Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling

Een van de beste manieren om iemand in uw netwerk te waarderen is ongevraagd lovende woorden over hem of haar te schrijven. Maar een gebrek aan eigenheid kan averechts werken. Maak ook hier het verschil met uw originaliteit.

 Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling

Velen maken gebruik van LinkedIn om hun – voornamelijk zakelijk – netwerk op te bouwen en te onderhouden. Net zoals met vele andere activiteiten zijn er do's and don't's die de moeite waard zijn om er aandacht aan te besteden. In het eerste deel van dit tweeluik LinkedIn behandelde ik de uitnodiging. In het tweede deel besteed ik aandacht aan de aanbeveling.

Voorbereiding
Schrijf uw tekst eerst in een Word-document en sla deze op. Het komt vaak genoeg voor dat er iets misgaat (meestal door gebrek aan ervaring; een enkele keer door een hapering in LinkedIn). U zult dan blij zijn uw tekst te hebben bewaard.

Schrijven
Ondanks dat het ook bij de aanbevelingen in onderstaand voorbeeld-profiel veelvuldig gebeurt, begin nooit met de naam van de ontvanger.
Waarom?
Omdat bijna iedereen dat doet!
Wees creatief, positief, vrolijk en durf de ander aan te prijzen.
Belangrijk is om het woord 'ik' te vermijden. De tekst gaat tenslotte over de ander!
Een voorbeeld om u aan te moedigen, gebaseerd op het LinkedIn-profiel van Ruud Hanou:
Wat een krachtige, boeiende combinatie: een 'life coach' met brede communicatievaardigheden en krachtige methodieken én zowel de tools als de ervaring om mijn digitale communicatie op een hoger niveau te brengen – websiteconstructie inclusief teksten en 'search engine optimization'. Voeg daarbij een vlekkeloze integriteit en het stipt nakomen van afspraken, doe een sausje sprankelende ogen en humor er overheen ... en hup, daar is Ruud!
Aanbieden
Zend een korte e-mail waarin u de Word-bijlage aanbiedt en vraag om goedkeuring en eventuele aanpassingen. Zet zo nodig 'wijzigingen bijhouden' aan in het Word-document.
Ja, het kan allemaal ook direct via LinkedIn, maar dat is omslachtiger en zeker moeilijker voor de minder ervaren LinkedIn-gebruikers.
U zult blij verrast zijn met de blij verraste reacties!

Plaatsen en beheren
Er zijn verschillende manieren om een aanbeveling te plaatsen.

1. Open het profiel van de kandidaat. Rechtsonder de foto is een blauwe knop met een klein 'pijltje omlaag'-teken. Klik hierop en kies 'Aanbeveling' in het menu. U kiest een van de vier opties – u hoeft daar niet precies in te zijn – en gaat naar het volgende scherm. Daar maakt u weer een keuze uit drie velden. Dan krijgt u een tekstveld waarin u de uit uw Word-document gekopieerde aanbevelingstekst kunt plakken.

2. Zorg ervoor dat u ingelogd bent. Klik op uw foto rechts in de balk bovenaan het scherm.
U krijgt een menu met zeven mogelijkheden. Klik op de zesde, over privacy en instellingen.
Onder in de rechterkolom ziet u 'Beheer uw aanbevelingen'.
Onderaan het volgende scherm krijgt u dezelfde invulvelden als hierboven.
Klaar met de tekst? Kijk dan onder dat veld waar u ziet een kleine blauwe optie om het begeleidende bericht te redigeren. U zult zien dat – in het licht van de stappen die u tot nu toe hebt genomen – u de aangeboden tekst beter door zoiets als "Zoals afgesproken!" kunt vervangen.
Daarna klikt u op de 'Verzend'-knop.

Vragen om aanbevelingen
Dit kan voor specifieke functies een waardevolle exercitie zijn. En zoals met vele zaken, doe dat wel met mate. Overweeg hoe iemand met grote aantallen aanbevelingen bij u overkomt!

Netwerken is een krachtige uitwisseling van geven en nemen.
Degenen die zeggen, "Ja, dat is zo – u geeft en ik neem" (en die zijn er wel!) liggen er snel uit.



David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: LinkedIn, Netwerken
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   5,3
(18 stemmen)
Reacties

Een uiterst waardevol artikel, David, omdat ook hier de magische werking van waardering de boventoon speelt.
Investeren in je netwerk, door de ander centraal te stellen en bovenal datgene in de persoon uit te lichten en het in de zon te houden.

Voor een ieder die na het lezen van dit artikel van plan is om mensen binnen zijn/haar netwerk aan te bevelen: laat je bij het
regelmatig schrijven van aanbevelen NIET weerhouden door de makke van nog steeds velen, die je hier niet voor bedanken! Houd vast aan je eigen grondhouding het beste in anderen te zien en dit tot uiting te willen laten komen.

Weer een vertrouwde, waardevolle aanvulling, Hans.
Ja, 'het beste in anderen naar voren brengen' en blijven doorgaan al komt er geen teken van waardering.
Het draait inderdaad om GEVEN.

Ruud Hanou |  http://www.ruudhanou.com

De meester met zijn onweerlegbare logica heeft weer helemaal gelijk. Mooie tips, David. En ja, doe anders dan anderen; daar zijn er al genoeg van.

Heerlijk, zo'n warme reactie van jou, Ruud!
Ja, het IS een kunst om los te staan van de kudde.
Het vergt lef en vooral de bereidheid om stil te staan bij zaken, om BEWUST te worden van de keuzes die er zijn.
Ruud, jij bent ook zo'n origineel mens! Bravo!

Ma Deva Indra |  http://www.indravisser.com

Dank voor de helder beschreven stappen, David. Deze verhogen de uitvoerbaarheid enorm!

Zo is dat, Indra - wél het artikel lezen en dan de tips toepassen!

Wauw, je hebt er echt een hele studie van gemaakt. Geven en nemen is natuurlijk iets waar menig mens mee bekend is. Maar misschien is het een krachtiger "iets" dan dat ik dacht!

Jouw openheid en enthousiasme raken me, Mitchel.
Ja, geven en geven en geven... dáár gaat het juist om, als belangrijk onderdeel van het levenshoofdstuk 'dankbaarheid'.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..