Communiceren met meer succes

Uw bereidheid om de ander centraal te stellen is een sleutel tot effectiever communiceren. Zes tips om uw gesprekken eigenhandig naar een hoger plan te tillen.

Communiceren met meer succes

Het is onmogelijk om niet te communiceren. Ervaren verkopers beschikken daarbij vaak over bovengemiddeld ontwikkelde technieken. Of uw gesprekspartners over dezelfde vaardigheden beschikt is altijd weer afwachten. Met deze tips brengt u vanuit uzelf uw interacties met relaties op een hoger peil.

1. Begrijp de ander éérst
De menselijke behoefte om zich begrepen te voelen is dusdanig sterk, dat u altijd scoort wanneer u bewijst dat u de ander begrijpt (wat overigens los staat van enige mening over de inhoud!). Om te zorgen voor het nodige begrip: vertel de ander wat u denkt en meent te hebben gehoord en begrepen, ook "tussen de regels". Als wat u zegt klopt, dan krijgt u dat bevestigd; als u verkeerd zit, dan wordt dat meteen weersproken en opgelost. Hoe dan ook, u wint in de kwaliteit van het gesprek als de interactie stijgt.

2. Geduld is een schone zaak
Hoe geduldig voelt u zich vandaag? Hoe compassievol voelt u zich? Heeft u – tijdens uw stressvolle dag – toch tijd en ruimte voor een ander en diens problemen? Eén van de kwaliteiten van iemand die goed luistert en begrijpt, is geduld: de bereidheid om de ander de tijd, ruimte en rust te gunnen om diens verhaal, diens zorgen, over te dragen en met u te delen.

Bewijs uw betrokkenheid door intens te luisteren en u in te zetten om de ander werkelijk te begrijpen, om daarna te ervaren hoe snel u in de richting van u beider gezamenlijke doelen beweegt.

3. Openheid
De kunst is een luisterhouding te hebben vanuit het standpunt van de ander. U hoeft het dus niet met de ander eens te zijn – daar draait het niet om. Wees open waar blijkt dat uw mening op prijs gesteld wordt. Blijf trouw aan uw eigen normen en waarden en daarbij altijd respectvol én duidelijk.

Zeg nooit: 'U heeft gelijk', maar zeg: 'Ik ben het met u eens'.
Of, als u het oneens bent, zeg dan niet: 'U heeft ongelijk', maar zeg: 'Ik heb een andere mening'. Gebruik uitdrukkingsvormen als: 'Ik begrijp dat het voor u heel belangrijk is en ik weet dat ik zulke zaken op een andere manier aanpak.'

4. Houd het gesprek gaande
Als ervaren verkoper bent u waarschijnlijk bovengemiddeld ontwikkeld in uw gesprekstechniek. Anderen zijn vaak minder vaardig. Uw terughoudendheid en korte vragen nodigen de ander toch uit om meer te vertellen.

Uitdrukkingsvormen zoals 'Dit klinkt heel belangrijk voor u' of 'Vertel me daar meer over', uitgesproken met een zachte, rustige stem stimuleren de ander om verder te praten.

Door diep uit te ademen via een ontspannen mond verhoogt u uw kans om de nodige stiltes in te lassen. Dit, mét oogcontact, nodigt de ander uit om door te gaan.

Het is vaak voldoende om slechts één van de woorden van de ander te herhalen,  met vragende intonatie: 'Meerwaarde?', of  'Concurrentie?'.

5. Gebruik de stijl van de ander
Binnen het Neurolinguïstisch Programmeren worden de communicatiestijlen visueel ('Schets me een beeld'), auditief ('Ik hoor er graag meer over') en kinesthetisch ('Ik moet het kunnen begrijpen', 'Ik moet er een goed gevoel over hebben') beschreven. Bepaal uw eigen voorkeursstijl, luister naar die van de ander en pas úw woorden aan. Zo verhoogt u uw klik-vermogen.

6. Bereidheid om te veranderen
Uw flexibiliteit in het gesprek is van wezenlijk belang. Wees aandachtig, intelligent, verantwoordelijk, zorgvuldig, compassievol en zonder oordeel. Als niets anders werkt, wees dan ook bereid om uw stijl te veranderen. Zo leert u meer en wordt u een nóg waardevoller gesprekspartner.

! Uw flexibiliteit in het gesprek, en uw bereidheid om de ander centraal te stellen, zijn sleutels tot het effectiever communiceren, waarvan luisteren de kern is.

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Communicatie, Onderhandelen, Beïnvloeden
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,7
(13 stemmen)
Reacties

Mate Csik |  http://www.piucalcio.nl

Wat fijn dat u deze artikel heeft geschreven, herinnert mij op de 'technieken' die ik had gelezen in verschillende boeken over NLP en dergelijke.

Hartelijk dank!

Dank je, Mate.
Komt jou achternaam uit een van de Slavische landen?

Wat fijn dat je NLP hebt 'gestudeerd'. Da's meer dan ik!
En omdat NLP een bepaalde fundamentele kijk heeft op communicatie kan het niet anders dan dat er overeenkomsten zijn.
Ik schrijf NIET vanuit enige leer of techniek, maar vanuit ervaring en 'wat werkt'.

Piucalcio is interessant; werk je daar?

Er zitten verschillende 'oepsen' op de site die, voor hun beoogde doel, beter aangepakt kunnen worden!

Hartegroet,
DAVID

Filip Boyen |  http://Www.filipboyen.be

Goed artikel.
Vergeet echter ook niet om de lichaamstaal van je klant/prospect te observeren om te zien wat hij/zij echt denkt of voelt.

Helemaal mee eens, Filip - en ja, correct dat je dit aspect benadrukt.
Dank je!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..