Ken de non-verbale verkoopsignalen!

Tijdens het verkoopgesprek kies je een moment om de koop af te sluiten. Het juiste moment hiertoe wordt bepaald door de koopsignalen die de klant afgeeft. Als de klant geïnteresseerd is in de aankoop van je product zal dit aan zijn woordkeus te merken zijn. De klant spreekt zich dan positief uit over de voordelen van je product, zonder gebruik van woorden die twijfel uitdrukken zoals misschien, waarschijnlijk of enigszins. 

Ken de non-verbale verkoopsignalen!

Maar ook non-verbaal zal de klant zijn belangstelling laten blijken. Als de klant bijvoorbeeld tevreden achteruit gaat zitten, terwijl hij zegt dat jouw product hem wel aanspreekt, moet je dit natuurlijk als een koopsignaal interpreteren. Veel klanten die enthousiast zijn over jouw product, zullen dit met woorden misschien nog niet meteen willen laten blijken. Non-verbaal zal in de meeste gevallen hun positieve instelling wel duidelijk merkbaar zijn. Ze kijken je aan met een vriendelijk gezicht, lachen makkelijk en nemen een open en belangstellende lichaamshouding aan. Als de verkoop een tastbaar product betreft, zullen ze daar telkens weer naar kijken of het aanraken.


Frank van Marwijk
Lichaamstaal.nl

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk
Frank van Marwijk is gespecialiseerd in lichaamstaal. Hij is oprichter van Lichaamstaal.nl en Bodycom, een training- en adviesbureau op het gebied van lichaamstaal / non-verbale communicatie.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Lichaamstaal
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,2
(32 stemmen)
Reacties

ronald sluiter - ViCre |  http://www.vicre.nl

Geachte meneer Van Marwijk,

U heeft gelijk. het is een zeer belangrijk onderdeel van een salesproces. Ik denk dat het voor veel salesmensen nog onderbelicht is. Mensen doen zaken met mensen en non-verbale communicatie is inderdaad erg belangrijk. Het leuke is ook dat een lichaam niet kan liegen. Ik heb ooit geleerd dat een "kopende partij" non-verbale communicatie kan "faken" en je op het verkeerde spoor kan zetten. Er is echter 1 ding wat wel zeer goed werkt en dat is recht in de ogen aankijken....op dat moment zal de eerlijkheid naar voren komen....

Nogmaals, ga zo door, want ik lees af en toe uw website met handige tips!

Met vriendelijke groet,

Ronald Sluiter
ViCre - Sales Intelligence

Ludo Jose

Ik vond het een heel leerzame tekst

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..