Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen?

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Voelt u zich ook wel eens 'opdringerig' als u om de order wil vragen? Dat is niet nodig. Als u duidelijke afspraken met uw klant maakt en hem hierop aanspreekt, creëert u juist een betere relatie.

Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen?

Het is opvallend hoe vaak ik (sales)mensen om mij heen hoor zeggen: Ik hoop dat de deal vanmiddag binnenkomt. Of nog erger, dat men eigenlijk geen enkel idee heeft of de deal überhaupt gaat vallen.  
 
Als u in gesprek raakt met deze mensen blijkt vaak dat ze het te opdringerig vinden om concreet naar de deal te vragen en daarom maar geen contact opnemen (want ik heb zo'n goede relatie met mijn klant en die wil ik niet op het spel zetten). Maar als u duidelijke afspraken met uw klant maakt en hem hierop aanspreekt, creëert u juist een betere relatie.

Hierbij een aantal tips om de deal binnen de afgesproken termijn binnen te krijgen

  • Vraag aan de klant wanneer hij een beslissing neemt en indien deze positief is, wanneer u het contract uiterlijk ondertekend retour ontvangt (maak dit zo concreet mogelijk, bijvoorbeeld vrijdag 13 april uiterlijk 16.00 uur). 
  • Bevestig deze afspraak in een gespreksverslag of begeleidend schrijven bij het contractvoorstel. 
  • Neem eventueel na het versturen hiervan contact op om te informeren of e.e.a. goed is aangekomen en of de afgesproken datum nog steeds haalbaar is. 
  • Hou voor uzelf rekening met een mogelijke vertraging vanuit de klant en plan voor uzelf en voor hem de deadline ruim van tevoren,
  • Creëer een prioriteit bij de klant.

    - Wanneer het een product betreft waarbij u veel contact hebt met de klant, zorg dan dat u een goede relatie opbouwt waarbij u net iets extra's geeft dan waar de klant om gevraagd heeft. Bij een contractverlenging kunt u vertrouwen op de goede relatie en de klant om een gunst vragen: U zou mij een groot plezier doen als u het contract  voor vrijdagmiddag zou kunnen retourneren.

    - Wanneer er niet direct sprake is van veel contact en service, kan een extra voordeel helpen. Laat dit voordeel gelden tot de datum waarop het contract uiterlijk binnen moet zijn. Dit kan een korting, een snelle levering of iets extra's zijn. Belangrijk is om dit duidelijk in het contract te vermelden: bijvoorbeeld korting -/- 10% mits akkoord voor vrijdag 13 april 16.00 uur.

Tip
Als de klant het contract niet voor het afgesproken tijdstip retourneert, kunt u hem aan zijn afspraak houden. Omdat de afspraak in samenspraak is gemaakt kunt  als verkoper de klant hier ook op aanspreken.

Marije Sluis en Linda Postma
The Sales Agency

Vladan Soldat

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,0
(6 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..