Hoe legt u het eerste contact?

Wilt u een klant benaderen, maar kent u de contactpersoon nog niet? Dan volgen hier enkele eenvoudige tips.

Hoe legt u het eerste contact?

  • Zoek een introductie via personen die u wél kent.   
  • Zeg nooit: Ik moest contact met u opnemen omdat ..., maar kies voor de opener: Ik ken uw onderneming van ... en misschien kunnen wij ook voor u ...
  • Vergeet deze zin nooit: Zou u me even kunnen helpen met. ..
  • Vraag toestemming om in enkele minuten uw verhaal te doen. 
  • Stuur bij een eerste gesprek niet aan op een afspraak (indien u die krijgt, des te beter), maar wek de interesse van de prospect. 
  • Zorg dat de prospect in de weken die komen uw naam en die van uw organisatie minstens vier keer te zien of te horen krijgt. (bel hem, stuur hem informatie, bevestig per e-mail...)  

Tip
Ten slotte: Bel voor een afspraak!

Peter Stinckens
House of Imagination

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,8
(25 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Ger de Bruijn |  http://www.gerjfdebruijn.nl

Beste Peter,

Goed verhaal, ik mis alleen de cold call, deze is nog niet dood hoor. Mits je het niet op de traditionele manier doet.
Gewoon als verkoper eerst je huiswerk doen m.b.t. de branche die je wilt bellen, dan de telefoon pakken en bellen met de telefoniste die je vraagt wie de verantwoordelijk is voor......(zonder salespitch a.u.b.)

c hagoort |  http://www.kardex.nl

Een goeie verkoper heeft zijn eigen manier, is geinformeerd en weet wie hij hij moet spreken. Dit soort standaard tips is meer voor dummies.

wel eens een prof aan de lijn gehad?

c hagoort |  http://www.kardex.nl

Een goeie verkoper heeft zijn eigen manier, is geinformeerd en weet wie hij hij moet spreken. Dit soort standaard tips is meer voor dummies.

wel eens een prof aan de lijn gehad?

t vdv

Goed, zinnig artikeltje, kort maar krachtig, handige tips, ook voor een "prof", altijd goed om dit soort dingen eens te herzien..

@ C hagoort:
Wel een hoge pet op van jezelf, of niet?

welke toegevoegde waarde heeft jou bericht in deze?

Janneke

Beste c hagoort, je eigen manier... Wel eens echt succes gehad bij het zoeken naar nieuwe klanten? Of ben jij de dummie? Wanneer je de waarde van deze tips niet inziet, en niet inziet dat je eigen manier gaat over de manier (communicatie stijl, woordkeuze enz...) waarop je voor invulling zorgt, kan ik je een basis cursus verkopen voor dummies aanraden. Je hebt er blijkbaar nood aan!

Aan Peter, mooië tip, wordt zoals steeds bijzonder gewaardeerd!

Jacques Bonneur

Al heel veel jaren ervaring maar vind de tips van Peter toch altijd weer lezenswaardig.

Willy

Volledig akkoord met Jacques. Ik verkoop al dertig jaar en indien er iets is wat ik leerde, dan is het wel dat ik nooit alles weet. Ik kijk steeds weer uit naar de tips en columns van Peter

Michiel de Lepper

Ik ben dus wel de dummie, ik zit nog maar kort in het vak en ik waardeer de tips voor "dummies" wel.

Ik denk dat iedereen een eigen manier van verkopen heeft, en iedereen ook kan leren van de ander.
Dus bij deze Peter, dank je wel voor de tips.

Robin

Wanneer bij het 1e telefoongesprek niet aansturen op een afspraak? Mijn idee is juist afspraak proberen te maken! Al is het maar om kennis te maken.. Via de telefoon blijf je toch minder (of niet) hangen

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..