Reacties
Hallo Victor,
Uit eigen ervaring kan ik iedereen deze manier van communiceren aanraden, zowel bij telefonisch contact als bij persoonlijke ontmoetingen.
Het weglaten van toevoegingen bij de bedrijfsnaam nodigt de prospect ook uit om deel te nemen aan de dialoog door een vraag te stellen: "wat doet ABC?.." of " ABC, is dat niet dat bedrijf dat....?" etcetc.
Dit opent vele mogelijkheden om je pitch zo sterk mogelijk af te leveren, het wordt nu immers aan je gevraagd, dus er wordt geluisterd.
Simpel en goed stuk, en los van de waarde bij aqcuisitie is het goed fatsoen om iemand bij naam te noemen en te begroeten zonder te overrompelen met informatie.
Wat mij betreft geldt altijd: benader een prospect zoals je zelf ook benaderd zou willen worden, vriendelijk, fatsoenlijk, helder en duidelijk.
Iwan Peerkhan
Caleon Security Services
d
GRATIS tip vanuit telefonische etiquette:
Begin eerst met goedemorgen/-middag, want uit onderzoek is gebleken dat de eerste 1-2 seconden van het gesprek gaan verloren bij de luisteraar, dus worden niet opgenomen.
Een goed artikel!
Een prettige opening in het gesprek heeft een positieve weerslag op de interactie en op het resultaat dat je gaat bereiken.
Mensen doen zaken met mensen.
Groeten Janny
Een kort, mooi en duidelijk stuk. Ik ben zelf ruim 25 jaar accountmanager en vertegenwoordiger geweest bij veel verschillende bedrijven. Mijn kracht hierbij is het cold canvassen, ik kom koud binnen waar anderen nooit binnen zijn geweest. Nu ik mijn eigen bedrijf heb, loop ik tegen andere dingen aan, en dat is bijvoorbeeld het enthousiasmeren van mensen via de telefoon. Dit is een geheel andere soort van sport die ik mezelf nog 'eigen' aan het maken ben. Ik moet zeggen dat ik het pas "goedenmiddag" aan het eind van mijn voorstelrondje zeggen gevolgd door een stilte in de hoop dat een prospect begint te praten een gevaarlijke bezigheid vind. Een beetje ondernemer is óók op de hoogte van verkoperstrucjes, en kennen het stille spelletje ook. Je hoeft er bij mij in ieder geval niet mee aan te komen. Dit gaat namelijk een ernstig vervelende situatie voor een verkoper worden, en hij verliest het bij mij ook direct.Niet alleen is hij me bij voorbaat al kwijt, ik laat hem ook zijn verhaal doen, doe enthousiast mee, en geef hem na een half uur een domper van jewelste. Mijn mening: Zeg wie je bent, met voor en achternaam, en vertel zo snel mogelijk waar je voor belt, zonder spelletjes. Maar zo als ik al zei aan het begin: Ik ben pas net begonnen met telefonische acquisitie.
Dag Victor,
Zeer goed artikel!
De naam van ons bedrijf is "De Verzekeraer". U raadt het al, wij verkopen verzekeringen! Dus als ik prospecten bel en ze vragen naar de naam van ons bedrijf dan weten ze onmiddellijk dat wij verzekeringen verkopen.
Mag ik u vragen hoe we onze bedrijfsnaam best communiceren via telefonische prospectie?
Met vriendelijke groeten,
Michel
@Michel: tsja, dat is een bekende valkuil. Enerzijds prachtig dat de naam van het bedrijf meteen duidelijk maakt wat jullie doen, anderzijds werkt het als de eerder genoemde 'rode lap' op sommige prospects.
Mijn advies zou zijn: "Dag meneer X, U spreekt met Michel Y van DeeVee, goedemorgen." Daarmee maskeer je je naam en kun je even later in het gesprek uitleggen waar DeeVee voor staat.
Is dat iets?
Hartelijke groet en succes
Victor
@Martijn: Dat de klant de eerste paar seconden eigenlijk toch niet hoort, heb ik regelmatig eerder gehoord.
Nieuw wetenschappelijk onderzoek heeft echter andere bevindingen aangetoond, namelijk dat mensen binnen een halve seconde na het horen van een stem al een 'eerste indruk' hebben.
Zie dit artikel: http://www.nu.nl/wetenschap/3726296/eerste-indruk-ontstaat-halve-seconde-horen-van-stem.html
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|