De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Iedere salesprofessional heeft tegenwoordig een eigen marketingverantwoordelijkheid. Een onderdeel hiervan is content voor LinkedIn. Maak gebruik van deze vijf tips voor de perfecte Linkedin update.

De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals
Vrijwel iedereen die er zakelijk toe doet, is tegenwoordig op minstens tien manieren verbonden, bereikbaar en benaderbaar. We bellen steeds minder met elkaar, maar ondertussen communiceren we steeds meer via andere kanalen, zoals social media. LinkedIn is bij business-to-business-acquisitie het meest belangrijke socialmedia-platform. Als je succesvol contact wilt leggen met nieuwe klanten, is LinkedIn een logisch en noodzakelijk medium. Hoe laagdrempeliger het eerste contact, hoe kleiner de kans op een afwijzende reactie. U moet als salesprofessional dus zelf ook verbonden, bereikbaar en benaderbaar zijn op LinkedIn.

Push en pull
Een belangrijke manier om een eerste contact te leggen via LinkedIn is om te reageren op content van je prospects. U geeft bijvoorbeeld commentaar, maakt een compliment of herplaatst de posting met een zinnige opmerking van uzelf erbij. Dit is een proactieve (push) manier om LinkedIn in te zetten bij u eigen acquisitie-activiteiten.

LinkedIn kan echter ook worden ingezet om te werken aan uw thoughtleadership, waardoor acquisitie makkelijker wordt. Dit doet u door relevante, inspirerende en prikkelende content te delen. Iedere update van u, die de problematiek van uw prospects als onderwerp heeft, zal eerder worden opgemerkt. Het is hierdoor een extra ‘touchpoint’ en zal het beeld dat een prospect van u heeft positief beïnvloeden. Het is te vergelijken met een interesse die u heeft in een nieuw type auto. Vanaf dat moment ziet u deze auto overal rondrijden, waardoor u er steeds meer van overtuigd raakt dat dit type de juiste keuze is.

Persoonlijke contentmarketing
De meeste salesprofessionals delen braaf alle updates die door de afdeling marketing en communicatie op de eigen bedrijfspagina worden gedeeld. Het nadeel hiervan is dat dit vaak algemene en onpersoonlijke boodschappen zijn. Acquisitie is persoonlijk, dus uw content moet dit ook zijn. Content is het delen van relevante kennis aan de juiste contactpersoon op het juiste moment. Dit betekent dat u tijd moet besteden aan persoonlijke contentmarketing op LinkedIn, in de vorm van zelfgemaakte content. De vraag is dan: Hoe maakt u als salesprofessional goede content, die interessant is voor bestaande en potentiële klanten?

De perfecte update
Om u een goede basis te geven heb ik vijf richtlijnen opgesteld, die een stevige basis geven voor goede, relevante content op LinkedIn. Deze richtlijnen zijn mede gebaseerd op informatie die LinkedIn zelf deelt op haar ‘marketing-solutions’ pagina.
  1. Kort, simpel en uitdagend
    Gebruik niet te veel woorden, maximaal 150. Als mensen hun tijdlijn checken, scannen ze alle content die voorbij komt. Content met veel tekst wordt dan overgeslagen. Deel video’s, PDF’s, e-books of whitepapers en voeg een duidelijke call-to-action toe. Statistieken en quotes doen het ook altijd goed. Om uw content prikkelend te maken, stelt u uitdagende vragen: ‘Consultants: zijn jullie niet de verkopers van de toekomst?’ Gebruik hashtags om uw content vindbaar te maken en snel te laten zien wat het thema van uw content is.

  2. Gebruik visuele ondersteuning
    Mensen zijn gevoelig voor opvallende en sterke ‘visuals’: afbeeldingen en video’s werken goed. Laat uw visuals uw tekst ondersteunen, niet andersom. U wilt dat ze het verhaal van uw content vertellen. Houd uw video’s kort (maximaal 2 minuten) en gebruik voor uw afbeeldingen een groot formaat (1200x627 werkt goed). Gebruik geen stockfoto’s, die zijn afgezaagd. Kies ervoor om eigen gemaakte afbeeldingen in te zetten.

  3. Het gaat over hen
    Focus vooral op datgene wat uw klanten en prospects interessant vinden. Gebruik hierbij de 411-regel. Van iedere zes updates die u maakt, moeten er vier interessant zijn en waarde toevoegen voor uw klanten en prospects. Deze vier gaan dus niet over u. De andere twee updates gaan wel over u, maar één daarvan neemt u over vanuit een andere bron. Bijvoorbeeld als u wordt genoemd in de update van iemand anders. Eén update gaat over uzelf of uw organisatie. Door deze mix van 411 te gebruiken, heeft u de juiste verdeling tussen het belang voor u en voor uw klanten en prospects.

  4. Praat over pains
    Als u jeuk heeft op uw been en u bent op zoek naar een oplossing hiervoor, zoekt u online naar ‘jeuk op been’. U zoekt niet naar ‘parfumvrije hypoallergene crème’. Praat dus vooral over de pains van uw prospects en klanten maar niet over de features van uw producten en diensten. Ze zijn niet geïnteresseerd in hoe uw producten of diensten heten, welke gelikte eigenschappen ze hebben of hoe ze eruit zien. Het enige waar ze gevoelig voor zijn is dat het probleem, waarmee ze te kampen hebben, wordt opgelost.

  5. Houd het persoonlijk
    LinkedIn is een human-to-human medium en het is uw eigen pagina. Uw  persoonlijkheid moet dus doorklinken in uw updates. Het is niet voor niets thoughtleadership wat u met goede content wilt opbouwen en verstevigen. Het zijn uw ‘thoughts’ die u wilt delen. Nu hebben veel grotere organisaties een corporate identity. Hierin staan richtlijnen over hoe uw profiel eruit moet zien en wat u wel of niet kunt posten. Controleer dus intern of dit soort richtlijnen waaraan u zich moet houden, er inderdaad zijn. Wordt alleen geen plat doorgeefluik van uw marketingafdeling. Het is uw tijdlijn.

Onderdeel van de Par5 methode
Het werken met contentmarketing en persoonlijke marketing maakt onderdeel uit van de Par5 methode. Dat is een zeer succesvolle integrale acquisitiemethode, geheel AVG-proof en geeft een vijf tot tien keer hoger rendement dan traditionele methoden zoals koude acquisitie. Wilt u meer weten over deze aanpak? Check dan www.par5.nl. Begin maart is mijn boek over de Par5 methode verschenen.
Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,4
(22 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Richard van Houten

Uitstekend Harro

Richard van Houten

Uitstekend artikel Harro!

RJ Pietersen

Een goed en duidelijk artikel waarin een duidelijke handleiding wordt gegeven voor gebruik van LinkedIn. Ben daar zelf nog wat zoekende en en bruikbare tips zijn van harte welkom.

Harro Willemsen |  http://www.3to1.nl

Dank jullie wel voor de complimenten!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..