Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer'

Presenteren is eigenlijk heel eenvoudig – mits u 'het geheim' weet! En dat geheim openbaart presentatiedeskundige David Bloch nu ...

Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer'

Uw afnemer is een luisteraar, lezer, gesprekspartner of deelnemer aan een vergadering. Hij kan een bestaande klant, een prospect of een willekeurige relatie zijn. Eén ding hebben ze met elkaar gemeen: iedereen komt naar uw presentatie of gaat in gesprek met u om – in de kern – maar twee redenen:
  • Hij wil zich bevestigd voelen
    Dat gevoel krijgt hij als hij herkent wat u zegt, als hij ja kan zeggen of knikken tijdens het verhaal, als hij zijn naam of de groepsnaam (ingenieurs, projectmanagers, Management Team) hoort en zich begrepen voelt door u als spreker.

  • Hij zoekt een oplossing voor zijn probleem
    Waar liggen zijn voordelen?
    Hoe kan hij makkelijker, efficiënter, effectiever, sneller, gezonder ... werken?
    Hoe kan hij succesvoller worden door uw producten of diensten in te zetten?
    Hoe kan zijn bedrijf profiteren van samenwerking met uw bedrijf?

Kijk naar uw presentaties – dus ook uw brieven, rapporten en vooral e-mails – in het licht van deze twee punten. Misschien ziet u al hoe en waar u een andere draai aan uw tekst kunt geven!

Besef dat wanneer u zelf een gesprek voert of een presentatie meemaakt, u zich óók bevestigd wilt voelen en óók uw voordeel er mee wilt doen.
Zo gaat u kritischer luisteren en lezen.

Vragen die u verder helpen

  • Herkent u dit concept, hoe ú graag geholpen wordt bijvoorbeeld in een winkel, of door uw toeleveranciers? Zelfs door collega's?

  • Bent u bereid om uw presentaties te analyseren om te zien of u ingaat op de twee behoeften?

  • Welke middelen of technieken kunt u zelf bedenken om meer aandacht te geven aan de twee behoeften – bijvoorbeeld in uw volgende telefoongesprek?

  • Denk aan een gesprek dat u binnenkort gaat voeren. Hoe kunt u uw gesprekspartner bevestigen? Hoe kunt u sneller en beter achter zijn probleem komen? En er een oplossing voor bieden?

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,5
(15 stemmen)
Reacties

Jacqueline van der Leer |  http://www.prisales.nl

Weer een uitstekend artikel van David Bloch! Bedankt!


Dank je, Jacqueline - je maakt me blij met zo'n reactie!

Hartegroet,

DAVID

Henk Dekker

"Eenvoud siert de kunst"
Een checklist met slechts twee punten.
Bedankt David


Een kraakhelder compliment van een vakkundige medeschrijver - dank je, Henk: JIJ kan het weten!

Hartegroet,

DAVID

J.A. de Bruijn |  http://www.jewalogistics.nl

Uitstekende vertaling van de praktijk !


Kijk, dát is nou een reactie van iemand die het nut van het artikel inziet.

Is deze reactie van een man of een vrouw?
En wat jammer dat de www niet werkt ...

Twee gemiste 'verkoopkansen' ...

☺ DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..