De wereld wordt steeds kleiner

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

Niet voor niets staan 'duurzaamheid' en 'social media' volop in het teken van de belangstelling. Het is een niet meer weg te denken fenomeen waarmee iedereen zijn of haar voordeel kan behalen. Daarom is het ook zo onvoorstelbaar dat er nog velen zijn die dit nieuwe aspect letterlijk links laten liggen.

De wereld wordt steeds kleiner

Oh, dat is aan mij niet besteed, of: Dat is voor de jongere generatie, en: Het zal mijn tijd wel uitdienen, zijn toch wel dramatische uitspraken die mensen hanteren terwijl zij een niet onbelangrijke functie binnen het bedrijfsleven uitoefenen.
Ik ken verkopers en managers die nog steeds niet te vinden zijn op Linkedin, Facebook en Twitter. Ik ken er zelfs nog een behoorlijk aantal die niet eens overweg kunnen met een laptop, laat staan andere efficiënte moderne communicatiemiddelen.

Telex en kaartenbak
Zelf kom ik nog uit de tijd van de telex en de kaartenbak. Een periode waarin je met een dubbeltje of een kwartje (ook al oud Hollands) naar een telefooncel moest om te kunnen bellen met collega's op kantoor of naar klanten. Men wist uiteraard niet beter.
De tekstverwerking en de fax werden de volgende technische uitvindingen die hun intrede deden in de wereld van communicatie. Later kwamen natuurlijk de eerste mobiele telefoons. Nou ja, 'mobiel' was in die tijd wel het juiste woord, maar slepen met een accu en aan apparaat met antenne was ook weer niet bepaald heel erg handig, althans als je op die tijd terugkijkt. En het 'grappige' maar lees eigenlijk het 'droevige' is dat er ook in die tijd mensen waren die exact dezelfde reacties gaven zoals zojuist hierboven omschreven.

Dat betekent feitelijk dat in iedere generatie steeds weer nieuwe ontwikkelingen zich aandienen maar dat ook in iedere generatie figuren rondlopen die daar niet aan willen toegeven. De technologische ontwikkelingen en de daarmee gepaard gaande verbeteringen gaan echter steeds sneller. Daar is geen ontkomen aan maar de mens heeft op zich toch wel moeite om die snelheid te volgen, althans een belangrijk deel daarvan. Daarom kunnen we het ons niet veroorloven toe te geven (vaak voortkomend uit sympathie of respect voor jarenlange trouw) en vooral niet om toe te staan dat sommigen in een organisatie niet volledig inspelen op de belangrijke tools die ons allemaal wereldwijd worden aangeboden.

Klanten kijken steeds kritischer naar de communicatiemogelijkheden van hun leveranciers
Klanten kijken vandaag de dag meer dan ooit kritischer naar hun leveranciers, naar hun websites, de communicatiemogelijkheden, de mensen achter de schermen o.a. via Linkedin en Facebook. Daarom is het van uitermate belang dat hierop adequaat wordt ingespeeld. Ook dat is een onderdeel geworden van een klantgerichte organisatie.

Meer dan ooit liggen er volop mogelijkheden om met uw relaties te communiceren in een moderne en snelle stijl. Vereiste is dan wel dat organisaties daar een gedegen beleid voor opstellen en vooral zorgen dat dit uitgevoerd en consequent wordt nageleefd.

Social media is geen 'hype' maar een fantastisch en voordelig marketinginstrument. Geen mens zal er aan ontkomen, geen mens kan meer zonder. Ooit zei de bekende marketinggoeroe Paul Postma: Wie zich niet bekend maakt, bestaat niet. Deze wijze woorden zijn nog steeds van toepassing. De wereld wordt steeds kleiner dus zorg dan wel dat u daarbij hoort.



Herman  Meijer

Herman Meijer

Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,2
(6 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Dirk-Jan

Absoluut een leuk en ook herkenbaar stukje. Het artikel zou meer kracht hebben wanneer er ook een paar technieken besproken zou worden om die bedrijven om te buigen naar (aktieve) gebruikers van de bovenstaande punten.

Hahaha, jammer dat Herman dit heeft geschreven, want nu moet ik iets anders bedenken. Goed stuk!!

Deze reactie rechtstreeks aan jou gericht Herman.
We stammen zo'n beetje uit dezelfde tijdsperiode en ik herken elke letter die je hebt geschreven.
Van telex naar computers die zo groot waren dat ze een hele wand bedekten.
Het is nu de tijd van 'Laat je zien', 'laat je horen', want alles wat je voorheen in glossy folders plaatste, kun je nu op een uiterst persoonlijke manier uitdragen via de social media. Experts?? op dit gebied vliegen als paddestoelen de grond uit, er bestaat dus eigenlijk geen enkele reden meer om te zeggen: 'ja maar ik weet niet hoe het moet!'
Goed artikel wat mogelijk en hopelijk de slow-starters naar de startlijn brengt.
Fijne dag

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..