De mimiek van de verkoper

Heb je wel eens speciaal gelet op je mimiek tijdens het contact met een klant? Heb je een verkoopgesprek wel eens geoefend voor de spiegel om te zien hoe je gezicht daarbij over komt?

De mimiek van de verkoper

Steeds meer verkopers zijn zich al bewust hoe belangrijk lichaamstaal is tijdens hun presentatie. In contact met de klant letten ze beter op hun houding en gebaren, maar velen zijn zich nog vaak onbewust van de manier waarop ze kijken. Sommige verkopers hebben moeite gedaan om hun gewoontefrons te vervangen door een statische glimlach, maar de daarmee getoonde vrolijkheid verliest na tien minuten ook zijn geloofwaardigheid. Als je spontaan wilt overkomen bij de klant is het beter om je gezichtsuitdrukkingen af te wisselen.

Levendige mimiek 
Onlangs ontmoette ik een verkoper met een opvallend levendige mimiek. Zij verstaat de bijzondere kunst haar klanten te boeien doordat ze haar woorden ondersteunt met steeds afwisselende gezichtsuitdrukkingen. Als ze met een klant spreekt roept ze een sfeer van vertrouwdheid op doordat haar mimiek geheel aansluit bij haar houding, de bewegingen die ze met haar handen maakt en de woorden die ze uitspreekt. Bij het uitspreken van een enkele zin kan ze soms drie keer haar gezichtsuitdrukking aanpassen:

"Ik begrijp dat u vorige week bij ons op de zaak bent geweest (wenkbrauwen opgetrokken)
het is wel jammer dat ik er zelf niet was ( kortdurende frons )
maar vandaag kunnen we de schade weer herstellen!" (glimlach)

Ook als ze luistert volgt ze met haar mimiek de gevoelsaccenten in het verhaal van de klant. Haar klanten voelen zich daardoor zeer snel bij haar op hun gemak en hebben soms na het eerste contact al het gevoel dat ze haar al jaren kennen.

Een oprechte gezichtsuitrukking
Een statische mimiek geeft blijk van een zekere spanning. Als je in staat bent je mimiek af te stemmen op de inhoud van je verhaal, maak je een ontspannen en gemoedelijke indruk. Met een expressieve mimiek geef je uiting aan je ware gevoelens; daardoor kom je ook betrouwbaar over. Omdat het moeilijk is door middel van lichaamstaal te liegen, zal de klant snel worden overtuigd door een oprechte gezichtsuitdrukking. Frequente afwisseling van gezichtsuitdrukkingen helpt je bij het benadrukken van essentiële aspecten in je verhaal. Je gezicht biedt je goede mogelijkheden om accenten in je verhaal te leggen. Als je met je mimiek laat blijken dat je de reacties van je klanten volgt, toon je je ook een goed luisteraar.

Frank van Marwijk
Lichaamstaal.nl

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is gespecialiseerd in lichaamstaal. Hij is oprichter van Lichaamstaal.nl en Bodycom, een training- en adviesbureau op het gebied van lichaamstaal / non-verbale communicatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,0
(20 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..