Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 28.546

Hoe kom ik via via aan contacten?

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Een snel rekensommetje over ´netwerken´

Hoe kom ik via via aan contacten?
Als jij actief in de samenleving staat, dan heb je al snel een kennissenkring van zo´n vierhonderd mensen, waarbij het woord ´kennissen´ slaat op mensen met wie je voldoende contact heeft om jou informatie of eenvoudige hulp te kunnen vragen.

Deze vierhonderd hebben zelf ook weer vierhonderd kennissen. Deels overlappen die kringen elkaar; laten we aannemen dat dit voor de helft het geval is. Dan houdt dat in dat jouw vierhonderd kennissen je kunnen doorverwijzen naar vierhonderd maal tweehonderd is tachtigduizend mensen. Dat is voor hen slechts een kleine moeite.

Stel vervolgens dat deze tachtigduizend ieder weer honderd mensen kennen die niet in elkaars kennissenkring vallen. Dan betekent dit dat iedereen via twee tussenstappen acht miljoen mensen kan bereiken, oftewel vrijwel alle volwassen Nederlanders.
Met deze manier van denken en handelen heb je heel Nederland binnen handbereik.

Het is net als sex
´Networking´, zoals het bespelen van relatienetwerken met een hedendaagse term wel wordt genoemd, heeft iets weg van sex…
Het is een onderwerp waar besmuikt over gepraat wordt. Je doet het, maar je wijdt er niet graag over uit (sommigen overigens wel!). Het wordt bijvoorbeeld aangeduid met:

Vitamine R(elaties)
Vriendjespolitiek
Geritsel
Kruiwagens
Ons kent ons
Old-boys network
Kortom uitdrukkingen die meestal een wat negatieve klank hebben gehouden.
Realiseer je dat relatienetwerken het smeermiddel van de samenleving is. Kijk maar:

Ik zoek een partner
Wie kan mijn badkamertegels plaatsen?
De buitenboel moet geverfd worden
We zoeken een huishoudster (Jos van Hezewijk, 1996)
Langdurige klantrelaties
In bedrijven ontstaat steeds meer het besef dat het van belang is te investeren in langdurige klantrelaties. Reicheld schetst in ´Het geheim van loyaliteit´ dat het vasthouden van klanten significant bijdraagt aan de winst. Uit zijn onderzoek onder uiteenlopende sectoren blijkt dat het terugdringen van klantverlies (vijf procent minder ´afhakers´) leidt tot een winstverbetering variërend per sector van 35 tot 95 procent.

Uit het onderzoek is ook aangetoond dat het werven van een nieuwe klant vijf keer duurder is dan het behouden van een bestaande klant.
De toename van de winstgevendheid van klanten bij een afname van het klantverloop is het resultaat van de volgende succesfactoren:

Een daling van de wervingskosten, aangezien minder nieuwe klanten geworven behoeven te worden om het aantal klanten op een zelfde peil te houden.
Een efficiëntere benadering van bestaande klanten ten opzichte van nieuwe klanten.
Vaste klanten kopen niet alleen meer, maar zij kopen ook duurdere producten (met een hogere winstmarge).
Vaste klanten zijn eerder bereid een prijspremium te betalen.
Het gegeven dat vaste klanten als ambassadeur nieuwe klanten aanbrengen (Jos Schijns, 2000).
In toenemende mate wordt dan ook een bewuste afweging gemaakt tussen het geld en de inspanning die worden gestoken in het verwerven van nieuwe klanten versus het relatiebeheer met bestaande klanten. Ook wordt daarbij steeds vaker gekeken naar de waarde van de klanten en prospects voor de onderneming. Niet alle klanten zijn gelijk!

Bron: Van prospect naar klant: 12 succesfactoren door Jan-Willem Seip.
http://www.vendicum.nl/boeken.htm


Jan-Willem Seip

 

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,5
(6 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?