Communiceren met meer succes
Uw bereidheid om de ander centraal te stellen is een sleutel tot effectiever communiceren. Zes tips om uw gesprekken eigenhandig naar een hoger plan te tillen.
Het is onmogelijk om niet te communiceren. Ervaren verkopers beschikken daarbij vaak over bovengemiddeld ontwikkelde technieken. Of uw gesprekspartners over dezelfde vaardigheden beschikt is altijd weer afwachten. Met deze tips brengt u vanuit uzelf uw interacties met relaties op een hoger peil.
1. Begrijp de ander éérst De menselijke behoefte om zich begrepen te voelen is dusdanig sterk, dat u altijd scoort wanneer u bewijst dat u de ander begrijpt (wat overigens los staat van enige mening over de inhoud!). Om te zorgen voor het nodige begrip: vertel de ander wat u denkt en meent te hebben gehoord en begrepen, ook "tussen de regels". Als wat u zegt klopt, dan krijgt u dat bevestigd; als u verkeerd zit, dan wordt dat meteen weersproken en opgelost. Hoe dan ook, u wint in de kwaliteit van het gesprek als de interactie stijgt.
2. Geduld is een schone zaak Hoe geduldig voelt u zich vandaag? Hoe compassievol voelt u zich? Heeft u – tijdens uw stressvolle dag – toch tijd en ruimte voor een ander en diens problemen? Eén van de kwaliteiten van iemand die goed luistert en begrijpt, is geduld: de bereidheid om de ander de tijd, ruimte en rust te gunnen om diens verhaal, diens zorgen, over te dragen en met u te delen.
Bewijs uw betrokkenheid door intens te luisteren en u in te zetten om de ander werkelijk te begrijpen, om daarna te ervaren hoe snel u in de richting van u beider gezamenlijke doelen beweegt. 3. Openheid De kunst is een luisterhouding te hebben vanuit het standpunt van de ander. U hoeft het dus niet met de ander eens te zijn – daar draait het niet om. Wees open waar blijkt dat uw mening op prijs gesteld wordt. Blijf trouw aan uw eigen normen en waarden en daarbij altijd respectvol én duidelijk.
Zeg nooit: 'U heeft gelijk', maar zeg: 'Ik ben het met u eens'. Of, als u het oneens bent, zeg dan niet: 'U heeft ongelijk', maar zeg: 'Ik heb een andere mening'. Gebruik uitdrukkingsvormen als: 'Ik begrijp dat het voor u heel belangrijk is en ik weet dat ik zulke zaken op een andere manier aanpak.' 4. Houd het gesprek gaande Als ervaren verkoper bent u waarschijnlijk bovengemiddeld ontwikkeld in uw gesprekstechniek. Anderen zijn vaak minder vaardig. Uw terughoudendheid en korte vragen nodigen de ander toch uit om meer te vertellen.
Uitdrukkingsvormen zoals 'Dit klinkt heel belangrijk voor u' of 'Vertel me daar meer over', uitgesproken met een zachte, rustige stem stimuleren de ander om verder te praten.
Door diep uit te ademen via een ontspannen mond verhoogt u uw kans om de nodige stiltes in te lassen. Dit, mét oogcontact, nodigt de ander uit om door te gaan.
Het is vaak voldoende om slechts één van de woorden van de ander te herhalen, met vragende intonatie: 'Meerwaarde?', of 'Concurrentie?'. 5. Gebruik de stijl van de ander Binnen het Neurolinguïstisch Programmeren worden de communicatiestijlen visueel ('Schets me een beeld'), auditief ('Ik hoor er graag meer over') en kinesthetisch ('Ik moet het kunnen begrijpen', 'Ik moet er een goed gevoel over hebben') beschreven. Bepaal uw eigen voorkeursstijl, luister naar die van de ander en pas úw woorden aan. Zo verhoogt u uw klik-vermogen.
6. Bereidheid om te veranderen Uw flexibiliteit in het gesprek is van wezenlijk belang. Wees aandachtig, intelligent, verantwoordelijk, zorgvuldig, compassievol en zonder oordeel. Als niets anders werkt, wees dan ook bereid om uw stijl te veranderen. Zo leert u meer en wordt u een nóg waardevoller gesprekspartner.
! Uw flexibiliteit in het gesprek, en uw bereidheid om de ander centraal te stellen, zijn sleutels tot het effectiever communiceren, waarvan luisteren de kern is.
David Bloch
|
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
|
|