Interactie tussen de klanten

In veel gevallen heeft u te maken met niet één, maar twee of meer klanten. In dat geval is het ook belangrijk om er op te letten welke interacties er tussen de klanten plaatsvinden. Waar moet u speciaal op letten?

Interactie tussen de klanten

Als een klant namelijk instemt met een voorstel dat u hem doet, zal hij ook willen weten wat zijn partner er van vindt. Als u een voorstel doet waar een klant zich niet in kan vinden, zal hij u kritisch blijven aankijken en antwoord geven zonder eerst naar zijn partner te kijken. Als de klanten elkaar aankijken na uw voorstel, geeft dit dus al een teken.

Aankijken
Belangrijk is het ook om te zien op welke manier de klanten elkaar aankijken. Als een van de klanten naar de ander kijkt, glimlacht en zijn hoofd een beetje schuin houdt, kunt u dit verstaan als een vraag aan de partner: Wat vindt jij hier van? De partner zal nu niet gelijk ja knikken, omdat deze ook liever nog niet aan u wil laten blijken dat ze van plan zijn te kopen.

Tenslotte willen ze zelf het onderste uit de kan halen. De partner zal dus in veel gevallen niet knikken, maar er is een ander signaal dat veelzeggend is. De klanten dan kijken naar elkaar, kijken daarna een kort moment naar u en kijken dan weer een tweede keer naar elkaar.

Tip
Houd er rekening mee dat de klanten op elk belangrijk moment van het verkoopgesprek willen weten wat de ander er van vindt en dus voortdurend op deze manier met elkaar in 'overleg' zijn.

Frank van Marwijk
Lichaamstaal.nl

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is gespecialiseerd in lichaamstaal. Hij is oprichter van Lichaamstaal.nl en Bodycom, een training- en adviesbureau op het gebied van lichaamstaal / non-verbale communicatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 4,5
(4 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Heel fijn, Frank, dat je de focus geeft aan zo'n klein doch belangrijk onderdeel van de menselijke interactie.
De nauwkeurigheid van je waarneming waardeer ik!

Hartegroet,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..