Lastig gesprek? Armen wijd!

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Verkeert u in een lastige gesprekssituatie met uw klant, dan is er een mooie manier om eruit te komen.  De klant kan ontevreden zijn met uw dienst/product of u heeft het gevoel dat de klant u aan het 'people-en' is tijdens onderhandelingen.

Lastig gesprek? Armen wijd!

U probeert er uit te komen met allerlei redenen of oplossingen, maar het gesprek loopt nog steeds niet lekker. Gebruik uw lichaamstaal om het gesprek ten goede te keren.

Openen van de armen
Als u of de ander zich heeft vastgebeten in argumenten en feiten, wordt het steeds moeilijker om te komen tot de benodigde ontspanning in het gesprek. Op het moment dat u iets van de ander vraagt of verlangt, dan maakt het veel uit hoe u uw armen gebruikt. U zult merken dat een vraag door u gesteld, met een min of meer gesloten houding van uw armen ervoor zorgt dat uw taal ook 'meer gesloten' (c.q. harder) is.

Door het openen van uw armen richting de ander, tijdens het gesprek, zult u merken dat uw woorden zachter zijn en er komen andere woorden uit uw mond. Woorden die positiever zijn en meer bijdragen tot het overreden van de ander. Probeert u het maar eens. Vraagt u van uw collega eens om een document, met uw armen gesloten. Let op de reactie van uw collega.

Beïnvloeden
Nu doet u het opnieuw, maar nu met uw armen open gespreid. Let u nu op de reactie van de ander. Die is coöperatiever. Het heeft dus te maken met de manier waarop u het zegt. En die manier waarop kunt u beïnvloeden door het veranderen van uw eigen lichaamshouding.

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Lichaamstaal
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,7
(36 stemmen)
Reacties

Yvonne Stoevelaar |  http://www.colorsofyourheart.nl

Er is ook een andere kant:
Als je letterlijk Te veel ruimte inneemt en je je fysiek dus groter maakt (pauw), kan het ook als dominant worden ervaren..
Plaats dus niet je handen achter je hoofd bijvoorbeeld..

Errol van Engelen |  http://www.bizzmaxx.com

Het gebruik van lichaamstaal is belangrijk. Zelf maak ik altijd gebruik van deze vorm van non-verbale communicatie. Daarbij spiegel ik mij zoveel mogelijk aan mijn contactpersoon.

Let echter op: spiegel je niet te exact want dat kan tot irritatie of ongemak leiden. En probeer ook te vermijden dat je te dominant overkomt.

Ine Van Hofstraeten |  http://www.topverkopertips.be

Wow, deze is inderdaad krachtig!

Zelf sta ik inderdaad vaak te weinig stil van de kracht ervan.

Wat ik wel meestal probeer is vermijden over de klant te zitten. Naast of in een hoek van 90 graden maakt een wereld van verschil vind ik.

drte |  http://sdfg

afdsssssssssssssssssssssssssssssssssss

joophoop

Nicee dit is zeker nuttige informatie

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..