U stelt toch geen verkeerde vragen?

Tips & Advies Verkoop
Uit Tips & Advies Verkoop

Veel verkopers stellen onbewust verkeerde vragen om erachter te komen wat klanten denken … Welk soort vragen zijn dat en welke vragen zijn beter?

U stelt toch geen verkeerde vragen?

Verkeerd … Verkoopspecialiste Ann Barr zegt dat het type vragen dat u in een verkoopgesprek stelt, bepaalt of u succes heeft of niet. Volgens Ann zijn voorbeelden van verkeerde vragen:
  • "Als u geld zou kunnen besparen, zou u dan geïnteresseerd zijn ..."

  • "Bent u tevreden met uw huidige leverancier?"

  • "Wat moet ik doen om uw order te krijgen?"

  • "Kan ik u voor … een offerte sturen?"

  • "Bij wie/waar koopt u op dit moment?"

Waarom zijn deze vragen verkeerd? Volgens Ann zijn deze vragen verkeerd, omdat prospects ze iedere dag te horen krijgen; het zijn clichés en ze klinken 'vermoeiend'. Slechts weinig prospects geven bijvoorbeeld meteen toe dat ze niet tevreden zijn met hun leverancier. Ze zeggen al snel dat ze juist wel tevreden zijn; ook als dat niet zo is. Prijsgerelateerde vragen dwingen de prospect om meer op de kosten te letten dan op de voordelen van uw product of dienst. En een offerte sturen kan voor een prospect overkomen als een vluchtweg (dan zijn we tenminste van hem af …). Al deze vragen kunnen u volgens Ann dus eerder hinderen dan helpen.

Hoe moet het dan wel? De oplossing is om juist clichés en prijsgerelateerde vragen te vermijden. Probeer daarentegen altijd te praten over de voordelen van uw product of dienst voor de klant. Dat kan door te beginnen met onderstaande vragen:

  • "Bent u op zoek naar iets dat langer dan zes maanden houdt?"

  • "Heeft u al gehoord over ons nieuwe customer-serviceplan/klanttevredenheidsprogramma?"

  • "Gaat uw voorkeur uit naar online of naar telefonisch bestellen?"

  • "Wat zou u ervan zeggen als ik kan bewijzen dat onze producten …"

  • "Hoe belangrijk is customer service voor u?"

Dus? Bekijk dus de 'standaardvragen' die u gewend bent om te stellen en probeer ze te herformuleren. Maar let op: het kost wel de nodige voorbereiding.

Stel geen 'vermoeiende' clichématige vragen die prospects al zo vaak horen. Stel daarentegen vragen die aansturen op de voordelen van uw product of dienst.

Tips & Advies Verkoop

Tips & Advies Verkoop
Dit artikel komt uit een adviesbrief van uitgeverij Indicator.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Vraagtechniek, Verkoopsucces
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,0
(30 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..