Uw concurrenten kiest u zelf

Zijn AH en de Aldi concurrenten? En Burger King en De Librije? Kies zelf uw concurrenten en reken af met de 'ik weet een goedkoper adresje' afwijzing.

Uw concurrenten kiest u zelf

De Aldi is een geweldige formule, voor wie ervan houdt. Zelf ben ik er niet zo'n liefhebber van. Sterker, ik ben er nog nooit geweest. Maar ik hoor regelmatig van mensen dat het zo'n geweldige formule is. Aldi is niet voor niets zo succesvol. Het concept is sterk en in beginsel erg eenvoudig. De producten die men er aanbiedt zijn goed. Die komen vaak prima uit de tests van Kassa, Radar, et cetera. Er is maar één maar: u moet wel het geluk hebben, dat wat u zoekt er ook echt is. Heeft u dus net een rode wijn gevonden die best aardig is, zeker voor die prijs, dan is het maar de vraag of die wijn er een week later nog is.

Ook de service is geheel aangepast aan het prijsniveau. Die is er namelijk niet of nauwelijks. Als u die rode wijn die u wel lekker vond, niet kunt vinden, en u vraagt aan zo'n knul die tussen de dozen zit 'Hebben jullie die en die wijn nog?' dan is het antwoord meestal: 'Meneer, als-ie er staat is-ie er, staat-ie er niet, dan is-ie er niet.' Wanneer u dan vervolgens vraagt: 'Hebben jullie dan niets meer in het magazijn?', is de reactie vaak: 'Meneer, dit is het magazijn.' Dat is namelijk het concept van de Aldi. U huurt een magazijn, scheurt alle dozen open en dan roept u: 'Zo, nu is het een winkel.'

Waar zit de prijsdruk?
Is daar iets mis mee? Nee, daar is helemaal niks mis mee, het is een fantastische formule. Maar veroorzaakt zo'n formule nu ook echt prijsdruk in de supermarktwereld? Bij de Lidl wel, bij Albert Heijn niet of nauwelijks. Als Aldi er weer wat extra scherpe aanbiedingen tegenaan gooit, wordt daar bij Albert Heijn niemand zenuwachtig van. Want de grootgrutter uit Zaandam concurreert immers niet met de Aldi. Het zijn toevallig allebei supermarkten, maar daarmee houdt elke verdere vergelijking op.

Dat wil overigens niet zeggen dat ze voor een deel niet dezelfde klanten trekken. Sterker nog, er zijn consumenten die 's morgens geld besparen door een deel van de boodschappen bij de Aldi te doen, en dat 's middags weer uitgeven aan hele lekkere, verse, dure dingen bij Albert Heijn.

Zelfde branche, dus concurrent?
Wat ik hiermee wil betogen is, dat u zich regelmatig moet afvragen met wie u wilt concurreren. Niet iedereen die toevallig in dezelfde branche zit als u, is ook uw concurrent. Het feit dat klanten zich bij u melden met een of andere aanvraag, wil nog niet zeggen dat u die aanvraag ook serieus moet nemen. En als een klant dus aankomt met een zogenaamde concurrerende aanbieding die veertig tot vijftig procent lager ligt, moet u zich afvragen of u die andere partij wel als concurrent beschouwt.

Raar voorbeeld

Mag ik u een raar voorbeeld geven om dat te illustreren. Stel dat u met uw partner binnenstapt bij het sterrenrestaurant De Librije van Jonnie Boer in Zwolle. U vraagt of u ook iets buiten de kaart om kunt bestellen. Dat kan. U bestelt daarop twee hamburgers met een plakje kaas, twee porties Franse frietjes en twee grote cola's, met veel ijs.

Als dan de rekening komt en u moet bijna tachtig euro afrekenen, dan is het een rare reactie om te zeggen dat u dat nogal veel geld vindt. En dat u een adresje kent waar dat veel goedkoper is. U bent gewoon het verkeerde restaurant binnengelopen, u heeft de verkeerde deur genomen. Dat is uw probleem, niet dat van De Librije.

U kunt kiezen
Het antwoord op de vraag hoe van concurrenten af te komen en zo prijsdruk te verminderen is dus eenvoudig. Beschouw niet elke leverancier uit uw branche als concurrent.
Want concurrenten heeft u niet, die kiest u zelf uit.

Advies:

U bepaalt zelf met wie u wilt concurreren.
Niet elke leverancier uit uw branche is ook een concurrent.
Stel voor uzelf vast met wie u de concurrentie wel en niet aan wilt gaan.
Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(33 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Gonneke Roggeveen |  http://www.jouwhuismijnpassie.nl

Heel duidelijk 'vertaald' met een prachtig voorbeeld!
Deze kan ik goed gebruiken in mijn vak.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..