Lastig gesprek? Armen wijd!

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Verkeert u in een lastige gesprekssituatie met uw klant, dan is er een mooie manier om eruit te komen. Het gaat daarbij om uw lichaamstaal.

Lastig gesprek? Armen wijd!

De klant kan ontevreden zijn met uw dienst/product of u heeft het gevoel dat de klant u aan het 'people-en' is tijdens onderhandelingen. U probeert er uit te komen met allerlei redenen of oplossingen, maar het gesprek loopt nog steeds niet lekker.

Gebruik uw lichaamstaal om het gesprek ten goede te keren.

Als u of de ander zich heeft vastgebeten in argumenten en feiten, wordt het steeds moeilijker om te komen tot de benodigde ontspanning in het gesprek. Op het moment dat u iets van de ander vraagt of verlangt, dan maakt het veel uit hoe u uw armen gebruikt.

Met open armen
U zult merken dat een vraag door u gesteld, met een min of meer gesloten houding van uw armen ervoor zorgt dat uw taal ook 'meer gesloten' (c.q. harder) is. Door het openen van uw armen richting de ander, tijdens het gesprek, zult u merken dat uw woorden zachter zijn en er komen andere woorden uit uw mond. Woorden die positiever zijn en meer bijdragen tot het overreden van de ander.

Probeert u het maar eens. Vraagt u van uw collega eens om een document, met uw armen gesloten. Let op de reactie van uw collega.

Nu doet u het opnieuw, maar nu met uw armen open gespreid. Let u nu op de reactie van de ander. Die is coöperatiever. 

Tip
Het heeft dus te maken met de manier waaróp u het zegt. En die manier waaróp kunt u beïnvloeden door het instellen/veranderen van uw eigen lichaamshouding.

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Lichaamstaal
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(22 stemmen)
Reacties


Door het bwust openen van de armen richting de ander gaat er dus een seintje naar je hersenen, waardoor je woordkeus een positievere lading krijgt.
Kortom: Direct beinvloed je eigenlijk jezelf en indirect je gesprekspartner. Dat zegt de tekst eigenlijk. Je zou dus ook heel bewust voor positieve bewoording kunnen kiezen met de armen gesloten? We hebben echter geleerd dat dat deze houding contrasterend is met de woorden die je uitspreekt. Of heeft een gesloten houding met een positieve uitstraling en bewoordingen hetzelfde effect als met opene armen?

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..