Lastig gesprek? Armen wijd!

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Verkeert u in een lastige gesprekssituatie met uw klant, dan is er een mooie manier om eruit te komen. Het gaat daarbij om uw lichaamstaal.

Lastig gesprek? Armen wijd!

De klant kan ontevreden zijn met uw dienst/product of u heeft het gevoel dat de klant u aan het 'people-en' is tijdens onderhandelingen. U probeert er uit te komen met allerlei redenen of oplossingen, maar het gesprek loopt nog steeds niet lekker.

Gebruik uw lichaamstaal om het gesprek ten goede te keren.

Als u of de ander zich heeft vastgebeten in argumenten en feiten, wordt het steeds moeilijker om te komen tot de benodigde ontspanning in het gesprek. Op het moment dat u iets van de ander vraagt of verlangt, dan maakt het veel uit hoe u uw armen gebruikt.

Met open armen
U zult merken dat een vraag door u gesteld, met een min of meer gesloten houding van uw armen ervoor zorgt dat uw taal ook 'meer gesloten' (c.q. harder) is. Door het openen van uw armen richting de ander, tijdens het gesprek, zult u merken dat uw woorden zachter zijn en er komen andere woorden uit uw mond. Woorden die positiever zijn en meer bijdragen tot het overreden van de ander.

Probeert u het maar eens. Vraagt u van uw collega eens om een document, met uw armen gesloten. Let op de reactie van uw collega.

Nu doet u het opnieuw, maar nu met uw armen open gespreid. Let u nu op de reactie van de ander. Die is coöperatiever. 

Tip
Het heeft dus te maken met de manier waaróp u het zegt. En die manier waaróp kunt u beïnvloeden door het instellen/veranderen van uw eigen lichaamshouding.

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,8
(22 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties


Door het bwust openen van de armen richting de ander gaat er dus een seintje naar je hersenen, waardoor je woordkeus een positievere lading krijgt.
Kortom: Direct beinvloed je eigenlijk jezelf en indirect je gesprekspartner. Dat zegt de tekst eigenlijk. Je zou dus ook heel bewust voor positieve bewoording kunnen kiezen met de armen gesloten? We hebben echter geleerd dat dat deze houding contrasterend is met de woorden die je uitspreekt. Of heeft een gesloten houding met een positieve uitstraling en bewoordingen hetzelfde effect als met opene armen?

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..