, je gedachten. Wat je vandaag bent en hebt, is veroorzaakt door je gedachten van gisteren.
Wat je vandaag denkt, creëert de realiteit van morgen. Laat ik het eens hard en confronterend zeggen, als jij goed bent in je vak en je haalt goede resultaten, dan is dat het resultaat van je eigen denken. Als jij goed bent in je vak maar je resultaten zijn niet goed, dan is ook dat het resultaat van je eigen denken.

Een goed voorbeeld hiervan zijn verkopers die hun denken laten beïnvloeden door de stemmingmakerij van de media, dat het economisch slecht zou gaan.; is dit echt zo of slechts een perceptie? Als je het wilt, kijk dan eens naar de vele, vele , vele bedrijven in alle sectoren die nog steeds en continu winst maken en groeien, kijk naar de vele vacatures die worden aangeboden, kijk naar alle mensen die een ander huis kopen en hun oude huis ook zo maar weer kwijt zijn, kijk dan vervolgens naar je eigen gedachten en wat valt je op, zijn je gedachten positief of zijn ze somber van aard? Reageer je hierop met een "goh, ja dat is eigenlijk ook zo", of betrap je jezelf erop dat je geneigd bent te denken…."ja maar!!" Vraag jezelf dan nu eens af of dat – ja, maar – denken je tot op heden het succes heeft gebracht wat je wenst.

Kijk je naar de schaduw, dan zie je geen zon,
kijk je naar de zon, dan zie je geen schaduw.

Je gedachten zijn het sterkste en krachtigste instrument wat je hebt, want je gedachten creëren jouw gevoelsmatige en tastbare realiteit, dus je kwaliteit van leven en je kwaliteit van werken met alle tastbare resultaten van dien. Gedachten zijn, afhankelijk van hun inhoud, constructief of destructief. Ze bepalen de kwaliteit, de doelgerichtheid en de resultaatgerichtheid van alle actie die je onderneemt.

Er bestaan geen goede of slechte gedachten, er bestaan alleen dienende en niet dienende gedachten.
Hoe zit het nu met jouw gedachten, dienen jouw gedachten, ondersteunen ze en onderschrijven ze het succes wat je voorstaat? Zijn het gedachten die een constante positieve stemming bij je teweegbrengen, zijn ze gericht op kansen en mogelijkheden, zijn ze motiverend of juist niet?

Als voorbeeld schrijf ik er hier een paar neer die absoluut een neerwaartse werking hebben op hetgeen je wilt en kunt:

  • De economische situatie is slecht
  • Klanten en bedrijven investeren niet in dit economisch slechte weer
  • Ik kan het niet, het lukt me niet, waarom hij/zij wel en ik niet?
  • Succes is kennelijk niet voor mij weggelegd
  • Orders moet je voor de helsdeuren wegslepen
  • Het gaat niet goed
  • We zijn veel te duur, logisch dat klanten niet met mij in zee willen
  • Gelukkig ben ik niet de enige, ze hebben er allemaal last van
  • Ik ben jaloers op collega's / anderen die het wel lukt om te verkopen
  • Ja maar,:
    - dat zijn een ander soort klanten
    - hij/zij werkt in een gunstiger regio
    - hij/zij verkoopt wat hij niet kan hardmaken
    - hij/zij krijgt de goede leads
    - hij/zij zit in de sector waar nog wel wat valt te halen……..

Herken je deze of soortgelijke gedachtepatronen?
Zo ja, dan weet ik het antwoord al, maar ik stel de vraag toch maar even, ben jij succesvol?

Wist jij dat alles, maar dan ook alles met een gedachte begint?
Elk schilderij, elke klantrelatie, elke toren, elk huis, elke stad, elke schoen, alles is ontstaan vanuit de allereerste gedachte. De scheppende kracht van je denken en je gedachtes zijn wat dat betreft de moeite waard om te gaan onderzoeken, want los van het feit dat je je waarschijnlijk niet bewust was van de scheppende werking, vaak ben je je ook niet bewust van de kwaliteit en de inhoud van gedachten.

Jij bent wat je denkt, want wat je nu denkt is straks je realiteit, zoals je huidige realiteit, hoe je je nu voelt, waar je nu staat, hoeveel orders je vandaag hebt geschreven, hoeveel klanten je vandaag hebt bezocht, hoeveel telefoongesprekken je vandaag hebt gevoerd , hoe gemotiveerd en gedreven je nu aan het werk bent, hoe succesvol je nu bent en hoe je kwaliteit van leven nu is. Het tastbare en voelbare resultaat is van hetgeen je gisteren hebt gedacht.

Verander je denken en je verandert daarmee je tastbare, meetbare en aantoonbare resultaten.

Hans Oelen
Palaver

Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,9
(56 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Fabian

Ja, dit artikel slaat de nagel op de kop.
Ik sta er volledig achter.
Wie meer wil te weten komen over dit soort onderwerpen moet eens de programma's bij Anthony Robbins beluisteren en bekijken.


Erik Lambers

Soms lees je iets en den je: "Lijkt wel of dit voor mij bedoeld is!!

andrea

Dank je wel, dit was een goede reminder deze ochtend.

Peter

Alles wat er staat geeft een "oh ja" of "da's waar!" reactie. Klopt dat je onmiddelijk denkt, "dit is voor mij bedoeld!". Uit het leven gegrepen en, vind ik met jullie artikelen het belangrijkst, onmiddelijk toe te passen in de praktijk! Bedankt.

yannick Martinet |  http://www;janssenenjanssen.be

Dit is echt een knap artikel... helemaal mee eens!
Als je je denken kunt sturen, stuur je ook je eigen geluk... want dan neem je zelf de leiding...

Groetjes

Yannick Martinet

Adrie Koeckhoven |  http://www.westportbiz.com

Komt bekend voor:) Volgens mij herkenbaar voor meerdere mensen. Is ook altijd weer een uitdaging om dit bij andere personen onder de aandacht te brengen.

Nelly Dekker |  http://www.imagoarchitect.nl

Heel mooi stuk dit is wat we allemaal even nodig hebben. Leer een positieve kijk te houden op jezelf en het leven.
Groet Nelly Dekker

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..