U kunt me altijd bellen!

Tips & Advies Verkoop
Uit Tips & Advies Verkoop

Het blijkt dat 82% van alle verkopers altijd voor de klant bereikbaar is. Wordt u ook 24 uur per dag gestoord? Zorg voor meer rust zonder verlies van service.

U kunt me altijd bellen!

Het onderzoek.
Het Duitse Sales Business vroeg aan ondernemers en verkopers of zij altijd, dus ook buiten kantooruren en privé, door hun klanten gebeld mogen worden. Maar liefst 82% gaf aan daar geen problemen mee te hebben. 13% is zeer resoluut: "Nee, privé wil ik niet gestoord worden." Nou zullen deze cijfers geen reden voor u zijn om uw beleid aan te passen. Maar wat speelt er eigenlijk nog meer op dit gebied?

Het hangt van uzelf af.
Eén richtlijn 'doen - of niet doen' is er niet te geven. Het hangt van uw eigen instelling af en van de branche waarin uw werkzaam bent, het type product of dienst wat u verkoopt en het type klanten wat u heeft. Als u bijvoorbeeld op vrijdag een klant 100 in plaats van 99 pakken kopieerpapier heeft geleverd, dan hoeft u daarvoor niet op zaterdag gestoord te worden. Dat kan maandag ook nog wel geregeld worden. Maar het kan ook zijn dat een klant in het weekend doorwerkt en door uw toedoen zijn productieproces stilligt. Dan maakt u natuurlijk geen goede beurt.
Tip
. Misschien dat dan een zogenaamde 'escalatieprocedure' kan helpen.

Het escaleert.
In sommige branches is het de gewoonte de klant een escalatieprocedure voor te leggen. Als het probleem voor de klant echt groot is, kan hij u eventueel buiten kantooruren bellen. U beperkt dan het aantal telefoontjes. Bijvoorbeeld:

% dat de levering afwijkt van de order< 5%5-10%>10%
MagazijnTel.: 020 - 123 45 6708.00 - 18.00 uurXXX
BedrijfsleiderTel.: 06 - 1111111118.00 - 20.00 uur XX
DirecteurTel.: 06 - 2222222224 uur per dag  X

Uw mobiele bereikbaarheid.
U zult zelf moeten beslissen wie u wel en niet uw gsm-nummer geeft.
Tip. Als u iemand uw nummer geeft, schrijf dat dan 'speciaal voor hem' op uw visitekaartje. Vaak voelt een klant zich daardoor speciaal en belangrijk.
Tip
. Door het telefoonnummer en de naam van sommige klanten in uw gsm op te slaan, kunt u zien wie er belt. 'Die eeuwige zeurders' kunt u dan wegdrukken. Niet netjes natuurlijk, maar ergens houdt het wel op. Toch?

Of klanten u privé mogen storen, hangt af van uzelf, van uw branche en van het type klant. Een escalatieprocedure beperkt vaak het aantal telefoontjes.

Tips & Advies Verkoop

Tips & Advies Verkoop
Dit artikel komt uit een adviesbrief van uitgeverij Indicator.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Telefoontechniek, Klantencontact
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,2
(14 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..