Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 28.531

De 5 redenen waarom een klant van u koopt

Wat zijn de basismotieven van de klant om zaken met u te doen? Als u dat weet kunt u uw verkoopgesprek nog meer aanscherpen om uw doel te bereiken. Hieronder een overzicht van de 5 belangrijkste redenen waarom de klant bij u koopt.

De 5 redenen waarom een klant van u koopt

Wens
Het uitgangspunt is heel eenvoudig: uw relatie moet zaken met u en/of uw bedrijf willen doen. Zodra u ontdekt dat hij eenvoudigweg geen zaken met u wil doen, heeft u de keus: nu direct stoppen of, als u koppig genoeg bent, deze belemmering tot zaken met hem onderzoeken en bespreken.

Tip. Onthoud dat de oorzaak vaak emotioneel en irrationeel is, of zelfs een verbod van hogere hand kan zijn.

Behoefte
Heeft uw relatie behoefte aan wat u verkoopt? Zo ja, dan gaat het erom dat u die behoefte aan de oppervlakte brengt en er invulling ofwel een oplossing voor geeft.
 

Tip. Zorg ervoor dat u vooral de vragen stelt die de klant helpen zelf de behoefte aan uw producten/diensten te ontdekken.

Prioriteit
Hier gaat het om een 'behoefte gerelateerd aan tijd'. Anders gezegd, al wil de klant kopen en beseft hij z'n behoefte aan uw product, als u onmogelijk kan leveren wanneer hij het nodig heeft krijgt u geen opdracht.

Tip. Dit is uw kans om te onderzoeken wat de werkelijke tijdsgebonden aspecten van de aankoop zijn. Vaak zegt de klant 'binnen 7 dagen', maar met doorvragen komt u er achter dat het minder dringend is.

Budget
'Wat duur' hoort u al te vaak als verkoper, en daar weet u adequaat op te reageren. Het komt ook voor dat een budget lijkt 'op' te zijn, maar als een hoge baas zegt dat de aankoop door moet gaan, worden de nodige middelen meestal wel gevonden.

Tip. Nu kunt u uw creativiteit aanwenden om de rek in financiële voorwaarden uit te zoeken!

Geloofwaardigheid
Al zijn de andere vier punten positief ingevuld, wanneer uw geloofwaardigheid of die van uw bedrijf in twijfel komt, gaat de koop niet door.

Tip. Uw geloofwaardigheid berust primair op subjectieve waarnemingen. Feiten kunt u bespreken, bewijzen en beredeneren, maar uiteindelijk weet u in welke mate verkopen om 'gunnen' draait.

Conclusie
Analyseer uw verkoopsituatie aan de hand van deze vijf stappen. Besef waar u sterk in bent, werk aan waar u tekort schiet.

David Bloch
Perfect Presentation

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 3,6
(16 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?