Reacties
D,A.Meppelink
Teveel verkopers durven niet om acties en vragen te stellen of vergeten het.
Belangrijk in deze is altijd de vraag:
Als mijn aanbieding en mijn prijs goed is, gaat u dan ook bestellen?
peter
dit zijn nuttige tips, en het klopt helemaal.
Dit is een valkuil waar heel veel verkopers intrappen.
Er worden ook veel te veel visitekaartjes uitgedeeld zonder dat dit effect heeft, wees er zuinig mee en selecteer alleen daarvoor de klanten waar je zaken mee kunt doen.
H van Dam
Bovenstaande is zeer herkenbaar! Het is ook een oud model van verkoop, wat helaas nog maar al teveel bedrijven niet door hebben.
Verkoop bestaat niet meer. Partnership en co-creation is de nieuwe verbinding. Niet elkaar uitvragen en dan de goedkoopste, maar doel en mogelijkheden open met elkaar afstemmen en elkaar beide een goede duurzame deal gunnen of gezamelijk tot oplossingen komen. Verkopers volgens een cursus verkoop Waarin wordt geleerd hoe inkopers inkopen en vice versa,...... Uiteindelijk zit iedereen in hetzelfde toneelstuk.
zo als u in het artikel omschrijft ben ik helemaal eens en met de juiste argumenten.
Het bedrijf die belangstelling heeft en toont voor een product moet er zelf ook tijd en energie insteken.
Tot slot een goede stelling die u weer geeft.
Met vriendelijke groet.
Frans Franke
Van harte bedankt voor de plezierige reacties!
Koert Wijnands
Wat een hoop kretelogie. Zeker die van H. van Dam. Ze vergeten dat de klant nog steeds de macht heeft om de verkoper te manipuleren.H. van Dam stelt: "Verkoop bestaat niet meer.Partnership en co-creation is de nieuwe verbinding." Prachtig als de klant daarin meegaat. Maar als hij dat niet doet, sta je toch machteloos. Ik heb zelf ook jaren achter een prospect aangelopen zonder resultaat. Op een gegeven moment heb ik gevraagd: "Wat moet ik in hemelsnaam nu nog doen om u klant te maken?" Zijn antwoord hield in een speciale verpakking en een belachelijke prijs. Na overleg met mijn directie zijn we akkoord gegaan. Na toezegging vroeg hij om een schriftelijke bevestiging die wij gaven. Met die brief in de hand ging hij naar zijn leverancier en die deed het toen ook voor die eisen. Het enige wat ik bereikt had waren lagere prijzen voor de concurrent. En daar zat ik niet op te wachten.Zolang er zulke klanten zijn zullen partnership en co-creation loze kreten blijven.
Natuurlijk moet je er wel naar streven, maar dat is wat anders.
H. van Dam
Beste Koert,
Natuurlijk heb je gelijk. Ik heb het wat gechargeerd geformuleerd.
Echter is het misschien wel tijd om ergens in het proces je af te vragen of je iemand wel als klant wil! In jouw case zou je kunnen stellen dat je wellicht zelf eerder om een bevestiging had kunnen vragen ipv die van jullie afgeven. Maar ik geef toe, het is makkelijk praten als je er niet mee te maken hebt. Ik begrijp ook je aversie tegen die kreten. Heb ik eigenlijk zelf ook. Maar welke kreten kun je tegenwoordig nog vanuit je hart gebruiken zonder dat ze in een digitale omgeving als loos kunnen worden uitgelegd. Ik sluit me dan ook aan bij het oprechte streven!
Jasper
Heel herkenbaar en een goed artikel!
Communicatie verloopt eenzijdig en jijzelf bent degene die het hard fietst.
Wordt geen slaaf van de vraag, maar wijk af en stel wedervragen. Verder zag ik in
Het voorbeeld weinig koopsignalen en dat had Peter ook moeten opvallen. Maar ik begrijp zijn reactie. Je wilt toch graag een deal.
.
Soms kan het in verkoop best slim zijn om net als in je verkoopgesprek een 'stilte' in te bouwen. Dat vraagt om een reactie van de klant. Overvraag je klant niet maar geef de tijd om met informatie te komen. De kunst is om dan zelf te blijven sturen naar waar je heen wilt.r
Stiltes vind ik altijd erg ongemakkelijk.
Maar dat vind ik.... Het is een goed middel, maar ik werk in de stiltes contra om de klant uit te lokken. Werkt dit ook niet, dan is het niet mijn klant. Soms moet je ook een klant opgeven en focussen op klanten die wel iets opleveren.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|