Lastig gesprek? Armen wijd!
Verkeert u in een lastige gesprekssituatie met uw klant, dan is er een mooie manier om eruit te komen. Het gaat daarbij om uw lichaamstaal. 
De klant kan ontevreden zijn met uw dienst/product of u heeft het gevoel dat de klant u aan het 'people-en' is tijdens onderhandelingen. U probeert er uit te komen met allerlei redenen of oplossingen, maar het gesprek loopt nog steeds niet lekker.
► Gebruik uw lichaamstaal om het gesprek ten goede te keren.
Als u of de ander zich heeft vastgebeten in argumenten en feiten, wordt het steeds moeilijker om te komen tot de benodigde ontspanning in het gesprek. Op het moment dat u iets van de ander vraagt of verlangt, dan maakt het veel uit hoe u uw armen gebruikt.
Met open armen U zult merken dat een vraag door u gesteld, met een min of meer gesloten houding van uw armen ervoor zorgt dat uw taal ook 'meer gesloten' (c.q. harder) is. Door het openen van uw armen richting de ander, tijdens het gesprek, zult u merken dat uw woorden zachter zijn en er komen andere woorden uit uw mond. Woorden die positiever zijn en meer bijdragen tot het overreden van de ander.
Probeert u het maar eens. Vraagt u van uw collega eens om een document, met uw armen gesloten. Let op de reactie van uw collega.
Nu doet u het opnieuw, maar nu met uw armen open gespreid. Let u nu op de reactie van de ander. Die is coöperatiever.
Tip Het heeft dus te maken met de manier waaróp u het zegt. En die manier waaróp kunt u beïnvloeden door het instellen/veranderen van uw eigen lichaamshouding.
Richard van Houten
|
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
|
|