Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen?

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Voelt u zich ook wel eens 'opdringerig' als u om de order wil vragen? Dat is niet nodig. Als u duidelijke afspraken met uw klant maakt en hem hierop aanspreekt, creëert u juist een betere relatie.

Hoe komt die deal nou eindelijk eens binnen?

Het is opvallend hoe vaak ik (sales)mensen om mij heen hoor zeggen: Ik hoop dat de deal vanmiddag binnenkomt. Of nog erger, dat men eigenlijk geen enkel idee heeft of de deal überhaupt gaat vallen.  
 
Als u in gesprek raakt met deze mensen blijkt vaak dat ze het te opdringerig vinden om concreet naar de deal te vragen en daarom maar geen contact opnemen (want ik heb zo'n goede relatie met mijn klant en die wil ik niet op het spel zetten). Maar als u duidelijke afspraken met uw klant maakt en hem hierop aanspreekt, creëert u juist een betere relatie.

Hierbij een aantal tips om de deal binnen de afgesproken termijn binnen te krijgen

  • Vraag aan de klant wanneer hij een beslissing neemt en indien deze positief is, wanneer u het contract uiterlijk ondertekend retour ontvangt (maak dit zo concreet mogelijk, bijvoorbeeld vrijdag 13 april uiterlijk 16.00 uur). 
  • Bevestig deze afspraak in een gespreksverslag of begeleidend schrijven bij het contractvoorstel. 
  • Neem eventueel na het versturen hiervan contact op om te informeren of e.e.a. goed is aangekomen en of de afgesproken datum nog steeds haalbaar is. 
  • Hou voor uzelf rekening met een mogelijke vertraging vanuit de klant en plan voor uzelf en voor hem de deadline ruim van tevoren,
  • Creëer een prioriteit bij de klant.

    - Wanneer het een product betreft waarbij u veel contact hebt met de klant, zorg dan dat u een goede relatie opbouwt waarbij u net iets extra's geeft dan waar de klant om gevraagd heeft. Bij een contractverlenging kunt u vertrouwen op de goede relatie en de klant om een gunst vragen: U zou mij een groot plezier doen als u het contract  voor vrijdagmiddag zou kunnen retourneren.

    - Wanneer er niet direct sprake is van veel contact en service, kan een extra voordeel helpen. Laat dit voordeel gelden tot de datum waarop het contract uiterlijk binnen moet zijn. Dit kan een korting, een snelle levering of iets extra's zijn. Belangrijk is om dit duidelijk in het contract te vermelden: bijvoorbeeld korting -/- 10% mits akkoord voor vrijdag 13 april 16.00 uur.

Tip
Als de klant het contract niet voor het afgesproken tijdstip retourneert, kunt u hem aan zijn afspraak houden. Omdat de afspraak in samenspraak is gemaakt kunt  als verkoper de klant hier ook op aanspreken.

Marije Sluis en Linda Postma
The Sales Agency

Vladan   Soldat

Vladan Soldat

Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,0
(6 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..