Behandel de secretaresse als klant

Wat vaak misgaat bij koude acquisitie is de omgang met de o zo belangrijke secretaresse; degene die de agenda beheert van de persoon waar u eigenlijk naar op zoek bent: de gatekeeper.

Behandel de secretaresse als klant

Vaak wordt zij echter door de verkoper beschouwd als een 'lastpost' die in de weg staat van uw succes. Er wordt neerbuigend naar haar gedaan: Daar wil ik liever meneer Jansen zelf even over spreken, dat zult u begrijpen…. Of nog erger: Daar mag u toch niet over beslissen, of wel?' En daarmee zit zij direct bovenop de kast, en terecht !

Screenen
De taak van de (assertieve) secretaresse is om alle telefoontjes te screenen op belang, urgentie en dergelijke, daar wordt zij voor betaald. Ze wordt betaald om alleen die telefoontjes door te laten waar de baas wat aan heeft cq wat mee moet. Geef haar dus de mogelijkheid om die screening te doen.

De beste manier daarvoor is haar te behandelen als ware ZIJ de baas (en eigenlijk is ze dat natuurlijk ook…).

Met respect ...
Behandel haar daarom met volledig respect en geef haar die informatie waar ze om vraagt. Als ze u vraagt: Waar gaat het over, als ik vragen mag?, geef haar dan de informatie die u anders in uw elevator-pitch aan de baas zelf ook gegeven zou hebben. Geef haar de pijn/issue-beschrijving die u de baas ook zou geven en vraag haar of zij dat ook herkent binnen de organisatie. Dat kan bijvoorbeeld als volgt klinken:

Dat wil ik uiteraard graag uitleggen. Wat wij merken als uitzendbureau is dat veel bedrijven momenteel al weer aan het groeien zijn in omzet, maar tegelijk nog huiverig zijn voor het aannemen van vast personeel, omdat ze niet weten wat de nabije toekomst brengt… In hoeverre herkent u dat binnen ABC?

Tip
Geef haar het respect dat ze verdient en u maximaliseert uw kans om uiteindelijk de baas zelf aan de lijn te krijgen.

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,6
(19 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

JAN GROEN

de vrouw van een klant is net zo belangrijk , als je die tegen je hebt , ben je ook verloren

Jeltje

Prima artikel; toch apart dat er uitgelegd moet worden dat de secretaresse met respect behandeld dient te worden. Het is toch vanzelfsprekend dat je iedereen met respect behandelt, ongeacht hun functie?

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..