|
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers
Social Selling gaat niet alleen maar over sociale netwerken. Met deze 10 basis eigenschappen, die u dagelijks kunt inzetten, wordt u een effectieve Social Seller.
Sales professionals die social media extreem goed benutten plukken iedere dag de vruchten van een combinatie van basishouding en bijbehorende handelingen, zoals het willen connecten met mensen, het willen zijn van de bron van toegevoegde waarde voor hun netwerk, maar bijvoorbeeld ook effectief time management.
In dit artikel beschrijf ik de 10 eigenschappen van zeer efficiënte verkopers die hun houding en acties bepalen en die maken dat ze zo succesvol zijn en als autoriteit worden gezien door hun doelgroep.
Eigenschap 1: Productief time management Als u uw tijd goed indeelt hoeft u niet meer dan 20 minuten op de sociale netwerken aanwezig te zijn. Verwerk uw werkzaamheden in wekelijkse blokken. Deel uw tijd slim in en houdt u eraan. Stel de prioriteiten op. Zorg dat u begrijpt hoe u de juiste potentiële klanten kunt bereiken.
Eigenschap 2: Iedere dag blijven leren Geen tijd is geen excuus. U bent het verplicht naar uzelf en uw klanten. Het verrijkt uw leven. U bereikt een hoger niveau. Ik lees iedere dag minstens een uur, voordat ik aan het werk ga, over de psychologie van Social Selling. Bedenk zelf hoe u als persoon de achterliggende behoefte kunt oplossen van uw ideale klant.
Voorbeeld Stel u bent een blogger/schrijver en u helpt bedrijven met artikelen schrijven. De primaire behoefte is dan waarschijnlijk dat klanten geen kennis en tijd hebben om dit zelf te doen. Dat is uw expertise. Maar wat is de daadwerkelijke, achterliggende gedachte? Waarschijnlijk leads genereren, informeren van hun doelgroep, etc. U kunt zich dus gaan onderscheiden, wanneer u zich meer verdiept in wat de problemen en issues zijn van uw klanten. Stel dat dit leads zou zijn. Dan is uw onderscheidend vermogen:
- Ik richt uw blogpagina zo in dat u veel leads gaat binnenhalen;
- Ik schrijf de blog zo dat deze snel in Google wordt gevonden;
- Ik weet exact via welke kanalen u deze blogpost moet delen om veel leads te ontvangen.
Kortom: U kent alle ins en outs die nodig zijn om van dit blog een succes te maken. Of u gaat er alles over leren. Ik ben ervan overtuigd dat als u zo diep gaat, u zich hier veel verder mee kan onderscheiden dan de meeste schrijvers.
Eigenschap 3: Zorgen voor de juiste support U moet de juiste hulp, tools en kennis hebben om zich te onderscheiden in het Social Selling proces. Een proces dat een routine is, om leads en sales binnen te halen. Deze ingrediënten zorgen voor de ultieme verandering in het salesproces van GEEN STRUCTUUR naar STRUCTURELE OMZET:
- Hulp: Slimme organisaties kiezen voor expertise. Wie experts inschakelt voor een specifiek probleem tackelt direct op een professionele wijze zonder zelf alles uit te gaan zoeken met een minder resultaat.
- Tools: Er zijn zoveel tools beschikbaar om het leven makkelijke te maken. Ook voor leadgeneratie op LinkedIn. Dus als u de juiste experts inschakelt zal dit uw leven makkelijker maken en wint u heel veel tijd.
- Kennis: Kennis is een breed woord, maar beschrijf voor uzelf eens het echte probleem en ga dan op zoek naar experts die hierover schrijven. u bent dan op de juiste weg.
Eigenschap 4: Passie hebben voor het product Een verhaal kan op vele verschillende manieren gebracht worden, maar alleen u kan uw verhaal brengen zoals niemand anders doet, mits u extreem gepassioneerd bent over uw product of dienst. U wilt uw oplossing delen met de wereld. Als u mensen oprecht inspireert en helpt zult u succesvol zijn.
Salesmensen geloven dat de "salespersoon" er over 5 jaar totaal anders uitziet. Eigenschap 5: Nieuwe technologieën omarmen Ga dit bij uzelf eens na: zijn Facebook en LinkedIn het afgelopen jaar wezenlijk veranderd? Denkt u van niet? Think again! Veel ondernemers, marketeers en managers worden in slaap gesust door het grote aanbod. Besef u terdege dat vele van hen nog niet de successen hebben ontdekt, die zich wel iedere dag manifesteren. Als ik u 10 jaar geleden had gevraagd of u liever een telefoonboek of LinkedIn wilde hebben, dan had u het wel geweten. Probeer open te staan voor extreme mogelijkheden die de sociale media voor ons in petto hebben. Kijk niet naar anderen maar laat u inspireren door professionals die hier dagelijks mee bezig zijn.
Eigenschap 6: Een autoriteit zijn Content dient niet gemaakt te worden om hoog te eindigen in Google. Het dient ervoor te zorgen dat u waarde biedt, vertrouwen wekt en een autoriteit wordt in uw markt. Wanneer u specifieke problemen en behoeftes oplost voor uw ideale klant, dan kunt u deze informatie gericht delen. U zult anderen die zich hierdoor aangesproken voelen inspireren tot meer van uw waanzinnige content.
89% van bedrijven heeft geen zicht op wat de grootste behoeftes zijn van hun ideale klant. Eigenschap 7: Altijd blijven verbinden Ik ontvang momenteel zo'n 10 uitnodigingen (LinkedIn) van nieuwe personen per dag. Waarom is dat? Als u waarde toevoegt, willen mensen u volgen. Social Selling gaat niet over het pitchen van content en vervolgens koud gaan bellen. Uw mindset zal moeten veranderen naar de hulpvraag oplossen, inspireren en vertrouwen opbouwen. Hierna kunt u in contact treden om relevante gesprekken te voeren die tot sales leiden.
Helping is the new selling. Eigenschap 8: Aan relaties bouwen Social Selling gaat over het bieden van relevante toevoegde waarde die klanten verder helpt in hun behoefte. Alles is al geschreven en te vinden op het internet. Dáár heeft uw klant u niet bij nodig; maar bij de interpretatie van de verschillen wel, en ook voor de inspiratie die tot nieuwe ideeën kan leiden over hoe men de gestelde doelen kan behalen. Dit is waar u aan bod komt. Hier kunt u het verschil maken. Wanneer u met de klant meedenkt, zal deze zich vertrouwd voelen wanneer u hem op het juiste moment benadert. Lees hier meer over hoe u uw salespipeline kunt vullen.
84% van B2B beslissers begint hun kopersreis met een warme aanbeveling. Eigenschap 9: Uzelf willen bewijzen Salesmensen inspireren kopers om in hun koopproces de juiste beslissing te maken. Het is uw taak om de "bron" te worden voor uw potentiële klanten, zodat ze met u praten in plaats van met ieder ander.
Extreem goede salesmensen helpen kopers de juiste beslissingen te nemen. Eigenschap 10: De meeste toegevoegde waarde leveren Begrijp eerst de exacte pijnpunten van uw klant. Begrijp ook wat hen triggert. Goede verkopers voelen dit haarfijn aan. Help uw potentiële kopers door hen vragen te stellen en zo een "dieper begrip" te krijgen. Help hen met de informatie die zij nodig hebben. Uiteindelijk zal het u de omzet geven die u wenst.
Conclusie De manier van verkopen is drastisch aan het veranderen. De vraag is niet of u zich moet aanpassen aan het nieuwe tijdperk, maar hoe u dit kunt doen, specifiek voor uw potentiele klant. Wilt u meer inspiratie en tips voor uw branche download dan hier uw Social Selling Roadmap. Dit is een goede start om een nieuwe weg in te slaan voor de nabije toekomst.
Massimo Gagliotti
|
Massimo Gagliotti is Social Selling expert. Eigenaar van EenSuccesvolBedrijf.nl. Hij helpt marketingmanagers, professionals en brandmanagers om via social selling Roadmap de nieuwe manier van verkopen te ontdekken. Hij heeft tevens een nieuw programma “de 100 dagen sprint” gemaakt die ervoor zorgt dat je via de “Roadmap” een continue stroom van klanten krijgt.
Alle artikelen van deze auteur
|
|
De auteur wil graag weten hoe u dit artikel waardeert:
Waardering 8,3
(15 stemmen)
Reacties
Jeroen
Hier staan ook nog wat tips: https://soldit.nl/social-selling/5-dingen-die-je-moet-weten-over-social-selling/
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|
|
|
|