Visuele aspecten zijn belangrijk in de verkoop

Tijdens een verkoop is het belangrijk om gebruik te maken van verschillende informatiekanalen om de klant te bereiken. Met behulp van woorden kun je informatie geven over je product en deze kun je ondersteunen met behulp van lichaamstaal. Als je dit op een juiste wijze doet, bereik je de klant via verschillende zintuigen. 

Visuele aspecten zijn belangrijk in de verkoop

Visuele indrukken
Het is lastig om een product via de telefoon te verkopen. Je mist daarbij vooral de fysieke aanwezigheid van de klant om hem iets te kunnen laten zien. De klant ziet het product niet en ook de gebaren die je maakt ter ondersteuning van je verhaal ontgaan hem. Dit geeft al het belang aan van de visuele aspecten bij een verkoop. Visuele aspecten (zien) hebben een belangrijke impact op het koopgedrag van de klant. Het is daarom belangrijk om de visuele aspecten tijdens het verkoopgesprek te accentueren. Veel verkopers doen dit alleen door een beschrijving te geven van het product. Ze zeggen bijvoorbeeld iets over de kleur of het design. Hiermee geef je echter geen visuele indruk. Een visuele indruk geef je niet met woorden (dit is auditief) maar door het ook echt te laten zien! Lichaamstaal is hier uitermate geschikt voor. Als je je product presenteert laat dan tekens van trots zien. Kijk zelf veelvuldig naar je product, strek daarbij je schouders en adem diep in, glimlach naar de klant en kijk weer opnieuw naar het product.


Frank van Marwijk
Lichaamstaal.nl

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is gespecialiseerd in lichaamstaal. Hij is oprichter van Lichaamstaal.nl en Bodycom, een training- en adviesbureau op het gebied van lichaamstaal / non-verbale communicatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 4,8
(12 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

ronald_sluiter

En hoe doe je dat dan met diensten? Die kun je niet tonen....

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..