Ik ben boos!
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Ik ben boos! Persoonlijk begin ik me steeds meer en meer te irriteren aan de verkopers die alleen maar over zichzelf weten te vertellen. Je vraag niet beantwoorden, laat staan dat ze weten wat je hebt gevraagd.
Hoe zullen onze klanten wel niet aankijken tegen dit type verkoper. Hier is geloof ik genoeg onderzoek naar verricht en de uitkomst blijft maar hetzelfde: verkopers zijn glad, luisteren slecht, horen zichzelf graag, stellen zichzelf altijd centraal, zijn alleen maar bezig met targets, etc.
Hoe komt het toch dat wij als verkopers ons hier niets van aantrekken. Alle verkooptrainingen ten spijt. Hoe komt het overigens toch dat veel verkooptrainingen gericht zijn op het overbrengen van een stuk verkooptechniek. Hoezo techniek? Wij zijn toch geen technici die zich verkopers noemen. Mijn credo is: Stop met verkopen, begin met communiceren! Mensen, verkoop is geen techniek, maar verkoop is een manier van communiceren die leidt tot het aanschaffen van een dienst of product die toevallig meer opbrengt dan dat ie kost.
Waarom leren wij niets van de feedback die we krijgen van onze klanten. Of vragen we hier niet echt naar. Zijn we bang voor de antwoorden. Durven we niet genoeg te vertrouwen op onszelf. Zijn we eigenlijk maar onzekere mensen die gehesen in een pak zichzelf voorhouden heel wat voor te stellen.
In mijn beleving zijn er voldoende goede verkopers in Nederland. Het is echt niet zo dat ik alle verkopers over één kam scheer. Laat staan dat het aan mij is om dit te doen... Ik kijk echter ook heel goed naar de mening van de mensen die geen verkopers zijn, maar ons wel zien optreden. Te vaak hoor ik dat verkopers negatief beoordeeld worden. En dat vind ik uit de grond van mijn hart: JAMMER!.
Ik noem mezelf ook verkoper en ga heel graag dicht bij een klant zitten. Maak ontzettend veel fouten en zal ongetwijfeld nog veel succesvoller zijn als ik meer ervaring heb en nog meer op mens-niveau probeer te communiceren. Een ding is voor mij wel duidelijk: wil je boven het maaiveld uitsteken als verkoper, word dan alsjeblieft jezelf.
Jezelf? Ja, maar wie ben ik dan eigenlijk? Dat is een vraag die, in mijn beleving, veel verkopers eens aan zich zelf moeten stellen. Er is veel onderscheid te maken in type mensen en ik ben geen psycholoog, maar ik deel verkopers graag op in twee type mensen: de interne denkers en de externe denkers. Onderstaand een vertaling hoe ik de types zie. Het is aan jou om te beslissen of je er mee eens bent en of je er wel of niet wat mee doet. Externe denker Vooral gericht op het pleasen van de klant. Zijn zo glibberig als een paling in een emmer met snot. De externe denkers zijn het prototype van hoe de meeste mensen tegen ons verkopers aan kijken: luisteren slecht tot niet, lachten ongemeend, gemaakt vriendelijk, glad pak en glibberige praatjes. De externe denkers worden in mijn beleving op gegeven moment ontzettend moe van zich zichzelf. Al weer het zelfde praatje, hetzelfde lachje. Voordeel: komt gemakkelijk binnen bij een klant, weet op korte termijn vertrouwen te winnen, is een allemans vriend en wordt hierdoor gezien als prettig persoon. Nadeel: is niet authentiek, onderscheidt zichzelf niet van andere verkopers, heeft moeite met opbouwen lange termijn relatie. Interne denker De interne denker denkt voornamelijk vanuit zichzelf. Hoe kan ik mij het beste profileren bij de klant. Wat past het beste bij mij. En vooral ook welke klant past het beste bij mij? Interne denkers herken je door hun natuurlijke gang van zaken. Ze zijn over het algemeen rustig en weten de klant op hun juiste waarde in te schatten. Interne denkers gaan vervolgens met deze informatie aan de slag en bepalen voor zichzelf of ze verder willen met deze prospect of klant. Interne denkers zijn, in mijn beleving, het tegenbeeld van de externe palingen. Ik ben van mening dat interne denkers vele malen beter verkopen en het vertrouwen op korte en lange termijn winnen van een klant, dan de externe denkers. Voordeel: komt betrouwbaar over, kan goed lange termijn relaties opbouwen, is authentiek, verloochend zichzelf niet (of bijna niet), Nadeel: minder extravert en komt hierdoor misschien wat moeilijker binnen. En zoals Johan Cruijff het pleegt te zeggen: elke voordeel heb z'n nadeel. Zo ook bij bovenstaande types. De interne denker zou wat meer extraversie van de externe denker mogen hebben, de externe denker heeft wat meer authenticiteit van de interne denker nodig. Het is aan u om te bepalen waar u staat en waar u heen wilt. Kijk maar eens rond op een netwerkborrel. Zie voor jezelf wie de externe denker is en wie de interne denker. Ga daarna eens bij jezelf na wat je daadwerkelijk van beide personen vindt. Pas je beter bij de externe denkers, weet dan ook dat je nooit boven het maaiveld uit zult stijgen. Pas je beter bij de interne denkers, weet dan dat je altijd t.o.v. de externe denkers boven het maaiveld uit steekt. Het moge hopelijk duidelijk zijn waar mijn enthousiasme naar uit gaat. En tot slot, een verkoper met een grote mond is geen verkoper, maar gewoon, zoals Maarten 't Hart het zegt: een VAL (Vol Automatische Leuteraar). Hans Zomer Talentenkamer
Vladan Soldat
|
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
|
|