Grote orders binnenhalen

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

SPIN Verkooptechniek- Neil Rackham

Grote orders binnenhalen
Grote orders binnenhalen? Neil Rackham legt in zijn boek "SPIN Verkooptechniek" stap voor stap uit hoe u dat moet doen.

Een kleine order kunt u in één verkoopgesprek sluiten, maar een grote order kan vele gesprekken, verspreid over periode van maanden, van u eisen. Bij de meeste grote orders hoort een doorlopende relatie tussen u en de klant. Een kleine order daarentegen is vaak een eenmalig iets waarna u de klant nooit meer ontmoet.

Bij een kleine order kunnen klanten het zich veroorloven om meer risico te nemen omdat de gevolgen van foute beslissingen relatief klein zijn. Hoe groter de beslissing, hoe voorzichtiger uw klant wordt.

Met deze voor grote orders specifieke factoren dient u in uw aanpak terdege rekening te houden, want bij grote orders gedragen uw klanten zich plotseling heel anders.

Stel de juiste vragen
Rackham ontdekte dat er een terugkerend en reproduceerbaar patroon bestaat in verkoopgesprekken die resulteren in een grote order:

Succesvolle verkopers stellen aan het begin van het verkoopgesprek Situatievragen om feiten en achtergrondinformatie te achterhalen,

Als er voldoende informatie achterhaald is over de situatie van de klant, gaan succesvolle verkopers verder met het stellen van Probleemvragen waarmee ze problemen, moeilijkheden en ontevreden gevoelens boven water krijgen,

Door vervolgens Implicatievragen te stellen helpen succesvolle verkopers hun klanten inzicht te krijgen in de ernst of urgentie van een probleem,

Tenslotte stellen zeer succesvolle verkopers nog een vierde soort vraag, de Nuttig-effect vragen, waarmee ieder mogelijk nog resterend misverstand uit de weg geruimd wordt.
Deze vier soorten vragen – Situatie, Probleem, Implicatie en Nuttigeffect – vormen de ruggengraat van het door Rackham ontwikkelde SPIN-model.

In zijn 195 bladzijden tellende boek gaat Rackham uitgebreid in op het op de juiste manier stellen van deze vragen en het zo goed mogelijk omgaan met de antwoorden.

Het boek is doorspekt met onderzoeksresultaten uit maar liefst 35.000 geanalyseerde verkoopgesprekken. Toch is Rackham realist en expert genoeg om zich te realiseren dat het model niet meer dan een raamwerk is waarbinnen de kans op succes geoptimaliseerd maar niet gegarandeerd kan worden.

Rackham geeft duidelijke aanwijzingen hoe u uw verkoopgesprekken kunt verbeteren en hoe u daar bewust aan kunt werken. Hij adviseert een stap-voor-stap aanpak en doet die helder uit de doeken.

Een zeer lezenswaardig en praktijkgericht boek, vol met bruikbare schema's en illustraties.

SPIN Verkooptechniek
Auteur: Neil Rackham
Uitgever: TFC
Jaar: 1988, 2003
ISBN 90-76050-76-7


Henk Hemstra

Vladan Soldat

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,1
(15 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..