Over kwakzalvers, heksen en andere bezemsteel piloten

Een mooie zin om mee te beginnen en je eens even door de war te schudden. Dat kan je ook met je klanten doen. Verras ze! Lees hier waarom en hoe.

Over kwakzalvers, heksen en andere bezemsteel piloten
Denk jij soms dat makelaars, autoverkopers en coldcallers in het rijtje uit de titel thuishoren? Met twee beroepen heb ik persoonlijke ervaring. De makelaardij en natuurlijk koude acquisitie, al sinds 2006 de liefde van mijn leven.  En die autoverkoper… dat lijkt me leuk om ooit nog eens te gaan doen. Op zaterdag of zo. Ik denk namelijk dat ik daar heel goed in ben. Wel graag high end topmerken.

Goed verhaal, oprechte aandacht, geen snelle sales, persoonlijke touch. Eigenschappen en skills die ik allemaal in die beroepen toevoeg. Mensen zien dat, horen dat en voelen dat. En dat is precies waar het omgaat. Dat het moment dat je met elkaar contact hebt een beleving wordt. Voor alle zintuigen. Dan gaan ze het je gunnen en doen de aankoop. Zo simpel is het.

Sales aan de telefoon
En zo is het ook bij  sales in het algemeen. Tegenwoordig is de klant op zoek naar een beleving. Niet even afgeraffeld worden. Nee oprechte aandacht, horen dat de klik er is en dat er met recht verbinding aan de telefoon ontstaat.
Sales aan de telefoon verloopt nu eenmaal net even anders dan wanneer je elkaar in de ogen kunt kijken, de lichaamstaal ziet meespreken, de hand op je schouder kan voelen. Dit kun je dit oplossen door met een grote glimlach het gesprek aan te gaan. En met de attitude dat het nu helemaal gaat lukken.

Sales aan de telefoon gaat ook om vragen te stellen. En dan natuurlijk wel de juiste vragen! Vergeet waarom. Zorg dat ze meer kunnen antwoorden dan alleen maar ja of nee. Bedenk vooraf alle antwoorden op de FAQ (Frequently Asked Questions). En kun je alle weerstanden van de ander pareren? Dat is namelijk heel belangrijk als je regie in het gesprek wilt houden, waarmee je ook veel beter de klant gaat overtuigen.

Voorbereiding
Zoals je leest veel zaken die je voorafgaand aan je gesprek dient voor te bereiden. En dan heb ik het nog niet eens over de lijst van klanten die je belt. Is die op orde? In het heetst van de strijd, ad hoc, of in de waan van de dag zijn er veel bedrijven die gewoon gaan bellen. Dat juich ik natuurlijk alleen maar toe. Echt succes realiseer je met een gedegen plan van aanpak. Je eigen weerstanden voorbij en veel tijd, structuur en aandacht geven aan de klanten die je met koude acquisitie gaat benaderen. Uiteindelijk is het immers de bedoeling dat de kou er af raakt en je een warm gevoel kunt achterlaten bij de klanten die je belt.

Verras, verbaas
Stuur je wel eens een mailberichtje na om te bedanken voor het leuke gesprek? Of een persoonlijk sms-berichtje, net even anders dan anders? Verras je je klant. Of liever, verbaas ze!
Sales aan de telefoon is een mooi vak. Zelf maak ik graag de afspraken die uiteindelijk leiden tot de sales. Bij langere trajecten is de telefoon een fantastisch middel om je doel mee te bereiken. Het doel om uiteindelijk de afspraak te maken en in het traject informatie te verkrijgen, een band op te bouwen en vertrouwen te creëren.

Om nog even terug te komen op de titel van dit stuk, de bezemsteelpiloten: je begrijpt dat ik hier niet echt sales professionals en coldcallers met kwakzalvers aan het vergelijken ben. Het gaat om het verrassingselement. Soms is het goed om even kort en krachtig uit een totaal onverwachte hoek te komen. Daarmee grijp je de aandacht.

Just do it!
Je moet wel uithoudingsvermogen hebben. En empathisch zijn. Laat dat nou een van de karaktereigenschappen zijn die alle genoemde beroepsgroepen hebben! Hoe dan ook, welke weg je ook bewandelt, geniet van het pad er naar toe. Het maken van de afspraak, het closen van de deal!

Marianne van de Water

Marianne van de Water
Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een glimlach aan de telefoon | Passion For Powertalk Quorum Preliminary Sales
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Klanten, Klantrelatiemanagement
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..