Behandel de secretaresse als klant

Wat vaak misgaat bij koude acquisitie is de omgang met de o zo belangrijke secretaresse; degene die de agenda beheert van de persoon waar u eigenlijk naar op zoek bent: de gatekeeper.

Behandel de secretaresse als klant

Vaak wordt zij echter door de verkoper beschouwd als een 'lastpost' die in de weg staat van uw succes. Er wordt neerbuigend naar haar gedaan: Daar wil ik liever meneer Jansen zelf even over spreken, dat zult u begrijpen…. Of nog erger: Daar mag u toch niet over beslissen, of wel?' En daarmee zit zij direct bovenop de kast, en terecht !

Screenen
De taak van de (assertieve) secretaresse is om alle telefoontjes te screenen op belang, urgentie en dergelijke, daar wordt zij voor betaald. Ze wordt betaald om alleen die telefoontjes door te laten waar de baas wat aan heeft cq wat mee moet. Geef haar dus de mogelijkheid om die screening te doen.

De beste manier daarvoor is haar te behandelen als ware ZIJ de baas (en eigenlijk is ze dat natuurlijk ook…).

Met respect ...
Behandel haar daarom met volledig respect en geef haar die informatie waar ze om vraagt. Als ze u vraagt: Waar gaat het over, als ik vragen mag?, geef haar dan de informatie die u anders in uw elevator-pitch aan de baas zelf ook gegeven zou hebben. Geef haar de pijn/issue-beschrijving die u de baas ook zou geven en vraag haar of zij dat ook herkent binnen de organisatie. Dat kan bijvoorbeeld als volgt klinken:

Dat wil ik uiteraard graag uitleggen. Wat wij merken als uitzendbureau is dat veel bedrijven momenteel al weer aan het groeien zijn in omzet, maar tegelijk nog huiverig zijn voor het aannemen van vast personeel, omdat ze niet weten wat de nabije toekomst brengt… In hoeverre herkent u dat binnen ABC?

Tip
Geef haar het respect dat ze verdient en u maximaliseert uw kans om uiteindelijk de baas zelf aan de lijn te krijgen.

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Gatekeeper, Entree
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,6
(19 stemmen)
Reacties

JAN GROEN

de vrouw van een klant is net zo belangrijk , als je die tegen je hebt , ben je ook verloren

Jeltje

Prima artikel; toch apart dat er uitgelegd moet worden dat de secretaresse met respect behandeld dient te worden. Het is toch vanzelfsprekend dat je iedereen met respect behandelt, ongeacht hun functie?

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..