Verkoop VOODOO

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Is verkopen toveren? Of zwarte magie? Je zou het haast denken bij het lezen van het woord VOODOO. Nou ja een beetje magie is nooit weg. En zeker in de verkoop kan het geen kwaad als u uw eigen magische krachten aanspreekt. 

Verkoop VOODOO

In dit artikel vindt u een makkelijk te onthouden formule voor uw verkoopgesprekken.
Het draait er om dat u uw gesprekken duidelijk structureert. Overigens is deze formule niet bedoelt als een keurslijf. Ga er soepel mee om. De formule is makkelijk te onthouden:

Voorbereiding
Stel u zelf de volgende vragen:

  • Wat kan ik te weten komen over mijn prospect voordat ik hem ga benaderen?
  • Wat is zijn belangrijkste probleem waarvoor ik de beste oplossing heb?

Formuleer meerdere vragen die u aan uw klant gaat stellen. Bepaal ook een duidelijke doelstelling voor het gesprek.

Openen
Vertel wat de aanleiding en de doelstelling van uw bezoek is. Plaats deze in het kader van de voordelen die u de prospect te bieden heeft. Pas in deze fase op met allerlei opmerkingen over het mooie gebouw van uw klant, schilderijtjes en andere zaken die u in het interieur opvallen. De kans is groot dat uw collega's precies hetzelfde hebben gezegd. U verveelt de klant. Dus niet doen. Stel u zelf kort en krachtig voor - niet langer dan dertig seconden - en fixeer u vervolgens op de problemen van uw klant.

Onderzoeken
Stel vragen en onderzoek de unieke problemen en ongemakken van uw prospect. Ga aan het werk als een echte detective. Zoek naar problemen die u met uw product kunt oplossen. Stel vragen van algemeen naar specifiek.

Stel eerst inleidende vragen, zoals:

  • Wat denkt u dat er zal gebeuren als....?
  • Wat vindt u het belangrijkste ten aanzien van...?
  • Welke ontwikkelingen zijn in de nabije toekomst van belang?
  • Als u één ding kon veranderen, wat zou dat dan zijn?
  • Hoe kunt u ... verbeteren?

Vervolgvragen:

  • Hoe pakt u dat aan?
  • Kunt u mij daarover wat meer vertellen?
  • Bent u op zoek naar een nieuwe ....?
  • Is dat wat u echt wilt?

Demonstreren
Spreek pas over uw oplossing nadat u precies op de hoogte bent van de koopmotieven van uw prospect. Concentreer u vervolgens op deze koopmotieven. Wacht met het presenteren van uw oplossing totdat de problemen van de klant, en de noodzaak om deze problemen op te lossen, voor u beiden volkomen duidelijk zijn.

Opdracht krijgen
Overleg met de klant en vraag om de order! Als u uw werk goed heeft gedaan, hoeft u meestal weinig anders te vragen dan: Zullen wij het dan maar doen? Of als u niet helemaal zeker bent van uw zaak: Welke vervolgstap stelt u zelf voor?
Nog een paar vragen die u kunt stellen:

  • Is dit waar u naar op zoek bent?
  • Heeft u nog aanvullende informatie nodig alvorens u een besluit neemt?
  • Is er nog iets dat u wilt weten?

Opvolgen
De koop is pas volledig afgesloten als de klant een zeer tevreden gebruiker is van uw product of dienst! Denk er dus aan om ook na de verkoop after sales te verlenen. Ik wens u veel succes.

Michel Hoetmer
Salesquest.nl
Meer tips over verkopen in zijn boek 'De 49 gevaarlijkste verkoopmythen' Klik hier

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,7
(6 stemmen)
Reacties

Jacques Bonneur |  http://www.res.be

Toch wel leuk, weer even een opfrisser. Dank Michel.
Groeten,
Jacques

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..