Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag

Cijfers staan onder druk. Bestaande klanten stellen investeringen uit. Nieuwe klanten wachten af. Zo blijf je effectief verkopen.

Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag
Een van de gevolgen van de corona pandemie is dat veel bedrijven grote klappen krijgen. Sales is juist daarom nu belangrijker dan ooit. Hoe kan jij ervoor zorgen dat Sales zo succesvol mogelijk wordt? Niet door heel hard te werken, maar juist door smart te werken. Focus op de juiste acties. Haal het maximale eruit voor dit kwartaal en zorg voor een gedegen voorbereiding op de grotere contracten in het eerste kwartaal van 2021.

En wat is dan de beste manier om zo succesvol als mogelijk te zijn? Mijn suggestie: Focus.

Cijfers
Voor ik dit antwoord toelicht, wil ik onderzoekgegevens met je delen:  
  1. Uit onderzoek blijk dat sales gemiddeld hooguit 30% van de tijd werkelijk aan sales besteedt. De overige tijd gaat op aan vergaderen, reistijd, offertes maken, e-mails etc.
  2. Van die 30% sales-tijd, wordt 80% van de tijd besteed aan klanten die eigenlijk te klein zijn....
Dit onderzoek is van voor de corona-tijd.  En als ik eerlijk ben, ik weet nooit precies hoe ik deze cijfers moet interpreteren. Maar ze zetten absoluut aan tot verbetering.

Focus
De ‘focus’ waar ik op doel staat ook wel bekend als het ‘20/80 principe’. Je verlegt als verkoper je aandacht van de 80% te kleine of niet ideale klanten, naar de 20% grote vissen die echt goed passen bij wat jullie te bieden hebben. Ik weet als geen ander dat focus op de top 20% bedrijven in een doelgroep tot enorme resultaatverbetering leidt.  Vijf bedrijven heb ik op basis van dat principe opgericht, meer dan 1000 mensen aangenomen en samengewerkt met vele honderden bedrijven. Als spreker heb ik veel ondernemers op seminars en congressen mogen inspireren met kennis en ervaring rond dit principe.  

Sales kan en moet anders in deze nare Corona periode.
Dit is de tijd om verandering door te voeren. Focus gaat je enorm helpen. Zijn die kansen er dan? Natuurlijk! Want als een markt instort met bijvoorbeeld 40%, dan blijft er nog altijd 60% over. En dat is erg veel geld en mogelijkheden.

Advies
Breng in kaart welke bedrijven voor jou absoluut het meest interessant zijn. Maak een lijst met 40 bedrijven die je extra aandacht gaat geven in het komende kwartaal. Denk aan bestaande klanten en prospects, oud klanten en natuurlijk nieuwe prospects. En geef ze vervolgens die aandacht, je zal zien dat het loont.

Vragen? Stel ze hier
Wil je nieuwe ideeën opdoen over hoe je dit het beste kunt aanpakken?  Laat dan een commentaar achter onder dit artikel of stuur me een e-mail (andre@sales-drive.nl).  Dan nodig ik je uit voor een webinar over het Sales Playbook. Daarin komen meerdere strategieën samen om ook in Corona tijd het maximale uit sales te halen.

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(1 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Willem  Verbeke

Willem Verbeke

Willem Verbeke is Emeritus Professor aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Hij studeerde wijsb.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..